Det här med GPS

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av aniwa, 2 sept 2010.

1. aniwa

aniwa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Asså är det någon som vill reda ut det här med GPS i mobilen tillsammans med mig? Hur funkar det egentligen? Vad kostar det? Hur gör man? (Jag har en Galaxy Spica som man väl förstår med tanke på vart jag postar inlägget)

Tacksam för långt uttömmande svar :)

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Nu blir det inte ett långt svar...
    Men kan du förklara lite mer vad du undrar? hur man gör vadå?

Att använda GPS:en kostar inget.
    Hur det fungerar....det sitter en GPS mottagare i telefonen.

Undrar du hur man kan använda telefonens GPSmottagare till typ ett navigeringsprogram eller?

/qsec

3. aniwa

aniwa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt svar. Ja precis hur använder jag gps'n med ett navigeringsprogram? Är även detta gratis? Jag har fått för mig att det finns något som kostar men det kanske inte stämmer.

4. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det finns navigationsprogram tex IGO som använder telefonens inbyggda GPS för positionering, detta kostar inget. Sen finns det andra navigationsprogram som använder sig av datauppkoppling för positionering, dessa kostar då datatrafik om man inte har fri sådan.

Sen brukar de flesta programmen kosta pengar, men det är väl en annan sak.

/qsec

5. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

huruvida det kostar beror på vilken typ av navigationsprogram du använder.

Om du har ett program som laddar in kartor på SD kortet kostar det ingenting (eller så kostar det vad utvecklaren tar betalt för programmet)

sen finns det navigationsprogram som läser in kartan allteftersom du kör, t.ex Google Maps gör detta. Då går det åt datatrafik och om du inte har en dataplan kommer det kosta ett antal kronor (beroende på din operatörstaxa). Dessutom är det helt beroende på att det finns datauppkoppling där då åker, vilket inte är så stort problem i tätbebyggd område, men längre ut på landet (och längsmed landsvägar) kan det ibland vara ett problem. Denna typ av navigering är högst olämpad att använda utomlands eftersom datatrafik kostar en hel del och svenska "obegränsad data" inte gäller där.