Dilemma när ens telefon plötsligt går i backen

Diskussion i 'Allmänt' startad av RNB, 17 feb 2025.

1. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Det som inte fick hända hände för ett år sedan. En mint condition Pixel 6 Pro tappades i asfalten och plötsligt gjorde en krossad och ej fungerande skärm att jag förlorade åtkomst till alla sparade lokala filer. Eftersom jag inte hade synk av Whatsapp-historik ligger 5+ år gamla chattloggar med bilder och dylikt på telefonen. Lokalt på telefonen hade jag också filer med affektionsvärde. Filer som liksom hela tiden har följt med men som nu är låsta bakom lås eftersom skärmen inte fungerar. Telefonen i övrigt reagerar på knapptryckningar (tex dubbel-tap på on/on tycks starta kameran med haptisk feedback och jag hör ett litet litet ljud från kamera-OIS som ytterligare bekräftar liksom att "nu har telefonen startat kamera-appen").

Mitt dilemma här är... hur ska jag få tillbaka mina filer? Finns det någon enkel lösning som jag inte tänker på? Kan jag koppla den till någon skärm externt (har för mig att det först krävs bekräftelse på detta på mobilens skärm?) eller finns det någon annat jag kan göra för att liksom komma åt filerna?

Om ovan inte fungerar - är sista utvägen att köpa en ny skärm (kostar 3200 som billigast!) bara för att då logga in, flytta över filerna och sedan inte behöva använda telefonen mer? Finns det något alternativ till det?

Som en del två i frågan. Om vi nu tänker att jag har den gamla Whatsapphistoriken på P6P lokalt. Och ny historik på min nya Pixel lokalt. Hur ska jag gå tillväga om vi tänker att jag vill merga all historik från gamla och nya telefonen om vi tänker oss att jag på något sätt får igång skärmen? Om man 1) Aktiverar whatsapp med ens nummer på gamla telefonen 2) Sätter på online-synk 3) Stänger av gamla telefonen 4) Startar nya telefonen, aktiverar whatsapp på den med ens telenummer 5) Slår på online-synk på den nya telefonen. 6) Blir då slutresultatet att man kommer att ha all historik merge:ad på den nya telefonen?

Uppskattar all form av hjälp så himla mycket.

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 314
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    pernils94231 och RNB gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 126
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    1. Angående skärmen så måste du kunna låsa upp skärmen samt slå på filöverföring så ja, en ny skärm är nog det "enklaste" valet
    2. Angående Whatsapp, så vad jag vet så kan man inte merge:a 2 säkerhetsåterställningar. Du får bara valet att åerställa från en backup när du startar Whatsapp första gången. Däremot finns valen Chatthistorik och under den exportera chatt samt Överför chattar. Jag vet dock inte hur Överför chattar fungerar, om de bara lägger till, eller om de tar bort all annan chatt.

Kristy och RNB gillar detta.
  4. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Uppskattar svar! Är det likadant med om man kopplar telefonen till extern skärm via ubc->hdmi? Att man behöver bekräfta på skärmen? Det finns ingen workaround kring det?

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 126
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min gissning är att man behöver låsa upp, men har ingen aning då jag aldrig gjort det
    Om det går att gå runt det, så är det ett säkerhetshål/bugg

RNB gillar detta.
  6. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Tack! Är det någon som har erfarenhet av att slå samman två lokala Whatsapp-databaser?

7. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    På samsung s-modeller (som iofs är bäst på att använda som dator) så kan man koppla in en usb-c-hubb med mus och tangentbord och låsa upp med dem på en extern skärm.

RNB gillar detta.
  8. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Här är min mobil gått i backen flera gånger funkar än peppar peppar ta i trä, front skärmen har 7 sprickor som går över hela skärmen. Är en samsung A52 s 5G . Min main mobil pixel 9pro är just nu på reparation pga stendöd av okänd anledning
    20250220_180659.jpg
    20250220_180648.jpg

RNB gillar detta.
  9. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Den ser inte ut att vilja ge upp! Har du erfarenheter av Whatsapp-merge av meddelandehistorik?

10. Eduardo.S

Eduardo.S Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Google Drive. Frågor på det?

11. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Tack för hjälpen.