Desire X

Discussion in 'HTC Allmänt' started by chjp82, Oct 18, 2012.

1. chjp82

chjp82 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som köpt den? Lite input om den? :)
    Kan inte hitta någonstans ang gorilla glas,eller någon annat skyddat.
    Någon som vet mer? Ser ut till vara en trevlig liten telefon annars :D

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag köpte ett exemplar som tillfällig ersättning till min gammel-Desire.

Tyvärr kan jag inte säga så mycket om telefonen, eftersom telefonen var defekt när den anlände igår. Något är fel med själva USB-porten verkar det som. Har testet tre olika laddare och 4 olika kablar, men i bästa fall får man endast laddindikator-LED:en att blinka till lite snabbt...
    Så, jag har inte kunnat slå på telefonen ens. Och den åker givetvis tillbaka inom kort för ersättning.

Annars så är telefonen riktigt trevligt i formatet om man gillar mindre telefoner. Yttermåtten är ju mer eller mindre precis som gammel-Desire, förutom att den här är tunnare. Mindre dödyta runt skärmen är ju också trevligt, eftersom man nu fått in en 4" skärm där gammel-Desire hade 3,7".

Sett till specifikationerna så verkar den helt klart ha tillräcklig prestanda för att man ska känna sig hyfsat nöjd som normalanvändare som inte spelar och håller på med andra mera prestandakrävande saker. Det enda som känns lite tråkigt är skärmen. Bättre spec på denna är egentligen det enda ytterligare jag tycker man kunde fått dit. Känns tråkigt att gå ner i pixeltäthet 2,5 år senare...

chjp82 likes this.
  3. chjp82

MINA ENHETER

Trist att den verkar vara sönder vid leverans. Tänkte beställa mig en i helgen,hoppas den fungerar. Förstår inte varför tillverkarna ska ha så svårt att göra en 4" med bra mått och premium prestanda. Men aja denna uppfyller säkert mina krav då jag aldrig spelar i stort sett. :) Tack för du tog dig tid att skriva Etienne :)

4. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror ni priset på denna kommer droppa lite till jul? :) Funderar på att köpa en vit till flickvännen, ser inte ut att vara alltför stor och riktigt snygg!

5. chjp82

MINA ENHETER

Svårt att spå, men alla telefoner brukar som regel droppa 2-300kr efter ett tag när alla har den i lager. Hoppas på att den kommer ner runt 2600,ett riktigt kap då :)

6. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

2761kr ink frakt är det billigaste jag hittar just nu! :)

7. Etienne

MINA ENHETER

JAAA!!!:)o_O:)

Min telefon är nog inte alls död. I väntan på att få info om returprocessen så kollade jag ett extra varv igenom telefonen. Tro fan att det inte fastnat en liten bit skyddsplast i batterianslutningen! Jag tog bort den lilla kvarvarande skyddsplasten, och nu ser telefonen ut att ladda som den ska!

Egentligen är det hela lite smådumt konstruerat av HTC. För den plast som kommer runt batteriet är perforerad på kortsidorna. Det är alltså lätt hänt att en liten del av plasten blir kvar när man plockar bort skyddsfilmen om den "klibbat fast"...

Nåväl, får återkomma med mer info imorgon!

8. Etienne

MINA ENHETER

OK, lite snabb input efter att ha pillat lite på telefonen denna förmiddag.

Rent generellt känns den bra! Det är betydligt snabbare än min gammel-Desire, och det märks, tydligt!
    Nu hade jag iofs lite nya sense-features på min gammel-Desire i och med att jag körde InsertCoin, men för någon som inte lekt med dessa tidigare så finns det en hel del trevliga nya inslag att gotta runt bland.
    Kameran är fenomenalt mycket bättre i dåligt ljus. Helt klart trevligt!
    Skärmen är ju egentligen inte sämre än tidigare. Det känns tråkigt att lämna AMOLED och den otroligt djupa svärtan man kan få till där. Men en fin LCD är inte fy skam. Dessutom fick jag gå upp i storlek utan att telefonens yttermått börjar svälla.

Det finns egentligen bara två, eller egentligen tre, saker som jag faktiskt stör mig lite på.
    Det första, och egentligen enda regelrätta bristen jag hittat, är att telefonen inte har en "trackball". Visst kan man navigera någorlunda OK med textredigeringsvertygen i nyare Androidversioner, men att slippa precisions-peta bland liten text är ändå att föredra enligt mig.

Utöver det så finns det ett par kvalitet-punkter som jag reagerat på. Först ut är att unlock-knappen på ovansidan av telefonen (den är förövrigt centrerad på den här modellen) faktiskt inte känns lika "skön" som på flera andra telefoner. Den fungerar säkert, men känslan saknas, tyvärr...

Sist men inte minst så vill jag bara säga att jag saknar de dedikerade fysiska knapparna på min gammel-desire. Visst är kapacitiva knappar OK, men jag tycker att knappar metall utstrålar mer kvalité, och dessutom tycker jag att det är trevligt att man faktisikt kan känna knapparna.

Utöver det finns det givetvis massor av saker som man måste vänja sig vid med en ny telefon. Inga konstigheter egentligen, utan en naturlig konsekvens av att man skaffar sig något nytt! :)

-

Förövrigt, angående pris så köpte jag mitt exemplar från England för 218 GBP (~2290 kronor med dagens kurs), och billigaste fraktalternativ (REK) gick på precis över hundralappen. Totalpris: cirka 2400 kronor.
    http://www.unlocked-mobiles.com/sim-free-mobile-phones/htc-desire-x-sim-free-p-84239.html
    Som sagt är det ju EU, så ingen extra moms, EU-stadgad ångerrätt, civiliserat folk, bla bla bla... Helt OK konsumenträtt mao!)

Tror iofs inte att man kan ställa in själva telefon-språket med menyer m.m. på svenska på ett sådant exemplar. Jag kör förvisso alltid mina telefoner på engelska ändå, så för mig är det skit samma. HTC's tangentbord går givetvis att ställa om till svenska, om man nu vill ha enkel åtkomst till åäö, samt svensk ordlista på standardtangentbordet.

AC-laddaren kommer ju med engelskt uttag också, men vem har inte idag ett överflöd av Micro-USB laddare hemma? (förutom inbitna Apple-anhängare då...)
    Om inte annat så kan den engelska AC-adaptern komma till nytta på resor. ;)

9. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Tack för recension!
    Är det gorilla-glas på denna? Nån som vet?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

10. Etienne

MINA ENHETER

Liten uppdatering på min mini-recension ovan.

LCD-Skärmen är verkligen trist i jämförelse med AMOLED-skärmen på min gamla Desire. Visst, jag får nu fler subpixlar och aningens större skärmyta, och det är ju givetvis mycket trevligt. Men både skärmens färger och dess egenskaper när man tittar på den i annan vinkel än rakt framifrån är tyvärr ett steg ner på skalan.
    Det gäller framför allt om man kör ScreenFilter eller motsvarande för att exempelvis undvika att bli bländad av telefonen när man kollar vad klockan är mitt i natten.

Förövrigt så har den inte GLONASS (i alla fall inte out of the box) vad jag kan se. Förvisso var det aldrig specat heller, men som vi vet av tidigare erfarenhet så kan denna överraskning av funktion ligga och lura, trots vad tillverkaren säger...
    Men som sagt, det finns tyvärr ingen orsak att ta fram tårtan i det här fallet! :ehm:

11. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Rätt svinigt av HTC att inte aktivera det inbyggda stödet för GLONASS som alla Snapdragon har. Usch.

12. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill förmodligen inte betala avgiften till ryssarna. Det är inte gratis att skicka upp satelliter.

13. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Telefoner som inte har GLONASS åker på extra importskatt i Ryssland, så det borde jämnas ut lite tycker man... Är du säker på att man måste betala avgift för GLONASS förresten?

14. Etienne

MINA ENHETER

marulk likes this.
  15. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Wow, ser att det chippet är gjort med 45nm-teknik också. Måste vara en budgetvariant alltså. Intressant, tack.

Men det förklarar inte varför GLONASS saknas på telefoner som HTC ONE V, Sensation, Incredible S, Desire S, Desire HD, ONE VX, m.fl.........

16. Etienne

MINA ENHETER

Mjoa, alltså telefonen kostar ju cirka 2500 spänn... o_O

Prismässigt ligger den ju typ i lägre mainstream-segmentet. Finns väl ingen anledning att förvänta sig superhårdvara i en sån telefon? Själv köpte jag den främst på grund av (den lilla) storleken, och för att specifikationerna i övrigt var något så när likvärdiga eller bättre än min 2,5 år gamla Desire som jag hade tidigare.

Nix, men det var ju inte påståendet här heller :-)
    Hur som helst, tråkigt när extra funktioner bara finns där, men man helt enkelt bara inte kan/får ta del av det.

17. chjp82

MINA ENHETER

Var inne och kände på den idag, måste säga att sexigare liten sak var längesedan ja kände på i mobil väg:D Hur är mottagningen? Att den inte har repbehandlat glas märk att de är känsligt för repor?

18. Etienne

MINA ENHETER

Har inte märkt av några särskilda problem med mottagningen på mitt exemplar.

Ingen aning om glasets typ eller behandling. Men beträffande just repor så tror jag inte att någon av de lite roligare telefonerna som saluförs idag egentligen har några direkta problem med detta. I alla fall inte som på tiden då man hade plast på främst resistiva- och "icke touch"-skärmar. För då hade typ häften av telefonerna man såg ute på stan tydliga repor på skärmen...

Sedan finns det givetvis bra och bättre grejer, men för normalt "fick-slitage" så är det nog ganska skit samma idag.

Har förvisso tidigare i veckan lagt en beställning på skyddsfilm till telefonen, som iofs känns rätt meningslöst... Dessutom, än så länge finns det inte en minsta hint om repa (men det är ju knappast anmärkningsvärt efter bara en veckas användning)...

Kan förövrigt tillägga att min gamla Desire, som inte hade några coola varumärken bakom glaset, inte var känslig för exempelvis mynt och annat som man råkade ha i fickan när man försökte köra ner telefonen där. Förvisso beställde jag ändå ett repskydd efter några veckors användning, som en billig "försäkring" och extra skydd.

Last edited: Oct 27, 2012
    chjp82 likes this.
  19. chjp82

MINA ENHETER

Tack för du tog dig tid att svara :) Mer bara att ja inte gillar touch-känslan när man lagt på ett skärmskydd. Jobbar i svarv-industri och aldrig fått en repa på min neo i fickan. Men man undrar ju en extra gång när dom inte skriver något om det själva :)

20. Etienne

MINA ENHETER

Mjo, de flesta budgetskydd ger ju en rätt äcklig känsla har jag märkt. Likaså de överprisade skydden som säljs i flera svenska butiker.

Personligen så måste jag säga att Vikuiti DQC160 är det bästa jag testat hittills. Det är svårt att hitta något att direkt klaga på. Jag testade även den nyare ADQC27 med anti-refexbehandling. Förvisso OK, men "insidan" av skydded var väldigt känsligt. På DQC160 kan man enkelt med en nål pilla bort enskilda dammpartiklar som kladdat fast i skydded efter att man tagit bort skyddsfilmen och håller på att applicera det. Med den nya ADQC27 så sabbar man ytan totalt när man försöker pilla bort en partikel och man får en repa på "insidan" av displayskyddet. Otroligt frustrerande...

Dessa åkte i sopen för min del och jag la en ny beställning på DQC160 från http://www.protectionfilms24.com istället.