Det är helt lagligt att ladda ner TV-program från SVT-play

Diskussion i 'Off Topic' startad av mfm, 7 feb 2015.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    På förekommen anledning tänkte jag informera om att det är helt lagligt att ladda ner och spara TV-program från SVTplay.se. Inte nog med att det är lagligt, ni har dessutom redan betalat för det om ni köpt en dator, surfplatta, hårddisk, USB-minne eller mobiltelefon i Sverige (till Copyswede).

Enligt http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/fragor-svar/

"Privatkopieringsersättningen är en kompensation till rättighetshavarna för att allmänheten, genom lagstiftning, får möjlighet att kopiera musik, film och tv-program för privat bruk. Upphovsrättslagen möjliggör att vem som helst får göra en kopia, från en laglig förlaga, av ett upphovsrättsligt skyddat verk som exempelvis en cd-skiva eller ett tv-program och föra över till en dator, mobiltelefon eller ett usb-minne."

Om något påstår att det är emot deras licensvillkor så kan ni högaktligen strunta i detta, man kan inte avtala bort grundläggande rättigheter i Sverige även om många (särskilt amerikanska) företag försöker få till det att deras EULA (End User License Agreement) är bindande. Det är den inte, i Sverige gäller svensk lag!

Själv tycker jag det är ganska självklart, det är samma sak som när man spelade in på VHS från analog TV.

Det man inte får göra är att sprida det nerladdade materialet vidare men för privat bruk är det helt lagligt.

Last edited: 7 feb 2015
    kalleboston, Sweden2 och Hund gillar detta.
  2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Vad har detta med android att göra?

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Man får inte heller kringgå kopieringskydd (Upphovsrättlagen 6 a kap. 52 b §). Om innehållet på svt-play är kopieringsskyddat eller inte kan säkert diskuteras i oändlighet.

Last edited: 7 feb 2015
  4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Titta på ärendet under detta så ser du hur det har med Android att göra.

Det är knappast något att diskutera då SVT Play inte har några tekniska skydd. Det är lagligt att spela in med en digitalbox med hårddisk, detta är samma sak.

5. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Flyttad till Off-Topic

Det är lagligt att spela in TV signalen men inte att kopiera samma program från SVT play. Ologiskt men sant. SVT:s tittarservice har mängder med frågor kring detta och de har svarat ett flertal gånger. Det har med rättigheter att göra som man knappt orkar sätta sig in i..

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

De har ju tekniska skydd i form av hur länge materialet finns online. Plus vilka länder de kan sända det i.

7. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att inte tillhandahålla visst innehåller är inget skydd, utan innehåll finns förstås inget att skydda. Sen är det tekniska skydd mot kopiering, att ett TV-program via marknätet inte sänds i Uzbekistan påverkar inte din lagliga rätt att spela in detta.

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vad SVT eller deras rättighetsinnehavare tycker och vill spelar ingen roll, svensk lag gäller.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Det är ju ett skydd pga licenser oftast från serier SVT inte själva äger. Är ju bara att kolla att många av deras egna serier sänds i hela världen samtidigt som serier de köper in bara visas i Sverige.
    Antar de använder samma system som de andra tjänsterna vilket skapar en temporär länk om du är berättigad till att se serien. Med php finns det ett script för att hämta serien om du först hämtat länken till deras CP.

10. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det spelar ju ingen roll vilka licenser de har, samma program sänds i marknätet och alla får spela in bäst de vill där så uppenbart är det ointressant vad licensinnehavarna och SVT tycker. Att använda GeoIP för att kolla om jag sitter i Sverige är inget tekniskt kopieringsskydd, att kryptera strömmen och sen dekryptera upp den i en "skyddad visare" eller liknande hade varit ett tekniskt skydd.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

GeoIp är ju ett tekniskt skydd för SVT att hålla sig till licenserna de har med ägarna av serier.

Lite kuriosa, en av de största spelarna i spelet om tekniken att sända webbtv ger blanka fan i DRM och kopieringsskydd för att förhindra kopiering. Det är ägarna av materialet som bryr sig som bara den.

12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kan ju jämföra med en vanlig DVD, om den inte är krypterad så får man kopiera den för privat bruk. Att den har regionskydd är inget tekniskt skydd mot kopiering och påverkar inget.

13. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

MINA ENHETER

Telefon:
    Byter ofta
    Intressant. Jag antar att Disney får del av mina pengar jag lägger extra för den sk privatkopieringsavgiften jag betalar på lagringsmedia . Men deras dvder är ofta krypterade och går inte att kopiera. Hur kan det få gå till så? Du som verkar insatt :) Känns som att dom både äter kakan och sparar den till sen.

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tyvärr är det väldigt vanligt att man låter företag både äta kakan och ha den kvar genom konstgjorda begränsningar som bara är möjliga pga digitalisering. Upphovsrätten uppfanns ju som en kompromiss genom att verken kunde säljas i andra hand, lånas ut och efter ett antal år kunde kopieras fritt.

Nu vill företagen äta kakan (Samhället lägger en massa resurser på att jaga piratkopierare och upprätthålla upphovsrätten) men ändå ha kvar den (Folk får inte längre låna ut eller sälja verken i andra hand p.g.a konstgjorda digitala restriktioner). Det borde till en lagändring så att allt som är DRM-skyddat inte längre skyddas av upphovsrätten.

Förhoppningsvis får man inga copyswede-pengar för skyddade skivor men jag vet inte faktiskt...

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Det närmar sig att jämföra äpplen med päron då det är två skilda tekniker. Och det går inte att undkomma att geoip är en teknisk begränsning. Det är en begränsning gjord utav att använda teknik. Visst, det är inte samma slags begränsning som kryptering. Men det begränsar ju vilka som kan se på strømmen.

16. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men vem som kan se den är inte relevant, det är tekniskt skydd mot kopiering som räknas.