DING DONG!!! "DET FINNS INTE TILLRÄCKLIGT MED LAGRINGSUTRYMME."

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Fractalogic, 15 sept 2011.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Finns det EN ENDA sak som är mer IRRITERANDE hos ANDROID än just det här???

Det här är min vardag i stort sett! Allt sedan jag skaffade min första Android telefon, det är den här HTC Desire. Jag är rädd att det också blir den sista.

Jag är så trött och samtidigt irriterad på det här. Där sitter jag och ska testa en ny app på kanske 2 MB från Market och så laddas det ner utan problem, och det börjar installeras... och så DOING!!! ""DET FINNS INTE TILLRÄCKLIGT MED LAGRINGSUTRYMME."

Jag har ju inte ens speciellt många appar installerade när jag ser och jämfört med vad andra har på sina telefoner. Jag är en som hellre snålar på utrymmet in i den sista Byten och inte installerar en massa onödiga appar jag inte behöver. Så utrymmet borde ju räcka länge kan jag tycka... men det gör det inte!

Och så en sak till!!! Vart fasen tar filen vägen? Vart tar filen som laddats ner från Market vägen? Alltså app-filen?... vad händer med den när installationen misslyckas? Den slängs inte, eller hur? För när jag får det där meddelandet så brukar jag se över mina appar och ta bort något som använder mycket minne och rensa data för appen i fråga. Men sedan måste jag återvända till Market, ladda ner skiten igen, och prova att installera... och då går det heller inte!!!

Alltså...

Säg att det finns en app på 5 MB på Market. Du vill installera den!

Du har 6 MB ledigt på telefonen!

Den laddas ner och du har i det läget 1 MB ledigt! Men för en app på 5 MB behöver du minst 10 MB eller mer ledigt på telefonen, 5 för installationsfilen och 5 för programmet/appen i dess installerade form! Men du har efter nedladdningen 1 MB kvar! Så installationen misslyckas!

Vad händer då med den där 5 MB filen nu är min fråga. Slängs den automatiskt eller blir den kvar??? Jag upplever det som att den är kvar.

För säg att du i det här läget tar bort en gammal app på kanske 7 MB! Nu borde du alltså ha 7 + 6 MB kvar, alltså 15 MB totalt, om man räknar från början och antar att den där 5 MB filen har kastats efter att installationen misslyckades första gången.

Så du börjar ladda ner samma app igen!

Förresten, varför ska man slösa sin datakvot på att ladda ner en app man redan laddat ner en gång? Så ogenomtänkt, och tidskrävande!

Men du har laddat ner filen igen och den börjar installeras. Och så...

DOING!!! "DET FINNS INTE TILLRÄCKLIGT MED LAGRINGSUTRYMME."

IGEN???!!! Det blir min första reaktion.

Så här blir det alltså...

6 MB är ledigt!
    5 MB är filen!
    6 - 5 = 1 MB
    1 MB är ledig när filen är på plats!
    7 MB app avinstalleras!
    7 + 1 = 8 MB
    8 MB är ledigt när appen är avinstallerad!
    Det borde vara 7 + 6 MB ledigt egentligen, inte 7 + 1 MB, men det blir så om 5 MB filen behålls trots misslyckad installation.
    5 MB appen laddas ner igen.
    8 - 5 = 3 MB
    3 MB är alltså ledigt den här gången, efter att appen är nerladdad för andra gången i rad.
    Eftersom appen inte kan installeras på 3 MB ledigt utrymme så misslyckas installationen igen.

Jag har inte undersökt det här närmare men det är min intuitiva uppfattning av hur telefonen beter sig. För om jag har tagit bort ett program som jag har vetat att det skulle ge mig tillräckligt utrymme för det nya programmet jag försökt installera så har det i princip alltid fungerat. Men har jag försökt att ladda ner och installera programmet/appen först, och sedan kommit på att ta bort ett gammalt innan jag kan installera, så har det inte fungerat vid andra försöket, trots att det borttagna programmet borde ha get mer än tillräckligt med ledigt utrymme för det nya. Så i det läget behöver jag ta bort typ dubbelt så mycket, eller två eller fler program/appar, beroende på hur stora de är eller hur mycket utrymme det kan ge mig.

Så jag upplever det som att den gamla filen som laddats ner från Market blir kvar när installationen misslyckas, som något slags temporärt skräp, rent skit alltså. Fattar inte varför det inte tas bort?! Det borde det ju göra tycker jag.

Man kan ju installera appar på minneskortet!!! Men sedan är det ju också så att det inte fungerar för alla program!!! Så då är man fast där med 512 MB! Och inte ens det!!! Det blir 150 MB tillgängligt för användaren, resten äter operativsystemet upp antar jag. En smarttelefon med 150 MB tillgängligt för användaren???... hur har de tänkt egentligen??!! Har man tänkt över huvudtaget!?...

På den här punkten tycker jag faktiskt att Apple har gjort det betydligt enklare och smartare. Man har helt enkelt byggt in ett stort jävla flash minne på hundratals MB! Och snabbt är det! Det går undan när man ska skyffla filer till och från en dator till exempel. Visst, det är lite synd att man inte kan stoppa in egna minneskort, men 32 eller 64 GB är mer än tillräckligt för de flesta i typ 90 % av fallen. Det här är ett typexempel på vad det innebär att själv ansvara för föreningen av både hårdvara och mjukvara - allting blir en perfekt integration. Det har ju först på senare tid börjat komma Android appar som låter sig installeras på SD kort!

2. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu är det ju så att HTC under de första åren klantade till det rejält med detta urusla lagringsutrymme, dom lärde sig dock & de lurar som dom släpper idag har ju ett rejält utrymme. Samsung är ännu frikostigare med minne.

Jag har Desire S & den har ca 1gb över för appar, har installerat ca 100 appar & har nästan 800 mb över. Detta trots att jag inte bryr mig om att installera på sd, behövs ju lixom inte.

Nu hjälper ju detta i och för sig inte dig & jag förstår frustrationen då jag själv varit där. Hur många extrainstallerade appar har du?

Varför jag undrar är för att min svärdotter hade problem med sin desire, minnet tog slut trots enbart 15 installerade appar. Jag hittade tyvärr ingen annan lösning än att göra en fabriksåterställning, efter det så löste det sig.

3. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Har inget med android att göra utan det ät HTC som gjort fel som snålat med minnet.

När det gäller Desiren så är min rekommendation att roota, fixa en sd-ext på minneskortet och installera en lämplig rom som har apps2sd.

Själv har jag 150-160 appar installerat och ca 100mb minne över.

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Sätter mitt högra ben på att allt detta löses med att du rootar och lägger in en cusrom rom....

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

5. SeeK

SeeK Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Mix 2S

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Mix 2S
    Yep, det var ett kasst drag från HTCs sida och yep, det går att lösa på en halvtimme med en custom ROM med ext-partition på minneskortet. :)

6. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Desire börjar ju varna för minnes-brist redan vid 20mb ledigt utrymme. Under 20mb så slutar den ta emot sms och mms dessutom (iaf min när den var original) Jag kunde inte installera fler appar när jag gått under 20mb ledigt utrymme.

Det som gjorde att jag fortfarande älskar min Desire är: Root, S-off, oxygen H-Boot, Oxygen 2.2.2 samt en 1gb ext partition på minneskortet.
    Har idag 89 appar installerade ( Crall's profile on AppBrain )med 114mb ledigt utrymme kvar.

7. jenordfoto

jenordfoto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Om du vill åtgärda problemet så rekommenderar jag dig att se dig om lite här i forumet och installera en custom-rom med a2sd. Detta kommer att lösa ditt app problem.

8. jejja80

jejja80 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag kan bara intyga vad tidigare har skrivit.

HTC gjorde en grym telefon förutom att de inte la in tillräckligt med minne för appar.

Det bästa du kan göra din telefon är att roota och sätta den s-off.

Lägg in CM7rt Hboot table från AlphaRev och en AOSP Rom (Endast android utan Sense som är HTC specifitk) som tex Oxygen, CyanogenMod eller Redux och köp LauncherPro+ för några kronor.

Då blir din telefon som ny vilket betyder i klartext att du blir skitnöjd och inte känner behovet att lägga pengar på en annan Androidtelefon eller Iphone för den delen heller.

(Förstår du inte det jag skrev så läs på lite innan. Inget är svårt. Det enda man behöver tänka på är att göra som guiderna säger och bara köra!)

9. Pedda74

Pedda74 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Instämmer..

Har dragit samma slutsatser hur HTC beter sig. Det bara försvinner mer och mer minne efter varje misslyckad installation.
    Jag har lyckats komma runt det genom att frigöra lite mer minne starta om telefonen, och installera samma program igen.

Dock gick jag i taket föra veckan. Min telefon tappade alla inställningar, men inte allokerat minne. Stod där med 1 mb ledigt, och inget plats alls kvar tiil befintliga applikationer att lagra nya inställningar på nytt. Allt verkar hamna i dalvik och sen är det där tills factory reset.

Nu fick jag nog och la in en mod som alla andra. Det är som balsam för själen att slippa "ding dong", inte bara varje dag, utan mer eller minde varje timme man gör nått på telefonen

Men jag saknar gratis Exchangeklient och Office läsare som följer med Sense

/Petter

10. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Dock bör man ju klargöra att även om du har root och custom rom
    och en ext sd partition på 512mb så tar fortfarande appar lite av
    telefonminnet ändå. Detta gör att när man sedan har ett gäng appar så
    är telefonminnet trots root nere på 25~15mb. Vilket i sin tur gör att det
    blir problem att uppdatera / installera ny appar pga att om uppdateringen
    är 32mb och du har 25mb ledigt så klarar mobilen inte att ladda hem hela.

Men men... snart inne på år 2 på mobilen, snart dags att byta den. :)

11. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vill du inte roota (även om det har många fördelar i sig) så kan du ju alltid dra ner utvecklingspaketet för android och gå in under "platform-tools" mappen där, koppla in nallen mha usb och skriva:

adb shell set installLocation 2

och vips så kommer alla applikationer hädanefter att helt eller delvis lägga sig på ditt sd-kort (och inte förbruka internminnet i samma utsträckning)