Det här med upplösningen

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Ragzy, 4 feb 2010.

1. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Jag har några frågor och funderingar kring det här med upplösningen på apparna, främst med tanke på problemen som uppstått med HTC Tattoo.
    Ha i åtanke att jag precis börjat sätta mig in i detta och kanske rentav har missuppfattat vissa punkter.

Det som förvånade mig är att android(?) är så begränsat att apparna endast kan köras i en specifik upplösning (eller kan man kanske välja mellan flera om en app nu i efterhand har anpassats till Tattoos upplösning), det är ju löjligt att man inte haft detta i åtanke från början.

Måste man göra en version till varje befintlig upplösning? Ska du exempelvis starta ett PC spel så har du ju mängder av upplösningsalternativ, detta borde väl vara självklart även för mobila applikationer?

Har läst att det finns verktyg för detta vilket borde underlätta mkt.
    Då undrar jag: släpper folk källkoden till gratisapparna? Kan man isåfall "smidigt" anpassa en app till Tattoo själv med googles verktyg?
    Är det då någon som kan svara på hur smidigt det är att anpassa en gammal app till en annan upplösning?

Är lite intresserad av en Tattoo eftersom den inte är lika klumpig som de med större skärm, skulle det krävas lite pill för att få igång apparna i Tattoo upplösning så är det inga problem, bara kul.

Sen undrar jag om jag fortfarande kan komma åt applikationer via datorn och sedan överföra dem till mobilen via den, men nog om det, får ta det i tattoo forumet senare kanske.

Hoppas jag inte har fått allt om bakfoten nu, då lär detta inlägg se väldigt dummt ut, men det får jag väl bjuda på då, yra noobs e ju alltid lustiga:).

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    En korrekt kodad Android-app anpassar sig till upplösningen automatiskt. Problemet med Tattoo är helt enkelt att utvecklaren i sin manifest-fil inte lagt till en rad som indikerar att den fungerar med den lägre "upplösningen" (inte upplösningen egentligen). De flesta apps fungerar utmärkt om man får tag i dem och installerar dem manuellt. Åt andra hållet finns det ett speciellt format, 9-patch png som är bilder där man kan specificera delar av bilderna som kan sträckas ut vid behov. Det mesta är dock vektor-grafik som ju kan skalas hur mycket eller hur lite som helst utan kvalitetsförlust. Sedan kan och bör apps har både de grafiska elementen som är bilder uppdelade i mdpi och hdpi-mappar så att Android kan välja högupplösta eller lågupplösta varianter av dem.

En liten demonstration:
    http://www.youtube.com/watch?v=opZ69P-0Jbc#t=1m24s

Kortfattat kan man säga att ja, du har missuppfattat "problemet". Det är extremt enkelt att anpassa programmen då de flesta bara behöver en rad i en text-fil för att synas i Market på Tattoo. :)

Last edited: 4 feb 2010
  3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

En stor del av problemet är också vilken SDK utvecklaren har. Till och med Android 1.5 hade SDK endast stöd för HVGA, d v s 480x320. Först från och med Android 1.6 kom det stöd för flera upplösningar.

Om man som utvecklare tycker att det är roligt att uppdatera sitt SDK flera gånger om året är inte detta något problem, då uppgraderar man gladeligen från 1.1 till 1.5 och sedan vidare till 1.6, och nu senast 2.1. För dem som har andra fritidsintressen än att uppgradera sitt SDK kan dock frestelsen vara stor att ligga kvar med ett SDK som man vet fungerar med koden som man har skrivit.

m v h Henrik