Digitala försäkringar?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Erkis99, 27 aug 2019.

?

Tror du digitala försäkringar är framtiden?

1. Ja

4 röst(er)
    50,0%
  2. Nej

2 röst(er)
    25,0%
  3. Ja, men inte som de ser ut nu.

2 röst(er)
    25,0%
  1. Erkis99

Erkis99 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Vad tror ni om den kommande trenden med digitala försäkringar?

Tänker då på bland annat på företag som Paydrive och Moderna smart (inom bilförsäkrinar). Som erbjuder vad de kallar digital bilförsäkring eller betala-som-du-kör. Jag vet inte vilket beskrivning jag gillar bäst. Finns även liknande företag på hemförsäkrings sidan som Hedvig hemförsäkring.

Tror ni att de kommer bli allt vanligare?

Jag tror det, när systemen blir bättre och smartare kommer man själv kunna styra sitt pris på sin bilförsäkring vilket jag känner att många kommer gilla. Tror folk tröttnat på ett fast ofta högt pris.

2. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Måste ju finnas något sätt att jämföra på. Om man kollar på exempelvis Moderna Smart Flex med min Ford Mondeo så skulle det kosta 765 kr/mån för att täcka samma saker som deras egna icke-smarta försäkring som kostar 568 kr (och mycket dyrare än min icke-smarta försäkring hos Dina som kostar 410 kr mån..). Om man skulle köra sämre än snittet så skulle månadskostnaden kunna bli upp till 4569 kr! Helt sjukt.

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fyller inte i något svar eftersom det inte finns något "Nja, kanske..."
    Gjorde en koll inne på Moderna och för mig behövde jag komma ner på cirka 70 mil/månad och "bättre än de flesta" för att komma ner i mitt nuvarande pris hos Moderna. I och för sig möjligen sant både och de flesta (men absolut inte alla) månaderna, men jag förderar ändå att inte vara bunden av detta. Men kanske det utvecklas och blir bättre längre fram.

bernard gillar detta.
  4. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Jag tror det kan växa sig vanligare i framtiden, men det skulle lika gärna kunna floppa helt.
    Personligen vill jag inte frivilligt dela med mig hur jag kör, beroende på humör skulle försäkringen kunna droppa lågt eller skjuta i taket haha :teeth:

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är lite kluven till att försäkringsbolag skall ha åtkomst till den informationen. Vid en första anblick låter det som en bra idé för att höja säkerheten och samtidigt ge människor en möjlighet att minska premien.

Men i takt med att fler prylar blir uppkopplade måste man samtidigt fråga sig vad som blir nästa steg. Går en övervägande andel över till ett system som bygger på en aktiv övervakning kan försäkringsbolagen förr eller senare tvinga resterande del av kunderna att gå över genom att göra premien oskäligt hög för de som stretar emot.

Försäkringsbolagen vill självfallet lägga vantarna på så mycket information som bara möjligt för att minska osäkerheten så mycket som möjligt och optimera modellerna. Ju mer data ett försäkringsbolag har, desto mer sannolikt är det att de kan hitta en teknikalitet som leder till att en försäkring inte löser ut. Visst kan det samtidigt leda till att premien också minskar, så det är inte uteslutande något negativt.

Biometrisk information kan mycket väl komma att bli nästa steg. Det kanske låter lite långsökt, men det behöver nog inte vara så långsökt. Det kan förstås också ha positiva effekter genom att vi håller oss hälsosammare precis som vi i fallet med bilen kanske kör försiktigare, men samtidigt finns baksidor.

Last edited: 27 aug 2019
    Kimball, bluppblupp, niclasc och 3 andra gillar detta.
  6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Ge försäkringsbolagen tillräckligt mycket personlig information så försvinner väl poängen med försäkring till viss del? En del av poängen med försäkring är väl just att sprida ut kostnaden över en grupp personer och även över tid.

7. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Gillar din reflektion stenhårt! Önskar att digitala försäkringar inte blir standard, att kunden väljer bort ett sånt alternativ, rösta med era pengar!

Kristy gillar detta.
  8. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Måste hålla med om att jag är ytterst tveksam till att låta försäkringsbolaget ta del av all denna information. Jag gillar ju inte ens att dela min platsinformation på mobilen annat än när det är absolut nödvändigt.

niclasc, Kristy och bernard gillar detta.
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den gamla modellen försvinner säkert på sikt i alla fall. Försäkringsbranschen kommer att förnyas på gott och ont som alla andra branscher. Egentligen är det ju en bransch där det stått förhållandevis still, men som nu i större utsträckning blivit en del av "fintechrevolutionen".

10. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Då jag tar hand om mina saker, har stort säkerhetstänk och inte är särskilt klantig så är jag positiv till det då jag med stor sannolikhet kommer få lägre premier. Min egentliga enda brist är att jag alltid kör 10 km/h för fort så länge hastighetsgränsen är över 50 km/. Det kommer de åt genom att tvinga på en ISA (Intelligent Speed Assistance).

Problem uppstår om man tänker lite längre. Om fler och fler anammar det här så kommer till slut premierna för de traditionella försäkringarna skjuta i höjden för att tvinga över alla till det nya.
    Alla kommer då tvingas dela med sig av hur de rör sig och vad de gör. I och för sig så samlas inte all information hos en aktör och i och med GDPR så måste de rensa efter hand, men det går att komma runt på olika sätt då man får spara data som behövs för verksamheten.

En stor fördel är att många fler tvingas sköta sig. Jag tänker då direkt på Kinas kreditratingsystem och 1984 och Nosedive (Black mirror).
    En nackdel är att det säkert är många fler som kommer skippa att skaffa sig en försäkring vilket kan slå hårt mot dem om de har otur.

N6290 och bernard gillar detta.
  11. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kan slå hårt mot samhället också om det blir för många som står utan försäkringar.

12. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Med fordon så måste alla ha trafikförsäkring så att man skyddar de som man råkar köra på, men man får inte skador på egna fordonet åtgärdat. Det förlorar man mest på själv.
    Vid olycksfall med kroppsskada så har samhället ett ganska bra skydd och högkostnadsskydd. Där ger försäkringar mest lindring på såren och står för vissa extra omkostnader.
    Utan hemförsäkring så kan man bli av med allt hemma, ex. vid brand. Samhället ger väldigt lite stöd här. Med försäkring så kommer man på fötter relativt snabbt. Redan nu är det många som saknar hemförsäkring. Jag ser nog också att det är den försäkring som är svårast att "digitalisera". Hur mäter man oönskat/önskat beteende?

Det är väl de viktigaste och vanligaste försäkringarna. Sen kan man lägga på "lyxförsäkringar", men det känner jag är mest grädde på moset och de som skaffar det har det redan ganska bra ställt ekonomiskt.

13. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Men även med trafikförsäkring så har du effekterna som blir på den som inte är försäkrad. T.ex. den som pga brist på försäkring inte kan skaffa ny bil och därmed blir av med jobbet och därmed kanske blir bidragstagare istället för skattebetalare. Kanske lite långsökt men det var sådana effekter jag tänkte på.

4% saknade hemförsäkring 2015 hittade jag, räknas det som många?

14. Erkis99

Erkis99 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Intressanta tankar! Visst sitter försäkringsbolaget på data om HUR och VART du kör bland annat? Men vad spelar det för roll egentligen? Men om man tänker i det större sammanhanget så ja det kanske är dåligt. Men om det leder till billigare bilförsäkring så kanske det är värt.

Tanken är väl också att med hjälp av mer data om hur personer kör kan det mer korrekt beräkna premien för alla! Inte bara de som har digital försäkring, sen om de är bra eller dåligt får tiden avgöra. Men tror inte att digiala försäkringar har slagit ännu! Men det kanske är på väg.

15. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    12% av låginkomsttagarna i Stockholm saknade hemförsäkring 2015. 99% av höginkomsttagarna har en. Jag tycker att det är många. Det är just låginkomsttagarna som är de som borde ha en. De rika klarar sig alltid även om de blir av med mycket.

Droid82 gillar detta.
  16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Någon som har testat t.ex. Paydrive, hur aggressivt måste man köra för att det ska börja märkas på räkningen? Känner den av ifall man kör för snabbt också? Säg att bilen brukas av en annan person än ägaren, och därför mycket sällan står parkerad på ägarens hemadress, utan kanske i en stadsdel med betydligt högre risk osv, skulle det kunna bli en anmärkning hos Paydrive?

Idéen är intressant, än så länge är jag inte orolig, men jag delar synpunkterna som delats i tråden. Det finns än så länge bara ett OBD2-uttag i en bil, och det blir vanligare att folk kopplar in olika typer av anordningar där. Så att försäkringsbolag skulle TVINGA bilisterna att ha någon utrustning installerad som mäter körningen ligger nog långt fram i tiden i så fall. Vissa har kanske inget ledigt OBD2-uttag i sin bil.

Intelligent Speed Assistance däremot, där blev jag riktigt orolig. Det motsätter jag mig å det starkaste. Jag är helt emot folk som kör snabbt och vårdslöst, lite för snabbt ibland kan väl vara okej, men personligt ansvar och frihet måste väga tyngre än en så ingripande åtgärd. Förmyndar- och curlingsamhället har gått för långt om det införs.

katho och bernard gillar detta.
  17. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tre år senare så verkar inte det här med digitala bilförsäkringar ha slagit igenom. Är det någon som använder det?

Jag är lite intresserad av att kolla bilförsäkringspremier i samband med att jag kommer att flytta till en nya adress. Jag kör väldigt lite c:a 600 mil om året och kör oftast försiktigt så jag borde kunna tjäna på en digital bilförsäkring om det fanns något trovärdigt bolag att byta till.

Numera verkar Moderna försäkringar vara uppköpt av Trygg-Hansa så där finns inte någon digital bilförsäkring längre vad jag kan se. Paydrive finns kvar men har urusla betyg på bl.a. Trustpilot, så jag vet inte om man vågar hoppa på det?

Någon som har erfarenhet av digital bilförsäkring?

18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har faktiskt använt Paydrive under några år (se mitt inlägg strax ovanför, från innan jag skaffade det), men valde att säga upp det nyligen.
    I början, när bilen rullade väldigt lite pga mindre behov av den bilen, så var Paydrive billigt. Sen när vi började köra bilen på heltid till arbete osv, så gick priset upp, men det var ändå acceptabelt. Men på senare tid så hände något. Det är främst jag som kört bilen, och min körstil var enligt deras app för det mesta "säker", vissa månader "medel". Men det senaste året eller liknande så började appen säga "farlig körstil" istället. I samband med detta så började priset gå upp. Jag kör likadant som jag alltid gjort och har inte ändrat min körstil, så den ändringen är oförklarlig. Min bild är att de ändrat sin algoritm för att mäta data, och/eller gjort en medveten smyghöjning av priserna av ekonomiska skäl. Det blev iaf för dyrt, och vi bytte försäkringsbolag.

Jag kör för det mesta lugnt, har aldrig varit inblandad i någon olycka och ytterst få incidenter överlag med bilar. Enligt deras app var min körstil farlig, vilket definierades som "stor risk för olyckor", något som är befängt av dem att försöka påstå, även om det är ett automatiserat beslut så att säga. Ibland kan jag väl köra lite över hastighetsgränsen, på motorväg eller för att göra en omkörning, vem gör inte det. Kanske någon enstaka hastig inbromsning då och då. Men absolut inte mycket sånt och absolut inte på ett riskfyllt sätt. Jag skulle inte rekommendera Paydrive, så länge som de gör den typen av klassificering på ett högst tveksamt underlag, främst pga kostnaden för tjänsten.

Men visst fanns det andra fördelar:
    Jag gillade ju att kunna kolla i deras app precis hur bilen kört, se rutten på karta, antal km, klockslag för start och mål osv. Den historiken är såklart en nackdel på vissa sätt (eftersom den används emot mig av försäkringsbolaget självt), men för mitt eget personliga bruk gillade jag det. Går också att se var bilen är, ifall man glömt var man parkerade eller om bilen är utlånad typ. Deras sensor fungerar som ett "inbrottslarm modell light", du kan få en notis om något händer vid bilen, vilket är till viss nytta men inte helt optimalt pga hur det funkar. Ingick även 20 GB Wifi via deras dosa, dock med dålig hastighet så endast till begränsad nytta det också. Fanns även en del funktioner för körlogg, automatisk klassificering av privatresor och jobbresor m.m., samt möjligheten att exportera sin kördata både till epost och till en ics-fil i t.ex. Google Kalender.
    Appen som gör allt ovanstående hette Telia Sense men efter ett uppköp så heter den nu Paydrive Sense. Tjänsten som innefattar ovanstående funktioner går kanske att köpa utan att köpa försäkringen, eller, nån som vet? På Telia-tiden så gick det iaf att köpa separat, vet dock inte vad det kostade.

EDIT:
    Jag hinner inte kolla nu, men vill du sammanfatta kort vad för klagomål folk har haft, som gett Paydrive dåligt omdöme? Är det något liknande det jag beskriver?

Last edited: 20 okt 2022
    svenix gillar detta.
  19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

En aspekt som inte tagits upp i tråden är ju konflikten mellan lagstiftare (riksdag/regering) och försäkringsbranschen.
    Det finns en del tvingande lagstiftning på området, i t.ex. försäkringsavtalslagen, som främst är ett konsumentskydd och stoppar försäkringsbolagen från att kunna göra hur de vill, och utforma sina villkor hur de vill. Men när lagstiftaren har "gått för långt" i förslag på tvingande regler så har det i vissa fall lett till ett ultimatum från försäkringsbranschen - om ni inför den regeln så slutar vi teckna såna försäkringar. Minns något exempel om barnförsäkringar för ett rejält tag sedan. Jag tänker att fintechrevolutionen säkert kommer präglas av denna konflikt i ganska stor utsträckning. Frågan är bara vem som vinner i slutändan. Om försäkringsbolagens villkor blir så stränga och strikta att det blir stötande för folk i allmänhet, så tror jag nog att lagstiftaren ingriper. Om man nu förmodar att lagstiftaren är på "vår" sida.

Last edited: 20 okt 2022
    svenix gillar detta.
  20. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för utförligt svar!

De två huvudsakliga klagomålen mot Paydrive som jag sett på Trustpilot och andra sidor är:
    1. Svårt att få kontakt med kundtjänst. Det verkar som att kundtjänsten under senaste året varit totalt överlastad. Många beskriver att det inte går att komma fram utan att man bara kan knappa in sitt nummer för att bli uppringd senare. Vilket då kan ta flera dagar eller helt utebli. Det klagas också på att många i kundtjänsten inte har utbildning eller behörighet att göra någon ändring. D.v.s. när du äntligen blir uppringd efter flera dagars väntan så sker det av en person som inte vet något och inte har behörighet att se eller ändra något i Paydrives system.

2. Flera beskriver också liksom du hur försäkringen plötsligt blivit mycket dyrare med motiveringen att deras körstil blivit farligare p.g.a. häftiga inbromsningar eller liknande. Många klagar också på att de debiterats någon slags hyra för dosan, vissa påstår att de debiterats kanske fyra gånger samma månad för hyra av dosan.

Sammantaget känns det inte som att det är värt att prova Paydrive för min del. Något av det värsta jag vet hos ett företag är när det är svårt eller omöjligt att få kontakt med en vettig kundtjänst. Och Paydrive verkar ha just det problemet. Jag vågar inte prova för skulle jag få något problem orkar jag inte hålla på att jaga kundtjänst i veckor utan att få något vettigt besked.

Sedan är det ju som alla vet så att priset på bilförsäkringar varierar oerhört mycket mellan olika bolag. Så under tiden har jag kollat runt lite bland olika bolag och hittat ett bra pris för mig hos ett annat bolag. Jag har inte bytt än för min förfallodag är den 1 mars. Men då lutar det åt att jag byter till ICA bilförsäkring som skulle kosta lite över 3000:-/år för mig. Jag har en Toyota Yaris 2015, 1500 mil om året, helförsäkring. För närvarande betalar jag ungefär 5200:- hos Trygg-Hansa. Jag kollade runt och fick olika priser mellan 3000-6000 hos olika bolag men i mitt fall var ICA bilförsäkring klart billigast. Så det lutar nog åt att jag väljer dem nästa gång.

bernard gillar detta.