Digital privacy?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Gadget, 2 sept 2012.

1. Gadget

Gadget Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tjena. Har läst att Google, Facebook och Twitter m.fl. säljer/lämnar ut folks information till företag och myndigheter och dessutom lagrar information i databaser även om användaren tar bort den. IRL om man vill säga något viktigt som man inte vill att andra ska höra så går man ju bara till ett rum där det inte befinner sig någon annan. Är detta inte möjligt i den digitala världen? Om man ringer ett samtal eller skickar ett sms/mms, hur stor är risken i % att någon obehörig läser igenom informationen?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Datalagringsdirektivet innebär att för samtal och sms/mms så lagras mellan vilka personer samtalet var eller meddelandet skickades och när det hände. Innehållet lagras dock inte.

Sen finns ju ECHELON: http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON
    Det finns säkert mängder med andra tekniker som är mer eller mindre hemliga.
    Telefonoperatörerna kan nog göra det mesta. Kolla på vad Telia gjorde i Azerbaijan.

Sannolikheten att det går att läsa informationen som skickas tror jag är 100%. Sannolikheten att någon sedan gör det är väldigt låg.

I den digitala världen så krypterar du informationen som du vill hålla hemlig vilket gör det väldigt svårt att läsa den. Det går att göra, men först och främst ska någon vara intresserad av just din information, lyckas att snappa upp den och sedan dekryptera den.

3. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

1. Hur är det med Google då, Android är väl Googles produkt, så dom kan väl läsa alla sms och samtal som är från en android-lur?

2. Ok. Skriver aldrig hemligheter via sms, men det är ändå irriterande och obehagligt att någon okänd person kan scanna igenom mitt vardagsliv.

Btw, finns det något 100% hemligt sätt att skicka info om t.ex. en uppfinning/företag till en kollega? Förutom att mötas IRL.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Använd kryptering om du vill skicka saker utan att någon annan skall kunna läsa det. Finns en uppsjö av program. Säkert appar också.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. Klart de kan, men skulle upptäckas väldigt snabbt eftersom källkoden är tillgänglig så det är inget de gör.

Det är aldrig 100% säkert att skicka något. Om det skulle vara 100% säkert så skulle inte ens mottagaren kunna läsa det. Det är däremot enkelt att göra det tillräckligt säkert genom att kryptera.

6. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Då en av mina vänner är en riktig foliehatt (vpn på vpn på vpn typen :ehm:) har han snackat mycket om anonymitet på nätet/luren och tydligen så kan ingen avlyssna det du säger i ett Skypesamtal.

Edit: Minns att han även snackade om en app som kryptera dina samtal.

7. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förstår inte varför folk använder begreppet foliehatt om folk som är engagerade i att försvara sin/andras integritet. Det är som att kalla alla personer som är stolta över att vara tyskar för nazister.

Men tack för tipset om Skype iaf.

Last edited: 2 sept 2012
  8. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Foliehatt är inget jag menar negativt, det är ett slang som för mig och han betyder halvt paranoid angående sin anonymitet och det är just det han är.

9. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hehe, good point. Man får väl helt enkelt hålla sig till basic konversationer digitalt och hoppas att ECHELON hittar något bättre syfte än att sno andra länders idéer och förfölja folk (enl. svenska wikipedia). Känns konstigt att främmande länder har rätt att övervaka vår kommunikation. Visst, det är viktigt att förhindra terrorism men... alla pratar om 11 september (vilket var en fruktansvärt tragisk händelse förstås) men ingen pratar om de civila offren i Irak & Afghanistan (vilket också var en fruktansvärt tragisk händelse). Känns som att dom också borde bli ihågkomna, kanske med en plakett vid ground zero. Och ingen myndighet pratar om att jakten på banditer raderar vår rätt till avskildhet.

10. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Han anser alltså sig själv vara en halvt paranoid foliehatt?

11. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Han anser sig halvt paranoid angående sin anonymitet, ja. Sen är foliehatt bara ett slang för det föregående.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Risken att någon kollar på mina SMS och lyssnar på mina samtal bedömer jag som orimligt liten och arbetet för att kryptera och gömma det jag gör med min mobiltelefon är för stort för att jag skall bry mig. Skulle det funnits en knapp i min telefon som säger "Kryptera samtal och datatrafik" hade jag självfallet kryssat i den.

En foliehatt är väl en människa som överdrivet vill skydda sig ifrån saker som man inte vet är sanna. I mina ögon och ord i alla fall :)

13. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

En foliehatt är ett foliepapper format som en hatt och ingen person. Men du har rätt i att man inte behöver bry sig så mkt om sms och telefoni. Facebook, Google, Twitter och co, är den riktiga faran eftersom dom styrs av kapitalistiska intressen. Dom lever på att sälja din information och du har ingen aning om var den hamnar till slut. Dessutom har dom rätt att göra det tack vare heliga "user-agreements" som går över alla världens lagar. I dessa heliga skrifter står bland annat att Facebook äger all information som laddar upp på sajten och har rätt att göra vad dom vill med den.