[Diskussion] Kies boven till batteribuggen? part2.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av hogart, 27 maj 2011.

1. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag har nu, snällt och fint, precis som man ska, satt en tagg på tråden. Då det inte var ett [Problem] eller en [Fråga] så trodde jag inte att jag behövde sätta en tagg. Ber om ursäkt för att jag inte klargjorde att jag ville ha en diskussion kring ämnet. Jag trodde det var vad forumet var till för i sig självt. My bad. Nu har jag iaf gjort som man ska, så jag hoppas tidigare missöde går att glömma.

Läs gärna först i den låsta tråden, här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43439

Sedan fortsätter vi helt enkelt i vanlig ordning. I go first.

Såklart, dumt av mig. Får be om ursäkt. För att förtydliga:

Jag hade inget som syncade, ingen wifi, ingen 3g, ingen bluetooth, ingen gps. Flygplansläge har jag aldrig använt. Telefonen låg helt sonika och myste, utan något som påverkar batteritiden åt det ena eller andra hållet, som vanligt.

Jag har tidigare aldrig laddat telefonen oftare än varannan, var tredje dag. Och batterinivån har nattetid knappt rört sig alls, innan detta hände:

För första gången sedan jag fick telefonen två veckor tidigare satt jag och pillade med Kies genom usb-kabeln medan jag laddade telefonen. Kl 23:00 tjöt den vackert till, varpå jag då drog ur den och inte rörde den förrän morgonen därpå. När jag då vaknade på morgonen, kl 08.00, så var batterinivån runt runt 20-30%. Det hade bara gått runt 9h från 23.00, och telefonen hade legat helt orörd. Jag fick panik, för batteriet har i princip alltid sett fullt laddat ut vid detta tillfälle, nu hade mer än två tredjedelar försvunnit.

Kollade så klart vad som slukat batteriet och noterade att det var Android OS och Batteriviloläge som var bovarna i dramat. Jag har än känsla av att någon av dessa processer låg uppemot 35%, men om min mors liv stod på spel skulle jag inte lämna denna siffra som fakta i en eventuell utredning.

Jag laddade telefonen i 2½h, gick på jobbet. När jag kom hem behövde jag åter igen ladda telefonen efter mycket spartanskt användande. Android OS och Batteriviloläge var i detta skede fortfarande oroväckande höga. Medan jag laddade telefonen så gick jag in under "Program -> Hantera Program -> Alla", och rensade data på allt som hade med Kies att göra. Efter detta ligger Android OS på 7% och Batteriviloläget på 5%, ungefär som innan.

Tolka detta som ni vill. Men prova gärna rensa all data som har med Kies att göra för att se om ni märker någon skillnad. Allt kanske bara är tillfälligheter? Kanske inte. Tycker iaf det är värt att ta upp.

Edit: Jag vaknade och kollade på klockan en gång vid 03.00 och märkte redan då att batteriet hade sjunkit ovanligt fort. Kontrollerade vid detta tillfälle att wifi inte var på, vilket det inte var.

Last edited: 27 maj 2011
    ufolk och Janne303 gillar detta.
  2. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Testa att ta bort Kies helt?

3. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag kanske var otydlig. Telefonen fungerar alltså lika bra för mig nu som innan jag pillade. Om allt bara var tillfälligheter vet vi inte förrän fler provat samma procedur. Återkom gärna med svar ;)

4. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vet inte om någon annan än du råkat ut för det men jättebra att det verkar ha löst sig. Liknade den buggen jag och många andra har men med skillnaden av att du har slagit av mobildata/wifi.

Kanske ska testa rensa kies datan och se om det löser den mer vanliga "idle buggen"?

5. fristil

fristil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

hogart,

skulle du kunna prova samma procedur igen och se om det blir samma resultat eller om detta var en engångs företeelse?

//Micke

6. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag hade tänkt förena min telefon mot kies igen för att uppdatera till KE2 så att jag får KE7. Berättar utifall history repeats itself då.

7. Bluecore

Bluecore Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man ska inte ropa hej förens man är över bäcken, men detta funkar faktiskt än så länge för mig!
    Har haft igång telefonen i en dryg timma utan att pilla nånting direkt med den.
    Förut har det alltid gått ner iallafall 5-6% av batteriet på denna tiden men nu ligger det fortfarande på 100%!

8. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Minns du hur du drog ut den från usb-kabeln? Dvs drog du bara ut den eller tryckte du på hemknappen på telefonen först eller valde du att koppla från via kies? Hoppas du förstår vad jag menar :)

9. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det verkar ju riktigt bra isf ;) Kul!

Jag drog ut den bara. Osäker om jag klickade på hemknappen först eller inte.

Kan fler snälla prova rensa alla data som har med Kies att göra och se om de märker skillnade på batteriet? Tack :)

10. Pylver

Pylver Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag packade upp min S2 i fredags, efter ett dygn hade den dragit ca 20% batteri... lite surfande, lite samtal och lite pill med widgets och appar. Upplever att batterit håller betydligt bättre än min Galaxy S

11. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Förändra inget för mig.

Kan du testa vad din telefon drar i idle per timme om du har wifi på.

12. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Du måste koppla ifrån kontakten med kies innan du drar ut usbkabeln
    Pröva det och skriv resultatet
    eller kanske en scrn istället för Wall of text

13. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Lät telefonen ligga en timma nu, tappade 3%. Lite aktivitet fick nog telefonen under tiden för jag har ställt in så att wifi inte pausar då skärmen går svart utan alltid är aktiv. Beställde två appar från market, samt att jag startade om mitt modem/router en gång under denna timma.

Var det inte så du menade så ber jag om ursäkt :P