Detaljerad nättrafiks-statistik?

Diskussion i 'Applikationer' startad av recman, 2 jul 2009.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Använder för tillfället Netcounter på min mobil och den ger info om hur mkt datatrafik som flödat genom Wifi och 3G men vad jag skulle vilja kunna se är vilken applikation det är som suger i sig datatrafiken. Alltså nättrafik per applikation.

Anledning till detta är att jag i morses upptäckte att under natten (mobilen legat på laddning) har mobil gått ut och hämtat hem mer än 20 mb på 3G-nätet och eftersom jag inte har fastpris så är det ju inte så lyckat. Jag har APNdroid på telefonen men den var tyvärr satt till off. Det märkliga är oxå att under hela natten har telefonen haft tillgång till mitt wifi-nät hemma, så varför har den inte använt det istället?
    Läste nånstans att det inte är ovanligt att vissa appsar går ut och hämtar data bara för att mobilen ligger på laddning...kan detta verkligen stämma och vilka appsar kan det då röra sig om?

2. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Lägger till lite mer info till "problemet" som jag nämner ovan.

Nu var jag hemma en sväng, mobilen var uppkopplad på mitt wifi, APNdroid var aktiverat, dvs de APN (Access Point Names) var "förstörda" (var inne och kollade och de hette nu mms.telia.seapndroid och online.telia.seapndroid) så mobilen SKA inte kunna komma ut på nätet via 3G/GPRS, eller hur?
    Men så när jag drog igång en podcast från mobil.sr.se (använde den medföljande browsern, och podcasten startade den medföljande musikspelaren), lyssnade ca en halvtimme och tittar sedan i Netcounter igen och ser till min förvåning att den lagt till ytterliggare 8mb under "Today" under "Cell", vilket är det som anger trafiken på 3G/GPRS, inte sant?

Så nu ställer jag mig två frågor:

- HUR kunde mobilen koppla upp sig på 3G/GPRS när APN var fucked up?

- Eller är det Netcounter som man inte kan lita på? Kan det varit så att trafiken ändå gick via wifi men Netcounter visar fel?

3. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Anledning till att din telefon inte använder ditt trådlösanät trots att du är hemma är för att telefonen går ner i standby
    när den inte använts på ett tag, och då tappar den kopplingen till det trådlösa nätet.

Vill då en applikation ut på nätet kommer det här ske över 3G nätet.
    Vet inte om det går att lösa i inställnigarna har inte orkat titta. :)

Men jag löste det med en app som heter Wi-Fi Lock och nufungerar det klockrent den håller kopplingen
    till det trådlösanätet även om telefonen går i standby.
    http://www.cyrket.com/package/com.elsdoerfer.wifilock

Ang funktionen som du efterfrågar i Netcounter så skulle jag önska mig den också..:rolleyes:

4. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jaha, att det beror på att den tappar wifi när den går ner i sleep visste jag inte men låter ju helt logiskt, tackar för den infon.

Men frågan är fortfarande hur den kunde hitta ut på 3G när APN var "förstörda"? Den borde ju inte göra det och istället tappa uppkopplingen, eller?

Tack för det tipset om Wifi-Lock, såg dock att man kan göra precis samma inställning utan applikationen.

Last edited: 2 jul 2009