Fråga: "Disable" val för app saknas. Hur förhindrar jag appar från att starta sig själva?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mike C, 23 apr 2023.

1. Mike C

Mike C Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en Pixel 6a med Android 13 som jag precis köpt för att ersätta min nu trasiga Samsung S8. På S8 som hade gammal Android kunde jag gå in i settings, apps och välja "disable" på appar som jag vill avaktivera. Nu på denna telefon finns inte "disable" alternativet. Jag kan stoppa dem med "force stop" men Google har fått för sig att det är helt ok för apparna att starta om sig själva efter någon dag trots att jag stoppat dem manuellt. Jag pratar inte om system appar eller förinstallerade utan appar som jag själv har installerat. Jag vill inte avinstallera dem, bara avaktivera och förhindra dem från att starta om.

Jag har testat ett gäng med "app killers" men de jag prövat kan inte döda dem i bakgrunden, bara när jag har killer appen aktiv på skärmen och trycker på "kill all apps". Finns någon särskild app som är bra för detta som jag har missat?

Är mitt enda val att roota telefonen? Jag har aldrig brytt mig om att roota tidigare men om Google nu inte ens tillåter mig att avaktivera appar som jag själv installerat och roota är enda sättet så får jag sätta mig in i det.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad för appar och varför vill du avaktivera om? Kan vara så att de appar du vill avaktivera är funktioner som behövs för Pixel telefonen. Du kan inte avaktivera appar du själv installerat. På dessa får du avinstallera appen.

stelex, Kristy och Gorgeous gillar detta.
  3. Mike C

Mottagna gillanden:
    0
    Alla möjliga. Outlook, Slack, Teams etc etc. Jag vill ha de igång och få notifieringar under arbetstid. Efter det vill jag stänga ned apparna så att de inte notiferar mig, drar batteri eller mobildata. Tycker frågan är lite konstig, varför skulle man inte vilja stänga av appar när de inte används? Jag knappast ensam, finns en uppsjö av "app killer" appar så efterfrågan finns. Jag har dessväre inte hittat en som kan fortsätta slå ihjäl apparna när jag inte aktivt använder telefonen.

Äldre Andoid så fanns ju valet, jag hoppades på det fanns ett sätt på nya. Jag skulle inte behöva "disable" valet om apparna fortsatte vara avstängsa efter jag gjort "force stop", men nu startar de bara upp igen efter ett tag. Vet någon hur kan jag förhindra det?

Last edited: 23 apr 2023
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Så kallade app killers gör bara mer skada än nytta. App killers har man inte behövt de senaste typ 8 åren eller något sånt.
    Jag har aldrig sett disable knapp på andra appar än systemappar.
    Du ska kunna använda en jobbprofil (Work Profile) Vad är en jobbprofil? - Android Enterprise Hjälp det kanske kan hjälpa dig att inte ha appar i jobbet aktivt utanför jobbtid. Annars är det väl bara att använda en jobbmobil.

Jag stänger aldrig av appar. Jag låter Android hanterar det själv

Pernilla, MultiMan, katho och 3 andra gillar detta.
  5. Mike C

Mottagna gillanden:
    0
    Jag tycker att det är märkligt att de bara startar upp igen, det är som alla program på en dator är alltid igång. I och med de notiferar mig om nya meddelande eller mail tyder på att de faktist är igång hela tiden. Måste man ha särskilda profiler eller separata telefoner för att slippa det? Det behövde man inte på min gamla telefon.

Nå väl, det lutar åt rootning i alla fall då. Tackar för svaren.

6. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 886
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Notifikationerna pushas ju till telefonen, så apparna ligger inte och söker efter dem. Skulle säga att batteriåtgången för att bara få notiser är minimal. Du skulle ju kunna fimpa notifikationerna från apparna när du inte vill se dem, om det är viktigt.

katho, Leo83, F-Forward och 1 annan gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Outlook, Slack och Teams är gjorda för att alltid vara igång så man är nåbar hela tiden.

katho och F-Forward gillar detta.
  8. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Jag håller med andra, tror inte det någons funnits någon knapp att man kunnat disabla appar som man installerat helt själv?
    Men du menar att du varje dag har gått in och disablat flera appar och sedan nästa dag enablat dem igen? Låter ju som ett ohyggligt drygt arbetssätt?

katho, Leo83, Gorgeous och 1 annan gillar detta.
  9. Mike C

Mottagna gillanden:
    0
    Jo då, på min gamla S8 (må den vila i frid) kunde man det. Tydligen inte med nya. Som sagt, jag skulle inte behöva den om apparna lät bli att starta upp sig själva hela tiden.

Nej, det menar jag inte. Oftast sitter jag framför datorn och behöver då inte telefonen alls. Apparna vill jag bara aktivera när jag under arbetstid när inte sitter framför datorn, vilket inte är allt för ofta.

Men jag förstår nu att här är fel ställe att fråga. Här är naturligt att alla appar man har installerat är alltid igång. Förståelse för det motsatta verkar saknas helt. Nå väl, jag söker vidare. Tackar för er tid.

10. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Nej, vi försöker nog bara klura ut vad du ville få ut och om det finns bättre sätt att lösa det. Tveksamt att det ens går att lösa på ett bra sätt om du rootar, för jag tror nog de flesta ser det som ett icke-problem. Apparna kommer varken dra batteri eller data om de ligger vilande som de brukar (och appar som är dåligt gjorda som stökar ändå, brukar batterioptimeraren effektivt döda.
    På min telefon har jag ställt in att Slack och Teams ska vara tysta utanför arbetstid eller om jag är aktiv på datorn och blir på så sätt aldrig störd.

Last edited: 23 apr 2023
    katho, hahadaoc, Leo83 och 2 andra gillar detta.
  11. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är väl lika enkelt att slå på/av notifikationer som att disabla och sedan slå på apparna...

Kristy gillar detta.
  12. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    @Mike C@Mike C, jag förstår inte varför du dissar det här förslaget, det verkar definitivt vara det enklaste sättet att hantera problemet på, jämfört med rootning så måste det vara betydligt mycket enklare med en jobbprofil.

Kristy, Gorgeous och katho gillar detta.
  13. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Använd profiler, det är vad det är till för i ditt fall.

Kristy gillar detta.
  14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Nja, vi försöker informera.

Stock android idag kan appar inte köras i bakgrunden alls (väldigt få undantag finns). För att köra något alls måste det köras i så kallad "foreground" och då måste appen visa en pågående notis, tänk dig hur Spotify alltid visar en när du spelar upp något. Apparna hålls "i gång" men dem kan inte göra något jobb, de är i ett pausat tillstånd.

När en app får en pushnotis så kan appen få ett par sekunder att göra något bakgrundsjobb, tänk dig hämta mer info ang en notis.

Det är stor skillnad hur operativsystemet fungerar idag jämfört med när S8 kom. Stäng av notiser när du inte vill ha dem så löses ditt problem.

katho gillar detta.
  15. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 380

MINA ENHETER

Profiler som redan nämnts eller slå av på notiser borde lösa det, själv hade jag kollat på DND med blockering av notiser för apparna du inte vill ha igång. Då kan man få det att fungera automatiskt istället för att behöva slå av/på manuellt.

Kristy och katho gillar detta.
  16. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Anledningen till att det finns en massa appkillers är att ni är många som lever kvar i tron att de fottfarande gör nytta. Till exempel vad gäller batteriförbrukning. Vilket inte stämmer.
    Sen kan jag förstå att man inte vill ha notiser i tid och otid, men det kan man ju lösa på andra vis. Vilket du fått tips om här.

tooobe, Kristy, jnsson och 1 annan gillar detta.
  17. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 257

MINA ENHETER

På min p7pro kan man långtrycka och pausa appen, hur ser det ut för andra tillverkare?

18. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Citat: "Så kallade app killers gör bara mer skada än nytta. App killers har man inte behövt de senaste typ 8 åren eller något sånt."

Helt fel. Har ofta anledning till det dagligen.
    Det är appar som "fryser" eller börjar bete sig konstigt, t ex tappar funktionalitet.
    Aktuella appar just nu är t ex Chrome, Youtube, Word.
    Har Samsung Galaxy S10 plus med Android 12. Alla appar jag använder håller jag uppdaterade.
    Har f ö Bitdefender och AVG Antivirus sedan länge. Då och då startar jag om mobilen.

pirum gillar detta.
  19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 380

MINA ENHETER

Du behöver inte en app killer-app för att starta om en app som beter sig konstigt.

Att starta om appar var inte heller syftet med app killers, utan tanken var att frigöra ramminne. Och det är inget som behövs på dagens telefoner som kör nyare versioner av Android.

Kristy, eastbound, jnsson och 2 andra gillar detta.
  20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 113
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    När de fryser behöver du inte använda en task killer. Har inte använt en task killer de senaste 10 åren. Bara att ta bort appen i multitask menyn och öppna appen igen. Det är en väldigt dum idé att ha 2 virusskydd aktiva. Själv använder jag Googles egna. Det räcker gott för 99% av användarna
    Precis

Kristy, MultiMan, eastbound och 1 annan gillar detta.