Desiren börjar bete sig konstigt

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av vict0er, 5 okt 2010.

1. vict0er

vict0er Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte min desire för ett par månader sedan och har fram tills i måndags inte haft några problem alls. Jag har alltid hanterat den varsamt då det är min första smartphone och jag har som vana att ta hand om mina saker och försöka utnyttja deras full potential, så att säga.

I söndags natt var batteriet runt 60-70% och då jag skulle upp tidigt nästa morgon lämnade jag mobilen på med alarm. När jag kom till jobbet kl 7 så började LED-displayen varna för lågt batteri och sen dog mobilen. Inget konstigt med det tänkte jag, då jag inte laddat den på ett tag. Men ända sen dess har batteritiden varit katastrofal och alldeles nyss dog mobilen trots att jag laddade den igår, och jag har knappt använt den sen laddningen. Vad kan ha hänt? Märkte även igår att styrkulan (heter väl så?) inte fungerade när jag surfade och att när jag vred mobilen för att surfa i "brett" läge så hände det inget, vilket var något som fungerade galant på söndagskvällen. Har inte tappat mobilen eller liknande.

Den är inte rootad och jag använder endast ett fåtal appar. Det enda jag kan tänka mig som kan ha skadat mobilen är att jag gjorde något med den under fredagskvällen då jag konsumerade en respektabel mängd alkohol som ledde till att minnet av kvällen är aningen svagt, men jag är ganska säker att inget hände med den, men det känns som det borde vara något som skadat den typ vatten(läs: öl)skada eller nåt.

TLDR:
    Batteritiden kraftigt förkortad plötsligt
    Styrkula och automatisk "skärmvridning" verkar inte fungera
    Ej tappad eller liknande
    Ej installerat någon ny app den senaste månaden

2. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det här känns som en lite halvdum fråga men har du testat att starta om telefonen?

Annars kan du ju alltid testa en hard reset.

I värsta fall är det väl en ölskada :P

3. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om styrkulan dör så ligger den och drar batteri hela tiden, dvs att telefonen aldrig går ner i sleep-mode. När detta har hänt mig har jag tappat ca 20-25% batteri/timme. En omstart av telefonen är det enda som hjälper för att få fart på styrkulan och bli av med batteri-utsugandet.

Men, du säger att den inte är rootad? Detta finner jag skumt. Jag har råkat ut för att den dör säkert 50 ggr, men enbart när jag har använt custom-ROMs och aldrig med HTC Sense. Det var en bugg som fanns i dom flesta custom-ROMsen men som man lyckades lösa för ca en månad sedan. Men jag har aldrig hört att Sense skulle lida av det...

Lite info för dig i alla fall..

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Trycker man på powerknappen så sleepar man väl telefonen oavsett om styrkulan "registrerar tryck". För det är väl bara powerknappen som kan ta ut den ur sleep-läge. Eller är jag helt ute och cyklar?

5. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Du är helt ute och cyklar :)

Nä men när du släcker ner han med ett snabbt tryck på power så ska telefonen stänga av vissa funktioner för att spara ström. När styrkulan dör så förhindras det av någon anledning, även om skärmen släcks, vilket givetvis drar ut batteriet.

Tryck *#*#4636#*#* välj sedan Batterihistorik. Stapeln "Kör" brukar för mig ligga runt 30% under en dags normal användning. Detta innebär att av telefonens totala påslagna tid så har jag använt den ca 30%, dom resterande 70% har den legat släckt och orörd på mitt skrivbord.

Om "Kör" kryper upp mött 75-100% så är det något som förhindrar telefonen ifrån att sova och spara ström. Tex ett buggigt program eller, den optiska styrkulan. Titta efter själv när det drabbar dig :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Har du någon källa på det? Det är inte så att jag hävdar att du ljuger. Men det låter föga otroligt att HTC inte skulle använt sig av någon slags FMEA under designfasen eller konstruktionsfasen på mobiltelefonen.

7. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag har ingen källa på det ifrån HTC, då jag aldrig innan har hört att det har skett med HTC Sence. Däremot så har jag, och flera (säkerligen 100-tals) personer som använder custom ROMs så som OpenDesire eller CyanogenMOD haft stora problem med just detta då det har varit en svårlöst bugg. Men den löstes i september tror jag och jag har inte haft det sedan dess. Sök på "OJ death" på XDA Developers så kommer du att få många träffar.

Det är ju så att HTC har utvecklat ett eget Android-framework för just sina telefoner. Det är anpassat för telefonens hårdvara så som kamera, OJ osv.

Custom ROM-byggare måste likväl anpassa sina ROM till den specifika telefonen och det är knepigare för dom då dom inte har tillgång till all fakta som HTC själva har. Då smiter det in buggar ibland, så som detta.

Däremot tror jag att just problemet med OJ är försvinnande litet på original Sence, eftersom HTC har kollen på hur den ska användas...

Vet inte om jag är tydlig i mitt beskrivande men men...

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Alltså var jag inte ute och cyklade vilket du påstod. Finns en stor chans att det är just på grund av det du skriver, de har inte all tillgång som HTC har. Vilket jag tycker pekar att problemet inte finns med HTC Sense utan är något annat.

9. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Låt mig förklara lite bättre.

När du trycker på powerknappen så ska telefonen sättas i "sleep-läge". Det läget innebär att vissa funktioner ska stängas av (beroende på hur man har ställt in telefonen) så som t.ex WiFi, skärmen, knappar, optiska styrkulan mm.

Ibland så blir det buggar, dessa buggar medför att telefonen hindras ifrån att gå i "sleep-läge" även om skärmen släcks och allt verkar frid och fröjd. Enklaste sättet att se om telefonen sover ordentligt är att kolla batterihistoriken genom att knappa in *#*#4636#*#* och sedan kolla på stapeln "Kör" under batterihistorik. Om man har ett högt procentvärde där, säg över 70% trots att man knappt har använt telefonen, då är det något som hindrar den ifrån att sova.

En facebook-uppdatering t.ex ganska nyligen orsakade att telefonen inte kunde sova vilket innebar att batteriet tog slut ovanligt fort. Finns trådar om detta här på Swedroid.

Och det är ett faktum att om den optiska styrkulan dör, då kommer inte telefonen att sova. Någonting som har med styrkulan att göra gör så att systemet aldrig kommer att gå ner i viloläge. Därför så drar den ut batteriet betydligt snabbare än normalt.

Och bara för att skärmen är svart så innebär det inte att telefonen inte arbetar. Det är processer och program som inte avslutas ordentligt och processorn fortsätter att snurra. Ljuset är släckt men det är ändå någon hemma så att säga :) Det var det jag menade med att du är ute och cyklar, bara för att skärmen är släkt innebär det inte att telefonen inte arbetar.

Och sedan skrev jag att jag inte hade varit med om det med original HTC Sense, men uppenbarligen så har trådstartaren varit med om det. Och jag kan garantera att hans batteri-utsug har med den optiska styrkulan att göra.

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du har ingen riktig officiell källa för dina påståenden och du har aldrig sett något sådant här med officiella ROM med HTC sense. Men samtidigt är du helt hundra att det bara är OJn som är kass. Det låter som ganska osäkert och en del hittepå. Det är det jag försöker få fram.

11. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Men herregud...

Jag behöver ingen officiell källa, men om det är så jävla viktigt för dig så får du gärna leta reda på en.

Jag vet att om OJn dör på en Desire så kommer den att suga ur batteriet varje gång, ända tills det att man startar om telefonen. Läs igenom trådarna om Open Desire och CYNAOGENMOD på XDA Developers så kommer du att hitta mängder med folk som säger samma sak.

Att det sedan händer betydligt oftare med custom rom än original är inte konstigt, men det händer uppenbarligen med original oxå om man läser första inlägget i tråden.

Sedan tror jag knappast att HTC ser någon anledning till att gå ut med en officiell rapport om det är så få som drabbas med deras rom.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag behöver ingen källa ty det inte är jag som kommer med påståendet.

13. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Original-ROM med död OJ:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=762258&highlight=optical+joystick

Några andra länkar:

http://androidforums.com/desire-all...roblems-open-desire-4-0-15-a.html#post1668674
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7907150&postcount=159
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7908650&postcount=182
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7908770&postcount=186
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7910922&postcount=249
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7911947&postcount=285
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7912424&postcount=303
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7912898&postcount=325

Detta var bara några få jag hittade, det finns mängder av dom.

Död OJ var ett kernel-problem. Nu är det åtgärdat, i alla fall i custom-ROMs.

Förstår inte varför jag sitter och försvarar mig när du uppenbarligen inte har kunskapen, och inte vill ta till dig den, men framför allt förstår jag inte varför du tror att jag bara sitter och kokar ihop något random svar?

14. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

15. vict0er

vict0er Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde en hard reset men problemet återstår med både batteriet och styrkulan. Köpte den av CDON, kan man skicka in den till dem och få den fixad? Garantin på telefonen lär väl gälla fortfarande (haft den ett par månader).

Skulle dock föredra att fixa det själv då jag antar att det tar en jävla tid innan man får tillbaka den om man skickar in den.

Telefonen reagerar heller inte när jag vrider den som den gjorde tidigare, dvs växlar inte mellan brett och smalt läge. Vafan kan ha hänt?

Last edited: 16 okt 2010
  16. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Du har 2 års garanti på din telefon, bara Apple som ger 1år på sina iPhones