Dessa beslut... P20 Pro eller XZ3?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av morello, 26 nov 2018.

Taggar:
  1. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Hej på er!
    Har hamnat i sitsen att jag har två telefoner på ingång ifrån Tele2, en P20 Pro och en XZ3.

    Från början var planen att behålla P20 Pro och sälja XZ3 (var ute efter ett PS4), men eftersom jag aldrig ens testat någon av telefonerna har jag börjat tveka! Har läst lite recensioner på nätet och P20 har hyllats många gånger om, framförallt för sin kamera. XZ3 har fått både ris och ros men är samtidigt nyare. Jag har för tillfället en iPhone 7 men kände att det var dags för något nytt.

    Ni som känner till telefonerna, vilken borde jag välja om priset inte är en faktor!
    Det jag uppskattar i min elektronik är känsla av kvalitet och användarvänlighet.

    Morello
     
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Missade erbjudandet på P20 pro:n, lucky you. Jag hade valt den över XZ3, framför allt på grund av den överlägsna batteritiden.
     
  3. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Var precis och klämde på bägge i affären, känslan säger XZ3 men specs säger P20 Pro... huvva!

    Försäljaren på Elgiganten verkade övertygad om att Huawei är det bättre valet med anledningen om att de är framtiden, känns som ett udda argument. Mer troligt var att den kostade ett par tusen mer än Sony.
     
  4. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    hahahahaha ja ibland får man säljare som inte har någon koll.

    När det kommer till telefoner, är det inte alls säkert att Huawei är mer framtidssäker än Sony. Sony telefonerna brukar uppdateras snabbare och längre än Huawei.

    Sen undrar jag vad du vill ha utav en telefon?? Alltså vill man ha clean, snabbt och en väldigt responsiv telefon då är det t.ex. Oneplus som leder där. Sony strax efter, kollat lite på XZ2 Compact och Sony har lite problem med app kraschar osv. Men det har väl alla.

    Personligen vill jag inte stå o vänta på en skärm för länge, med det sagt bryr jag mig inte om ena tar 200ms o andra tar 400ms. Så länge den är jämn och balanserad så bryr jag mig inte faktiskt. Allt jag gör på en telefon är sociala medier och kamera. Sociala medier för mig är FB, Snap, Viber, Whatsapp, Twitter och Instagram i princip. Ringa och smsa med men det klarar väl alla. Sen ska batteriet hålla hela dagen. Är det detta du vill ha tycker jag du ska ta p20 pro.

    Spelar du på telefonen ? Då kanske XZ3 är alternativet. Jag personligen älskar min P20 pro och enda telefonen jag kunnat byta till är Mate 20 pro just nu. Överlägsen kamera och bra batteritid, det är väl allt jag verkar vilja ha i en telefon.
     
    morello gillar detta.
  5. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Tack för ett uttömmande svar mul!

    Jag håller med dig angående att touchen skall kännas responsiv, en av anledningarna till att jag tidigare valt iPhone är just att det var ett bra flyt. Svårt att få en bra känsla av det i affären men skulle jag behöva ge poäng där och då så skulle Sonyn få något högre.

    Jag använder främst telefonen till att slösurfa, men såklart också till WhatsApp/medddelanden och ringa. Då och då får jag ett infall att spela, den senaste tiden har det blivit "Tanks a lot" och även "Hearthstone" så inget direkt krävande. Har den parkopplad till en Garmin 5S samt lyssnar på podcast i mina AirPods.

    Tar även en del bilder. P20 Pro har hyllats för sin kamera och säkert av goda själ, men när jag provade den i affären upplevde jag den som lite långsam och osmidig, även om sensorn är större. XZ3s kamera, vilken jag lite ser som underdog i den här jämförelsen har en dedikerad slutarknapp vilken medger fokusering vid halvt nedtryckt knapp, för att sedan ta bilden när knappen är helt nere.
     
  6. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det förvånar mig inte alls, sen tror jag att om du går in i utvecklaralternativ och drar ner övergångsanimeringarna till skala 0.5x kommer det vara betydligt tightare, men Sony kommer ändå kännas mer responsiv. Suttit med en XZ2 Compact idag och konfigurerat. Den känns långsammare än min P20 pro.

    Det tror jag båda telefonerna löser, Sonyn vinner dock slaget då GPU:n är så mycket bättre än Huawei. Däremot tror jag att Huawei vinner med batteritiden.

    Suttit med XZ2 Compact idag och dens kamera känns bra, ja men inte i närheten av P20 pro. Pillade på XZ3 med och den känns så där. Om den inte är på 10 mpix kan p20 pro kännas små laggig. Ljuset i butiker är LED och ger oftast sämre bilder i kameror. Jag kan inte föreställa mig att XZ3 vinner något slag mot P20 pro, alls typ. Vid 10 mpix använder P20 pro pixel bendning, för att få en finare bild.

    Men när det kommer till videoinspelning, vinner definitivt XZ3, för P20 pro har inte bra video kamera. Ska dock inte ljuga, blev överraskad över hur bra XZ3 kameran såg ut men inte i närheten av P20 pro tycker jag iaf. Hade varit kul med DXOmark score på XZ3 men dem får juh inte ge resultat på Sony telefonerna för att de har något samband med Sony.

    För att summera så tror jag definitivt du blir nöjd med båda, men jag hade inte bytt ut min p20 pro om någon erbjudit sig byta sin XZ3. :) Det kan jag garantera ! :D
     
    Kristy och morello gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Fanns ett bra erbjudande på BlackFriday och Cyber Monday för Xperia XZ3 på Elgiganten 5290 kr+den mindre Google Home assistenten.
    Nu kostar den 7.900 kr igen.

    Men jag tror man blir nöjd med bägge. Fast XZ3 har trådlös laddning. Kanske ingen stor grej men rätt bekvämt om man gillar det.
     
    morello och bernard gillar detta.
  8. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Det finns såklart både fördelar och nackdelar åt bägge håll. Trådlös laddning är häftigt men jag är lite nojig och vill inte ha laddare i vägguttaget när de inte används vilket förtar upplevelsen något. Ansiktsigenkänning finns på P20 Pro men så vitt jag kan se saknas det på xz3, en funktion jag aldrig använt så kommer antagligen inte sakna det heller, men trots allt en funktion som en sprillans ny telefon borde ha.

    Just nu lutar det åt att jag kommer behålla XZ3 och sälja av P20 Pro, inget riktigt handfast skäl utöver hur de kändes i affären. Mitt största aber är att xz3 är lite tjockare, framför allt med skal på. Skal måste jag ha för att inte barnen ska ha ihjäl telefonen.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Aaskan

    Aaskan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag gjorde typ samma som dig.

    Jag tog en xz3 och frugan en P20.

    Fördelar p20: Batteritid, kamera, inte lika mkt bloatware, känns mycket rappare än min xz3.

    Fördelar xz3: känns bättre i handen, glider dock som faaaaan själv. Lite fler funktioner mjukvarumässigt med Xperia home.


    Hade jag köpt ny tele utan kampanjer hade jag definitivt tagit en p20. Är galet avundsjuk på den batteritiden jämfört med xz3, och de extra funktionerna kan jag ändå vara utan.
     
  10. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Intressant! Jag upplevde ingen direkt skillnad gällande rapphet när jag jämförde, men det kanske märks när man ägt telefonerna ett tag? Trodde den nyare Snapdragon 845 snarare skulle få XZ3 att verka snabbare.

    Trist med bloatware, annars är väl Sony rätt nära stock android jämfört med P20 Pro?
     
  11. Aaskan

    Aaskan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu när jag fått in alla appar osv så är frugans p20 lite rappare, speciellt vid upplåsning.

    Känns som att båda är relativt stock, förutom Sonys bloatware
     
    bernard gillar detta.
  12. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Man får väl tänka på Huaweis "doze" oxå. Inte jätteinsatt, men jag skulle inte köpa en håohej utan att veta att det aldrig kommer störa mitt användarmönster.
     
  13. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Har bestämt mig för att behålla XZ3.
    Det var inte ett helt enkelt beslut, men i slutändan utgick jag mycket från mina första intryck av telefonerna. Helt enkelt en känsla av att jag kommer vara mer nöjd med den än med en Huawei för tillfället.

    P20 Pro har jag lämnat åt min fotointresserade syster och gisses vilka tjusiga bilder hon redan hunnit ta med den! Jag fick hem Sonyn nu idag och har bara hunnit gå igenom uppstarten ännu, ser dock fram emot att sätta mig ner en stund med den nu ikväll. Tiden får utvisa om valet var rätt eller fel.

    Tusen tack för allas engagemang!