Det enda jag vill ha är en simpel kompass och gps(+några noobfrågor)...

Diskussion i 'Applikationer' startad av lono, 20 okt 2010.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Min första android och precis gett mig ut på market för att hitta något så simpelt som en enkel kompass och gps-app som bara visar koordinaterna. Känns som om jag gått igenom allihop, men alla program jag hittat vill ha åtkomst till nätet, samtalslistor och allt möjligt totalt irrelevant.

1. Finns det några appar som bara använder den inbyggda kompassen och gpsn och visar den infon(riktning eller position) utan att göra massor med annat jag inte vill att appen ska göra? Alltså en simpel kompass och gps. Faktiskt lite förvånad att detta inte följde med luren från början. Menar om det sitter en kompass och gps i luren redan så borde det ju bara vara naturligt att man skulle kunna använda dem separat från program som google maps etc. Inte alltid man har täckning eller vill köra via nätet.

2. Eller är det bara att acceptera läget att apparna man tankar hem kommer få full åtkomst till nätet, samtalslistor, hårdvara etc som de inte eg behvöer? Gäller detta alla appar jag kommer tanka hem på market(försökte hitta en enkel sudoku app innan, men de flesta ville ha tillgång till massor med funktioner i luren)?

3. Märkt att ibland när trycker på install i market, så kommer inte infon och varnignen om vilka funktioner som appen kommer komma åt i telefonen. Mao så kan jag då inte se vad appen kommer åt i telefonen förrän efter jag redan installerat den. Är detta normalt eller något fel på min ände?

Utöver market så har jag varit riktigt nöjd med min androidupplevelse hittills. Spöar min förra winlur HTC Diamond Touch så mkt att det inte ens är roligt.

2. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Om en app begär åtkomst till något så beror det oftast på att den faktiskt behöver det (om det inte är något skumt du laddar hem) för att kunna fungera som det är tänkt att den ska fungera. Sen är det förstås möjligt att du anser att den inte "behöver" allt det för att DU inte behöver just den funktionaliteten i appen.

Det är ofta man läser dåliga recensioner på Market där folk ifrågasätter de rättigheter som appar kräver, men nästan alltid finns det en god förklaring. Varför behöver det här spelet/appen rättighet att kolla när jag får inkommande samtal? Antagligen för att automatiskt kunna pausa spelet/musiken när det ringer. Varför behöver spelet tillgång till internet? Det kanske har reklam, en online-highscore, eller vad som helst som kräver internet. När det gäller ett simpelt Sudoku-spel är väl reklam det troligaste svaret.

Håller du dig till välkända och populära appar med gott betyg behöver du oftast inte oroa dig.

3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tackar för infon. Känns tryggare om det är så som det ska vara på market. Hört att market är mkt friare än tex appstore, vilket inte bara medför fördelar och att man inte ska tanka hej vilt. Men om man nu inte behöver akta sig för att varje app får tillgång till någonting, så länge de är något sånär populära, så är det ju bra.

Och, jo, anade att även om apparna hade tillgång till olika saker så behövde det inte alltid vara något skumt bakom(som tex att sudoku vill registrera scores online el något). Men ändå, jag föredrar fortfarande att en app gör det den ska och inget mer. Tex en kompass-app(vilket jag återigen är något förvånad över att det inte fanns inbyggt) vill jag bara att den ska visa riktning och inget mer.
    Men du har helt rätt i att det är min preferens. Men man kan ju fråga sig hur nödvändiga vissa funktioner är ibland jämfört med vad appen får kontroll över. Såg tex att prisjaktsappen har tillgång till din kontaktlista, för att kunna skriva in telefonnummer på butiker. Men jag hade föredragit att ha den kontrollen själv.

Men då har jag fått svar på fråga 2, bara 1 och 3 kvar då. :-)
    Någon som har tips på någon väldigt simpel kompass(bara riktning) och gps-app(bara position) och någon som vet om man inte alltid får info om appars rättigheter innan man installerar dem?

4. auno

auno Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

GPS Test gör det du vill och lite till utan att kräva rättigheter till något annat än GPSen.

5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER