Övrigt: [DISCONTINUED] Nexus 7 Surfplatta i Bilen, med bilder!

Diskussion i 'Google Nexus' startad av leolulz, 23 sept 2012.

  1. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hejhej på er alla!

    Tänkte lägga upp vad jag hållt på med under helgen, kanske kan ge lite inspiration till någon! :)

    Många brukar lägga ner enorma summor på stereos med touch skärm med lite små special funktioner och liknande bling bling, eller lägga till ett navigations system när de köper bil. Du är fortfarande extremt låst till just de funktioner som finns i och du kommer inte åt internetradio eller spotify t.ex. utan måste då ha en telefon/platta separat också.

    I mitt fall så har jag haft en Kenwood stereo och lyssnat på internet radio och spotify via en telefon med aux kabel. Enligt mig inte optimalt då skärmen på mobilen är för liten för vissa saker. Exempelvis GPS.

    Så jag började fundera på hur jag kan använda mig utav surfplattan i bilen oberoende av en stereo. Nu hade jag redan två slutsteg i bilen som driver allt högtalare så var inga större problem att få allt och funka men för de som inte har lust att dra kablar kors och tvärs så avrådes det nog att skippa originalstereon :)

    Det var såhär det såg ut innan när jag hade Kenwood stereon, visst den var inte helt fel men käns lite tidigt 2000-tal enligt mig att fortfarande ha vanlig stereo
    [​IMG]


    Kenwood stereon borta och bara massa kablar kvar...
    [​IMG]


    Har inte kunnat hitta någon passande ram eller liknande till min gamla Saab 900 (plastfiber har jag inte vågat mig på att arbeta med) så fick bocka en liten form själv, som jag sedan fäste på originalramen som originalstereon sitter monterad it. Har tyvär inga bilder på tillverkningen...
    [​IMG]
    [​IMG]


    Inne i bilen nu igen så har jag skarvkopplat den ena lågnivå kabeln med en annan vanlig rca kabel från Kjell & CO. med en vanlig 3,5mm kontakt i andra änden som ansluts in till plattan. För att inte den ska dö under längre resor så köpte jag ett cigg uttag på biltema som jag kopplade in på f.d. 12v + jord där stereon fick ström ifrån. Cigg uttaget ligger kvar bakom så man inte ser den, med en laddare i sig och microusb kabel liggande lite utanför.
    [​IMG]



    Ramen på plats!
    [​IMG]


    Surfplattan på plats i ramen
    [​IMG]


    Nu har jag dock lyckats kortsluta cigg uttaget... Laddaren orkade inte ladda plattan så funderade på om det var uttaget som var trasigt, men det visade sig att plattan behöver mer än 1A för att orka laddas när den är på. Detta tog jag dock reda på efter jag felsökt lite väl mycket... menmen :) Nån som vet vart man kan köpa en billig 2A 12 bil laddare? :)

    Lite ska finslipas, exempelvis så ligger färd datorn lite långt ner efter lite modifikationer för att få Kenwood stereon att passa som den skulle för länge sedan...

    Så, är det någon här på swedroid som gjort liknande någon gång som har något att dela med sig med? :)
     
    Last edited: 17 mar 2013
    bvb, jostansjo_, MikkeNoOne och 5 andra gillar detta.
  2. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Inte gjort något alls liknande, men ville bara säga att jag är grymt impad iaf. GJ
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

  4. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Kanske inte samma projekt som dig men jag gjorde en ghettomod på min gamla sgs2 hållare så den kunde funka med sgs3 med casemate tough skal på :)

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=81606

    Hoppas fler blir inspirerande av ditt projekt och lägger upp en egen tråd. :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Något som hade varit kul hade varit om de kunde bli en hel hög med nördar här på forumet som varje vecka håller igång en projekt logg över sitt senaste balla projekt. De hade jag fan älskat. Jag har tummen rätt upp i r*ven när de kommer till göra saker snyggt men jag klarar göra de funktionellt och hade följt loggarna med intresse för att få tips och idéer till saker man själv skulle/borde göra kanske.

    Jag tänker bygga egna bilhållare, installation i bilar, båtar, husvagnar och även ghettoinstallationer i hemmen. Jag hänger på bit-tech och de kommer upp balla projekt hela tiden fast de är i datorchassin då. Anyway, kul att du tar dig tid och laddar upp på forumet :)
     
  7. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Wow...... Det här är så häftigt! Jag gillar det skarpt!

    Använder du telefonen som hotspot då?
     
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hehe jo jag såg faktiskt din tråd och tänkte, då kan väl lika gärna jag lägga upp mitt projekt också :) Alltid kul att se vad andra gör för olika saker. Har ju sett ett antal andra liknande på youtube men de har oftast involverat att starkt modifiera sin instrumentpanel och det går inte ihop bra med saaben tycker jag :S Och som sagt så är jag inte så hemma på plastfiber fronten heller :o

    Kul att du gillar det! Ja jag kör mobilen som hotspot när det behövs. Har en NFC tag som sätter på det när jag klämmer in mobilen i min gamla hållare, nu är bara frågan vart jag ska sätta själva hållaren. Just nu är den i rutan men det var ju det jag ville slippa också :)

    Har även en NFC tag som man ser på sista bilden som sätter på volume manager, car home ultra och sätter media volymen på 1.
     
  9. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Grymt!
     
  10. Roger K

    Roger K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    122
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Reserv / arbetstelefon.
    Platta:
    Samsung Tab S8 Ultra 5G
    Jag har tänkt göra samma sak. Hade tänkt göra installationen mer dold dock. Har funderingar på att göra en dockningsanslutning med en utfällbar panel utanför så att allt ser OEM ut. Har haft carputers med inspacklade skärmar i instrumentpanelen i flera bilar innan men alltid tyckt att det vore smidigare med en platta istället.
    Har beställt nexusen nu, får se. När man får tid till resten.
     
  11. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo jag var inne på det spåret först också. Men insåg tillslut att det skulle kräva större ändringar i instrumentpanelen, och då jag har tankar på att sälja bilen inom en kommande framtid så var detta ända alternativet då det fysiskt är förr trångt att få in plattan på något vis i denna bilen. :( Utan att skära bort ca 2cm plast på vardera sida. Men då kommer aldrig någon vanlig radio passa där igen :(

    Eller passa lär det ju göra, men kommer ju se lite halvtaskigt ut hehe.
     
  12. Roger K

    Roger K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    122
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Reserv / arbetstelefon.
    Platta:
    Samsung Tab S8 Ultra 5G
    Ja man vet aldrig, det kanske slutar med att jag sätter en vanlig hållare i bilen till slut. Ideerna finns där men det slutar inte alltid som man tänkt. Jag ska ev, köpa en 9-5 till helgen och jag har en instrumentpanel liggande till en sån så då får jag väl modifiera den. Då kan man alltid sätta tbx, orginalet igen om man vill.
    Vad är det för program du kör på bilden förresten?
     
  13. SnuskeGård

    SnuskeGård Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Då borde väl det här fästet fungera om man har en någorlunda slät yta i bilen.
     
    typ0 gillar detta.
  14. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo ingeting är omöjligt ;) Carhome Ultra är appen! Ful är den men funktionellt så är den perfekt.

    Kikat på den! Men tyckte kanterna såg lite väl korta ut så vågade inte riktigt chansa, skulle inte vilja att plattan ramlar ut om man kör lite för ryckigt :P
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Haha, kör med exakt samma app i min bil å jag tycker den appen ser ut som en GRIS. funktionell gris men shit va ful. Han som gjort appen har uppenbarligen noll känsla för grafik. Lite synd för utseende har ju också betydelse.

    Vad tror du om att ha surfplattan i bilen över vintern? Undra om den inte skulle kunna gå sönder av en kall natt i bilen. Jag tänker om man skulle glömma den, eller om man hade byggt in den permanent. Hmm.. Jag tror nog de krävs speciella typer av skärmar för att klara -25c till +60c. För de är väl där runt dom måste funka för att inte gå sönder runt vårt klot.
     
  16. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vintern tror jag inte är det största problemet, snarare på sommaren. Sen beror det ju på vart du bor. Brukar väl bli som allra kallast typ -15c här nere i blekinge... Ang sommaren, om du inte har bilen parkerad i ett garage hela tiden så blir ju värmen väldigt hög i en bil som står ute, men får forska lite i området. Skulle ju vara det bästa att montera in en permanent, 2000kr för en 8gb är ju ingeting om man jämför med en cd stereo med touch skärm, slutsteg har jag ju redan så :D
     
  17. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Hur nice som helst! :)
     
  18. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Är det någon som vet något bra usb router-modem vad man nu kallar det. Alltså som man kan trycka in typ ett 3g telenor modem (dongel) i, eller sim-kort direkt som drivs på 12v. Ex. cigguttaget, och som inte kostar trehundrafemtiotusen kronor. :)

    Börjar fundera mer och mer på att montera in Wi-Fi till plattan.. batteriet på telefonen tar ju slut direkt med hotspot :(
     
  19. zaphyrdroid

    zaphyrdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det du skall ha är en "mifi" eller vad dom heter

    http://www.huaweidevice.com.eg/Product-Description/Mobile-Wifi-E589.php

    eller tilsvarande i 3G...

    Brodit säljer altså hållare till N7, så man inte ska ta sönder bilen :cool:

    http://www.brodit.com/productList.html?brand=Asus&model=Google+Nexus+7&pn=prod
     
  20. zaphyrdroid

    zaphyrdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har USB uttag i min bil...vill det säga att jag inte kan ladda plattan via USB, men skall använda en extern cigg laddare? Annars vil USB uttaget kortsluta?