Det "smörmjuka" flytet i iOS vs Android

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 maj 2013.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag är androidentusiast sedan många år. Dock tappade jag min HTC Desire så jag fick en iPhone 4 av arbetsgivaren. Nu efter ett drygt halvår med iPhone och iOS har jag bestämt mig för en HTC One. Mjukvaran i iOS är något begränsad som många vet.
    Detta är ingen fanboy-tråd på något vis utan jag vill rent objektivt veta varför "flytet" är bättre i iOS än i vilken Androidtelefon som helst? Det jag tänker på är när jag sveper mellan skärmarna och stänger och startar program.

Det ÄR skillnad. Jag ser och känner skillnaden när jag lattjat med HTC One, Samsung Galaxy S4 i alla fall. Dock kändes Sony Xperia Z rätt vass och flöt på bra tycker jag.

Men min fråga är, är det någon speciell grafikkrets iOS och iPhone samt deras iPads använder för att få det där magiska flytet?

Ingen diskussion om vilket OS som är bäst tack. Bara fundering kring grafiken och "flytet". Jag tror många förstår vad jag menar.

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Det är väl att den har en ganska bra processor + "grafikkort" för att "bara sköta ett rutnät med ikoner" i och med att den inte kör "äkta" multitasking.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

iOS är designat som så att alltid prioritera "hemskärmen". När appar minimeras fryses de, medan de i androids fortsätter köras.

Apple har så vitt jag vet alltid kört med PowerVRs grafikkretsar och de verkar alltid bli bättre med nästa iPhone. Vet inte om det finns någon grafikkrets i androidmobiler som slår "PowerVR SGX543MP3" som sitter iPhone 5 eller "PowerVR SGX554MP4" som sitter i iPad 4.

(Hur är en One, btw? Funderar på att köpa en sådan nästa månad)

Last edited: 4 maj 2013
  4. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ios har alltid "fadat" skrollning, start av program m.m. När man byter sida på en iPhone renderas inte allt direkt, det behövs helt enkelt inte eftersom man ändå inte "ser" det samtidigt som nästa sida fadas in.

Det är förklaringen jag hört iaf.

Sen har ios sedan länge varit gpu accelererat, det är väl iofs Android nu också (rätta mig om jag har fel)

Men du har rätt i sak, ios har alltid upplevts att ha bättre flyt än android. Nu har jag en Nexus 4 och jag måste säga att man får leta länge och verkligen vara uppmärksam om man ska finna hinten av ett microlagg, Android flyter så pass bra nu att jag skulle inte använda flytet som än anledning att välja iPhone framför Android .

Skulle jag däremot rekommendera telefon till en tekniskt obegåvad person som vill ha allt så aimpelt /enkelt som möjligt skulle jag utan tvekan peka på ios/iphone

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

5. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Tack för era svar. Varför gör inte Android som iOS att bara prioritera hemskärmen? Jag har hellre det och ett flyt ala iOS än ha grejer aktiva på andra skärmar i bakgrunden.

Jag vet inte hur One är utan har bara klämt och trixat lite med den i butik en gång. Men det hackade lite här och där när jag svepte mellan skärmarna och apparna. Som vanligt i Android med andra ord. Tyvärr.

6. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jag har lattjat lite med en Nexus 4:a också, men jag upplevde samma där. Inte att det laggar på något sätt, utan mer att flytet känns kantigare.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tror det har just med multitasking att göra. Antingen har man multitasking och det beter sig som Android, eller så har man inte det och det beter sig som iOS. Jag har hellre bra multitasking. Flytet har jag brytt mig mindre och mindre om på senare tid.

8. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Fast iOS har väl multitasking? Jag kan lyssna på musik, ta en bild och lägga upp på instagram samtidigt, eller hur menar du? Musiken lägger inte av så att säga.

9. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Musik nej, men när jag har provat iPhone så är ett exempel på skillnad i multitasking tex att internetsidor inte laddas i bakgrunden. På android kan jag börja ladda en internetsida, byta till sms-appen och slicka ett sms, byta tillbaka till Internet och sidan har laddat klart. På iPhone slutar sidan ladda när man inte har den uppe.

tptlk

10. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

iOS finns på begränsat antal enheter, där man utvecklar mjukvaran efter hårdvaran. Android finns det tusentals enheter med olika specifikationer, blir lite svårare att få till då.

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ifall du laddar ner en app från App Store som kräver att du sedan laddar ner intern data eller ifall du bara laddar ner en sak så måste du vara i själva appen för att nedladdning ska ske. Går du ur appen för att göra något annat under tiden, ja, då fryses nedladdningen.

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag har samma problem fast åt andra hållet numera. min jobb-iphone en 4s har ett mycket sparsamt antal appar installerade och den är betydligt långsammare både i flyt och start av program än min note 2.

Mystiskt faktiskt ;)

13. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    iOS laggar som en gris på min 3GS...

14. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Antagligen för att du använder iOS 5 eller 6 som kräver bättre hårdvara. Telefonen är 3-4 år gammal?

15. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men iOS har ju magiskt flyt och uppdateras hur länge som helst? Har jag ju läst i tjogvis med fanboytrådar (som denna).

16. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

^ Kommentarer som denna är anledningen till att Apple/iOS-trådar aldrig slutar bra.

17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 426
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    iOS uppdateras inte hur länge som helst. iPhone 3G får t.ex inga fler uppdateringar. Visst uppdateras iOS enheter länge, men efter ett tag (när det kommit två nya enheter) så får enheterna en begränsad uppdatering. iPhone 4 fick exempelvis inte Siri eller 3D visning av byggnader i Apple Maps som två exempel.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

18. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Det där stämmer då inte. Min note 2 är ett skämt på multitaskning.

Jämför den med en android-mobil för 3-4 år sen. t.ex SE X10i.

Last edited: 5 maj 2013
  19. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    En stor skillnad mellan iOS och Android är ju att appar kör native kod i iOS och Android använder JAVA. En app på iOS kan i vissa fall dra 20MB RAM eller nåt sånt och samma app på Android kan då dra 100MB då Dalvik och allt har tagit sitt. Det har sina fördelar och nackdelar de också i synnerhet på IOPS-svaga nandchip. Ju mer hårdvaran växer till sig dock ju mer försvinner den typen av lagg men samtidigt så kommer tyngre appar till Android. Fast som tur är så verkar Apputvecklarna bli bättre på lära sig hur de ska koda så Android inte fläskar på fullt blås på nandchip och RAM. Detta är iaf en vanlig ursäkt jag får höra av Androidutvecklare jag umgås med.

Själv stör jag mig inte så mycket på lagg i launchen för det är i princip obefintligt i mina ögon. Det viktiga är att man undviker Widgetar. Har man bara app-ikoner och kör en effektiv launcher som Apex eller Nova så ska det rätt mycket till för de ska lagga, exempelvis att man kör något tungt i bakgrunden som en App-installation/uppgradering.

Det enda lagg jag egentligen retar mig personligen på är Samsung-lagget. Nu pratar vi iofs generell Android i denna tråden men väldigt många har ju Samsung och kan säkert relatera. Det är dailern, kontaktboken och tiden det tar för telefonen att starta ur standby/låsa upp och att hemskärmen skall visas. Värst av allt detta är kontaktboken dock. Det går komma runt problemet och lägga in exempelvis en tredjeparts dailer som exDailer men då får man leva med ett visst inkonsekvent beteende i telefonen. Som missade samtal i notifikationslistan öppnar Samsung dailern osv.. Eller så kastar man in en AOSP baserad ROM som CM. Fast då får man leva utan bildockans eller bordsdockans ljudutgång och sämre batteritid och något sämre Blåtand. Vilket för mig blir en deal breaker.

Fast trots alla brister Android har så finns det ingen annan plattform som i dagsläget är mer aktuell för mig i alla fall. Jag skulle aldrig kunna acceptera en iOS-enhet när man är så bortskämd med friheten som Android ger dig. Jag pratar inte öppenkällkod eller nåt sånt nu utan jag pratar om att Google har inte några idiotskydd i sin plattform. Användarna får själva ansvara för sina enheter och hur det fungerar. Allt detta är på gott och ont. Störst ansvar lägger dock Google hos sina OEMs. Samsung, HTC osv.. Alla dessa tolkar ju Android så olika och kör med sina egna versioner av Android.

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Och det kan du tacka Samsung för! TouchWiz (UI't) och multitasking går inte hand i hand.