Det går att installera appar på våra telefoner – utan att ha fysisk tillgång till dem

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 31 okt 2011.

1. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Läste om en app som heter Plan B som används för att spåra en borttappad/stulen telefon. Man loggar in på sitt Google konto med en dator och installerar appen som rapporterar sin position via mail. Man kan uppdatera positionen via fler mail. Allt utan att ha något installerat i telefonen innan det hände!

OK; bra, trevligt och en intelligent service. Gratis dessutom. Det finns andra appar som installearas på samma sätt och som även rapporterar andra saker. Lite följdfrågor när entusiasmen lagt sig: Var rapporterar dessa appar förutom det vi ser, hur får man dem att sluta rapportera, hur avinstallerar man dem. Finns det någon begränsning i vad apparna kan hämta för information i våra telefoner och skicka vidare?

Någon som vet något? Sökte på ”push technology”, ”push installation” men hittade inget som gav något om säkerheten kring det hela. Dessutom, håll koll på dina inloggningsuppgifter!

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Alla appar kan installeras på samma sätt. Det är en tjänst som google tillhandahåller! Surfa bara in på https://market.android.com/ och logga in.. Plan B har ingen speciallösning. Det är inget mysko inbyggt i den där appen, och du avinstallerar den precis som vilken annan app som helst.

Appen kan bara hämta den information du ger den rättigheter till när du installerar. Och du ser ju i telefonen att en app installerats så det är ju knappast någon hemlighet.

Det är precis samma sak för varenda app du har på telefonen..

3. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Får man se vilka rättigheter appen kräver innan man installerar den via Market? I telefonen lär de knappast dyka upp för godkännande innan installation, då skulle ju vitsen med Plan B vara borta.

Det finns appar som inte syns i Androids vanliga lista över installerade appar. Har själv en stöldskyddsapp som är dold. Man kan hitta den om man vet var man skall leta, och framförallt, att man måste leta.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Ja det får du.
    [​IMG] Testade bara med en.

5. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Foliehatt på?

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det kommer ju en notifiering att den installerats..

Av med foliehatten nu! ;)

7. charta77

charta77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min uppfattning är så här, vilket kan vara helt fel förstås

För att appen skall installeras på telefon så krävs det att du är inloggad med samma konto på market och på din telefon.

Så om jag snor din telefon och loggar in med mitt Google konto så kan du inte installera denna app. Såväl som att ingen som inte har tillgång till ditt konto (smyg)installera appar på din telefon.

Fördelarna är dock skyhöga... du kan installera en app på din telefon även när den sitter i ditt fina ställ vid skrivbordet utan att röra dig en meter.