[Diskussion] Android OS, vad uppskattar du mest/minst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av infexis, 7 dec 2010.

1. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tjenare, då kör vi en sånhär disskussionstråd där man skriver man man gillast mest hos Android OS respektive minst. Ni ska alltså diskuttera och rabbla upp fördelar vs nackdelar, vad ni känner och tycker helt enkelt. Detta kan också vara bra för nybörjare att läsa och lära sig :D

Tänk på att tråden inte skall använda för specifika diskussioner om mobiltelefoner utan endast Android systemet. Försök att hålla era poster rena och fina, och dela upp i punkter.. men såklart, det ska ju uttryckas med egna ord ;)
    Jag förvarnar redan nu, jag vill ej ha något bråk och tjafs här inne tack.

Last edited: 7 dec 2010
  2. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Själv så älskar jag hur öppet systemet är och vilka oändliga möjligheter det finns.
    Vad jag än tänker på, så >googlar!< jag det först och oftast finns svaret nånstans, annars så är det käre swedroid forum som gäller. Jag tycker också om hur pass bra community det finns för Android och allt möjligt som folk har att komma med.

Bland nackdelarna så ser jag som största besvikelsen att uppdateringarna är så oförutsägbara och man kan aldrig förvänta sig att ha den nyaste versionen av systemet.
    Annars så gillar jag inte heller hur systemet kan vara lite segt, men detta går förståss att fixa genom diverse lösningar som t.ex. Launchers och olika optimeringar.

+ Open source
    + Community
    + Användbarhet

- Uppdateringar
    - Ostabilitet
    - Ev. prestanda problem

3. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Håller med om öppenheten och communityn fullt ut men lite kluven gällande uppdateringar. Visst det är lite osäkerhet kring vilka som får dem men samtidigt är takten och förbättringarna över förväntan!

Listan:

+ Community
    + Frihet
    + Google integration
    + Finns många möjligheter
    + Framtiden

- Market och applikationer
    - Design

+/- Uppdateringar

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Svårt att välja, men jag skulle nog säga den underbara integrationen med Googles Internettjänster, som tex. att jag kan synka mitt högskoleschema med Google Calendar och det synkas vidare med telefonen utan att jag behöver göra något, det är underbart.

Minst nu då.
    Det där extra "flytet" saknar jag, när allt i telefonen bara glider på. Men jag har en känsla av att det kommer kännas av mindre och mindre i samband med kraftfullare telefoner och nya versioner av Android.

5. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Jag håller med om uppdateringarna, men det beror ju på tillverkarna av mobilerna.

Launchers är ett plus tycker jag, man kan få mobilen och se ut nästan hur som helst.
    Apparna, det finns en helmassa att välja mellan. Gratis och betal appar, i dom flesta fallen är betalapparna riktigt billiga.

Minus för att man inte kan installera appar på minneskortet om man inte har 2.2

Jag kommer säkert på flera senare. :)

6. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

+ Öppen källkod - en stark faktor till att slå ut konkurrenter. Finns inget bättre än custom ROMs i min mening.
    + Communityn - Någonstans finns svaren på allt man söker eftersom allt kan experimenteras på. Och generellt gäller att de sen delar med sig om sina fynd :)
    + Friheten i OS - Allt går att ändra på i telefonen. Testa själva genom att först söka på Android (bilder) sen på tex iPhone (bilder). I say no more.

- Ungt OS - Det ligger lite efter inom vissa områden så som optimering av mjukvara, dock är det på snabb framfart. Att det är så ungt gör att det inte riktigt ha accepterats som ett eget OS bland den generella befolkningen. Många tror att det är copy/paste av iOS, tyvärr. Men som sagt växer det snabbt och kommer snart vara storebror till iOS, förhoppningsvis :)

7. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Gingerbread är här ju :D
    Har ni sett videon hur jäkla snabbt det flyter på och hur snyggt animationerna är gjorda :D oooohhh shit, vänta bara tills honeycomb kommer, jag tycker att det kan ses som en komplettering till ginger då ui förbättringarna är störst där :D

8. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

+ Öppenhet
    + Finns alltid nytt att utforska
    + Går sin egen väg
    + Synkingsmöjligheter

- inte 100% flyt överallt (ska bli spännande att se om man får Gingerbread och om det förbättrar :) )
    - Behovet av internminne. (Då jag ser möjligheten att använda SD-kort som en fördel, försvinner denna rätt fort då Android nästan bara använder sig av internminne när det gäller appar och data. Fördelen iPhone har är att den utnyttjar de 8/16/32 gb till ALLT vilket ger en väldigt schysst lagringskapacitet, vad det än gäller.)

9. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

10. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det jag gillar mest är att man har valfriheten.

Det jag gillar minst är att det inte har samma flyt som iPhone.

Vågskålen dessa två saker emellan gör dock att valfriheten vinner alla gånger i veckan.

12. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Agreed till 100%.

13. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hur jävla svårt kan det vara att implementera GPU-acceleration i Android, så att det blir samma flyt som iPhone? Vafan, iPhone 3G hade bättre flyt i menyer och surfandet är T.ex. Samsung galaxy s! Och kolla på hårdvaran hos de båda mobilderna, det är som dag och natt.

Google har flera av världens bästa ingenjörer, men de kan inte implementera GPU-acceleration? Vafan är problemet?

14. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ett flertal olika telefonmodeller...? Men man tycker att det borde vara telefontillverkarnas problem...

15. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Problemet är inte gpu-acceleration enligt Google. Problemet är att det görs för mycket IO på UI-tråden i många program, och annat som tar för lång tid. Något de förbättrat avsevärt i android 2.3. Givetvis behöver alla utvecklare se över sina program för att det ska bli bättre överallt.

Sen flyter det på bra utan hack på min nexus one redan nu vad jag kan se. Bara en del program som tex spotify som inte flyter på så bra alla gånger.

16. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag stör mig på att alla appar man installerar hamnar i samma långa lista...borde gå att sortera på et bättre sätt...

17. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Lista vart? Finns ju annars bra program för att organisera program.

18. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ett problem är att low-end lurar som Wildfire tex. inte har någon GPU.

Utvecklingen har gått så enormt fort på android, för 6mån sedan saknade dom flesta android lurar GPU, först nu har dom flesta som säljs en hyffsad gpu(Adreno 200)

Olika hårdvara i olika märken försvårar också implementeringen av gpu acc. UI.

Iphone har haft samma gpu sedan 3GS(SGX535), och den har ju funnits i ca 1,5år nu.

19. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

En av nackdelarna med Androids fragmentation, tyvärr.

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det enda som jag stör mig på är att när man har på mellanstora OpenGL ES-baserade spel och sedan använder hemknappen så tenderar spelet fortfarande att vara kvar i bakgrunden och dra ström, likadant med Earth och Maps.

I övrigt riktigt nöjd.