DIP och skärmstorlek

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av stromvap, 22 nov 2010.

1. stromvap

stromvap Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag redigerar min fråga för jag tror att den var för bred:

Jag har 3 bilder i följande mappar:
    res/drawable-ldpi/bild.png, 50px width
    res/drawable-mdpi/bild.png, 70px width
    res/drawable-hdpi/bild.png, 105px width

Om jag har förstått det rätt så är alla dessa bilder 70dip vid 120, 160 och 240 dip skärmar. Men skärmarna på riktiga devices är inte alltid 120, 160 eller 240 dip.

1. Hur emulerar jag något annat än 120, 160 och 240 dip? Jag har testa o ändra i AVD managern men det verkar inte som den byter. Plus att det står att det endast får vara dessa 3 värden.

2. Jag vill aldrig att bilderna ska skalas, är dip fel väg att gå då? Ska jag istället kolla programmatiskt vad upplösningen är och ladda bild efter det?

Last edited: 23 nov 2010
  2. wikke

wikke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjoo, alla skärmar rapporterar alltid att de har någon av densiteterna 120 (ldpi), 160 (mdpi) eller 240 (hdpi), oavsett vad de har för "riktig" densitet. De visar alltså den densitet de ligger närmast.

När du har gjort bilder i alla tre storlekarna bör de alltid att visas oskalade. Om du däremot tex bara har en bild i hdpi-mappen så kommer skärmar med lägre densitet att skala ner bilden.

3. trioni

trioni Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att säkerställa att bilden inte skalas borde du kunna sätta scaleType till CENTER förutsatt att du vill att bilden ska centreras.

Taget från dokumentationen på developer.android.com: