Det här med batteritid...

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av spirry, 27 jan 2010.

1. spirry

spirry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har sett många klaga på batteritiden i Liquiden eller smartphones i överhuvudtaget, så jag bestämde mig senaste laddningen att utföra ett litet test.

När telefonen används minimalt, dvs. När jag sitter och studerar (Jag pluggar på distans, så jag sitter ändå vid datorn), och när jag sover så är enbart 2G aktiverat och wlan/data öht inaktiverat. I övrigt när jag inte använder datorn så är wlan eller 3g med data igång aktiverat så den syncar och allt det där, och nu, efter 4 dagar och 20 timmar så har jag fortfarande 19% kvar på batteriet och har precis satt i laddaren i mobilen, under denna tiden så är kanske ett 50-tal sms och 1-2 timmar samtalstid inräknat (Det är svårt att uppskatta).

Nu så förstår jag att detta ovan beskrivna inte är ett optimalt användande för alla, men jag måste verkligen undra vad folk gör när de inte får batteriet att hålla ens en dag, det känns bara som att vissa har orealistiska krav när det kommer till batteritiden för en smartphone.

Efter detta lilla test måste jag säga att jag personligen är mycket nöjd med de resultat jag har fått, för även de dagar jag har använt telefonen flitigt hela dagen så har jag inte haft några problem att klara mig dagen ut men vet nu också att om man vet med sig att man inte kommer att ha möjlighet att ladda telefonen inom nära framtid så finns det möjlighet att använda den sparsamt och istället alltid kunna vara anträffbar.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag åker till jobbet lite innan 8 på morgonen. Då drar jag ut telefonen. Jag avaktiverar wifin, som får stå och synka på natten istället för på mobilräkningen, och sticker iväg.

På dagen är 3G på annars lugnt. Jag slänger ett öga på mobilen kanske var 15:e minut. Vi sitter i utbildning på företaget nu så det blir något SMS då och då. Säg 10 om dagen. Annars lite småpill med någon applikation. Max 2 minuter per gång.

Runt lunch har jag ~70% batteri kvar.

När jag kommer hem har jag i regel ringt något samtal med en totallängd på runt 30-60 minuter. När jag har suttit och soffan ett tag, eller tränat, är klockan runt 19-20. Då har jag oftast ~30% kvar. Hemma sätter jag på wifi och stänger av eventuell BT jag haft på under samtal.

När jag går och lägger mig runt 23 har jag runt 20% kvar.

Så ser det ungefärligt ut varje dag.

Igår laddade jag ner en ny batteriwidget och det VERKAR som om mobilen laddats ur snabbare. Kan ju bero på mycket annat så jag skall testa några dagar till.

Hur som helst räcker mig en dag. Något som är lite häpnadsväckande är att det inte verkar spela så mycket roll om jag ringer eller om den bara ligger standby. Visst, lite mer rör det sig, men inte så fruktansvärt mycket.

Däremot är det så att min telefon ALDRIG går ner i sleep-mode eller vad man kallar det. Aldrig!

Last edited: 27 jan 2010
  3. spirry

spirry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du verkar vara en ganska aktiv användare, jämfört med mig då Dark Diggler :-). Men jag tycker ändå inte att en dags aktivt användare är fy skam, oftast så finns det ju alltid en strömkälla att tillgå någon gång under dagen, något som för mig hade varit frustrerande är om jag mitt på dagen hade behövt uppsöka en strömkälla för att ladda batteriet, detta hade varit en total dealbreaker för mig.

Angående sleep mode så låter det konstigt att den inte går ner i sleep, jag har råkat ut för samma bugg som flertalet andra som omnämns i någon tråd där telefonen inte går ner i sleep mode av någon outgrundlig anledning. För mig avhjälptes detta med en reboot och sedan har jag inte haft några större problem med detta.

Efter mina 4 dagars användare och en titt i spare parts kunde jag se att running låg på ynka 6%, så telefonen har varit väldigt mycket idle, men det var ju en förutsättning för att testa också!

Egentligen så borde jag tagit screenshot och dokumenterat alla siffror men efter att jag satt i laddningskabeln så fanns det ingen återvändo, tyvärr!

4. Mautana

Mautana Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Värt att nämna är att jag har haft mobilen nere på 0.8% häromdagen. Vet inte alls vad jag gjorde med den, fimpade en del program med en task killer. 3G var på och bakgrunds sync och allt vad det heter var orört. Jag undrar jag vad problemet egentligen beror på när den får för sig att vara vaken över 30%.

Det känns inte riktigt som att det är nödvändigt för att göra det den gör. Sync etc.

Som det är nu så tordas man ju knappt installera en widget ens på grund av att man är rädd för att man ska få en mobil som äter batteri.

Jag hoppas det löser sig så fort alla rom skapare fått arbetat lite mer med dom problemen mobilen har i nuläget.

Är det någon som vet om det är en märkbar skillnad på batteri förbrukningen mellan dom olika läckta roms som finns ute? Har rootat och gjort en nandroid backup så jag ska väl prova på att lägga in någon annan rom här i dagarna.

5. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Min Liquid började rätt bra och tog nästan alltid slut runt 22:00 tiden i början. Då pillade man mycket på den.

Sen hände något och den började vilja ha laddning redan vid 18:00 tiden.
    Laddade ner spare parts och den vakna delen var löjligt hög.
    Började mecka med data- och sync-delarna, avinstallerade lite tänkbara bovar, stängde ner widgets och nu har jag alltid batteri kvar till kvällen och den vakna delen har blivit bra. Vilket ligger i paritet med HTC Magic och Samsung Galaxyn som jag ägt.

Något/några av Acer-programmen verkar varit boven i dramat. Nemo player och flipp-grejerna samt facebook-sync skulle jag gissa var batterislukarna.

Ibland flippar även proximity-sensorn igång i otid. Acer måste ta och optimera den bättre. Var ju någon som påpekade att Acer hävdar att deras smarta optimering av telefonen skulle spara batteri. För lite buggtestning?

Jag anser väl att telefonen borde räcka två dagar med background data på (annars rätt menlöst med en "smartphone"). Annars är telefonen en riktig killer i mina ögon. Hoppas att vi får en uppdatering snart så den kommer till sin fulla rätt!