Det fysiska tangentbordet

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av Joko, 22 april 2010.

1. Joko

Joko Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tja

Har sjuk beslutsångest inför vilken mobbe jag ska köpa. Jag lockas av tanken på ett fysiskt tg-bord och står just nu mellan valet av en Nokia 900 och en Droid.
    Eftersom jag aldrig kännt på motorolas fysiska knappar så vill jag gärna få en beskrivning av hur de är i jämförelse med ex n900.

Vad jag förstår så är de rätt platta och små?
    Tg bordet saknar å,ä,ö, är detta störande? måste man hålla inne dem länge eller vad gäller?

Väldigt tacksam för alla svar.

Mr Beslutsångest deluxe

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.147
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag sitter här med både en Milestone och en N900. Så jag tror jag kan svara rätt bra.
    Nokian har ett klart överlägset skönt tangentbord, det måste jag erkänna. Men jag tycker inte det känns lika komplett som det på Milestonenen.
    Milestonen har fyra rader knappar mot Nokians 3. Och därför är inte ellanslag, shift, alt och alla de knapparna inträngda tillsammans med bokstäver, vilket gör det lite naturligare att skriva på.
    Knapparna är något mindre och stummare än på Nokian, men det är inga problem att skriva på det, man trycker sällan fel och kan få upp en riktigt bra hastighet. Men som sagt, det är inte lika sköna knappar som på Nokian.

När det kommer till avsaknaden av Å Ä Ö så har jag löst det som så att jag köpt appen Smart Keyboard Pro. Där finns det stöd för svensk rättstavning även på hårdvarutangentbordet, vilket gör att jag kan skriva med A och O istället för Å Ä Ö och låta programmet rätta detta. Det fungerar bra i 9 fall av 10.

Har man inte Smart Keyboard Pro så får man hålla in A för att få upp en liten ruta på skärmen där du kan välja bland annat Å och Ä, och hålla inne O för att välja Ö på samma sätt.

3. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Även jag gillar tangentbordet, men jag har inte jämfört med N900:ans. Med det moddade HTC-mjukvarutangentbordet som jonasl på forumet här har utvecklat, kan man också få rättstavning och automatiska omljud på hårdvarutangentbordet, funkar klockrent.

4. raddical

raddical Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

+1 Kör med samma setup och tycker det är helt underbart :)!

5. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ekofasc och raddical, jag har problem med hårdvarutagentbordets prediction när jag kör med jonasl modden. Den förutser inga ord för mig, dock funkar det om jag byter input till vanilla och tillbaka igen, men bara en gång, sen måste jag göra samma sak igen. Tips?

*edit, märkte nyss att det verkar bara vara i sms den gör så. i webbläsaren fungerar det som det ska hela tiden

Last edited: 22 april 2010
  6. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Tryck på skärmen så aktiveras modden, innan dess har man tangentbordet utan modd vilket är bra att ha i bland. :)

7. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kom på det inatt.. :P tack ändå !

8. raddical

raddical Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

som eko säger måste man ibland trycka på skärmen för att den ska aktiveras. Och om inte det hjälper, tryck höger på din D-pad och sen skärmen. så kommer det att funka :)

9. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har jonasL modden och även scandinavian keyboard, men jag får inte upp någon rättstavning med det fysiska tbg. beror det på s-keyboardet, eller man behöver aktivera detta någonstans?

10. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Du har valt modden som input method? (Långtryck i textfältet). Och efter att du har fört ut tangentbordet måste du trycka en gång i textfältet för att aktivera modden.

11. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

HTC_ime mod är förvald som input, klickar i den igen och sen klickar igen i fältet men det gör ingen skillnad. Det finns inställningar för modden under settings, fick in den med milestone modder gui scriptet ifrån alldroid.

12. liden

liden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Var finns länk till hur man fixar detta och var finns filen?
    Har sökt här på forumet men hittar inte, tacksam för hjälp.

/Andreas

13. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det moddade tangentbordet som funkar med det fysiska? https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5600

14. liden

liden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER