[Diskussiostråd] Nyfyndigheter i telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av kanor005, 31 dec 2011.

1. kanor005

kanor005 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hejsan gott folk på Swedroid denna nyårsafton!

Jag vet att detta inlägg är ganska längt, men ta er gärna tid att läsa, fundera och svara! Meningen är att vi ska diskutera och gör det gärna, men kom ihåg att diskutera inte betyder att vara uppkäftiga mot varandra utan att vända och vrida på för- och nackdelar samt tycken!

Jag har i någon månad gått i tankar för att köpa en ny mobil. Har telenor och har nu kommit in i en förlängningsperiod då man kan byta mobil samt abonemang.
    Det är en längtan för varje mobilnörd/teknikfantast att få byta mobil! Jag har dok funderat och funderat länge på ilken mobil som just jag vill ha. Varenda gång jag köpt en ny mobil så har det varit för att jag velat ha något nytt, eller speciellt.

Första mobilen jag köpte, eller i ärlighetens namn mina rara föräldrar köpte till mig var en Sony Ericsson S500, en slidemobil med Sony Ericssons egna OSE, som det kallades. En riktigt trevlig mobil om jag får säga det själv! Jag har alltid kännt mig bekväm med Sony Ericssons egna operativsystem och tycker faktist det är lite synd att Sony Ericsson nu ska satsa fullhjärtat på smartphones, då främst android. Eftersom det då var den första mobilen jag hade var det ett stort steg för mig.

Nästa gång det var dags mobil hade jag siktat in mig på något ganska nytt, nämligen touchskärm. Det var på den tiden Iphone inte kunde skicka mms och då det bara fanns några få mobiler med det nya operativsystemet android. Jag var då bara 12 år, men ändå väldigt intresserad. Tyvärr var min budget relativt låg jämfört med nu och mamma och pappa ville att jag skulle ha kontantkort då jag varken sms:ade eller ringde för speciellt mycket i månaden. Därför köpte jag en ratad budgetmobil med touchskärm från LG. Den hette kp500 och kändes helt inplastad... kp500 hade varken operativsystemen android eller det krångliga windows phone 6.0, utan LG:S egna opertavsystem som var väldigt grått och trist. Touchskärm var ändå något ganska nytt på marknaden och man kände sig ganska modern.

"Lyckligtvis" råkade jag tappa denna mobil i golvet och den gick såklart sönder. Detta var för ca 2 år sedan. Då var nya android 2.1 ute på marknaden och nya mobiler hade kommit! Hetast just då var såklart Iphone 3gs, men den verkade ju så otroligt tråkig då varannan person i Sverige hade en sådan. Att köpa en smartphone var nästan ett måste då det var det moderna och det som skulle ta över alla mobiler (om inte annat har vi märkt det nu). Windows verkade jättekrångligt och jobbigt, och därför föll jag pladdask för androids i grunden lätta operativsystem. Det blev en svart Sony Ericsson X10 och jag kommer ihåg att jag satt med den i handen i flera timmar för att ladda ner de bästa applikationerna. Det är, inte konstigt nog, den mobilen som jag tyckt om mest.

På dessa tre åren gick utvecklingen jättefort och det kom nya mobiler hela tiden.
    Nu efter 2 år är det dags att byta ut min fina X10:a men i ärlighetens namn så känner jag inte att det finns någon mobil som är så mycket bättre än X10. Den kan allting som Samsungs S2:a kan och har till och med bättre batteritid än Galaxy Nexus.

När jag köper ny mobil vill jag känna att jag köper något nytt, inte gammalt med en ny fasad. Personligen tycker jag det inte skett ngot nytt på mobilmarknaden sedan HTC Hero släpptes, de största skillnaderna är i prestandan och utseendet, men det är inget nytt. Nya android 4.0 tycker jag inte heller tillför något nytt, endast kosmetiska skillnader. De kosmetiska skillnaderna tycker jag dock också är begränsade och utseendet har man ändå kunnat ändra i och med olika launchers så nytt känns det inte.

Något som jag tycker är "nytt" är ändå nya windows med sitt nya fantastiskt snygga skal. Även RIM:s Blackberry änns modernt och nytt på den svenska maknaden. Ska man köpa en mobil med något av dessa operativsystem, och kommer det nya operativsystem?

Vad tror ni kommer vara nästa stora grej i mobilmarknaden, eller kommer det komma något nytt överhuvudtaget?

Diskutera gärna emot mig och andra, detta är som sagt en diskussionstråd där det är meningen att man ska diskutera! Ställ gärna nya frågor som angår ämnet! Skriv gärna precis som jag har gjort lite historik kring era telefoner och vad ni tyckt om dem!

Hoppas ni har en trevlig fortsättning på slutet av året, och hoppas att erat nya mobilår blir fantastiskt bra!

Obs: Det kan hända att det slinker in något litet stavfel någonstans då jag skriver på min surfplatta och kan då hända att jag missar någon tangent ibland! :)

Last edited: 31 dec 2011
  2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Nya Windows mobiler känns lite intressant för mig också faktiskt.
    Kan tyvärr inte påstå att jag tycker startskärmen är vidare snygg men flytet i dom telefonerna verkar otroligt bra. Har bara klämt på en HTC med Windows och blev väldigt imponerad av flytet och känslan i telefonen. Inte för att jag upplever något negativt med min Arc S eller Desire HD,dom flyter på kanon båda två.

Problemet är att man vet vad man har i en Android nu och jag gillar verkligen upplägget i Android. Man kan personifiera den så otroligt mycket efter sin behov. Jag är inte säker på hur mycket man kan personifiera sin Windows mobil men jag tror inte man kan göra det lika mycket som i en Android och är det så kommer jag nog stanna kvar med Android ett tag till :)

Jag är såld på Android ;)

3. kanor005

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ne, jag tror inte att man med windows kan få så personligt som med android, men samtidigt så tycker jag att android på något sätt alltid känns som android. Jag menar, det finns alltid en hemskärm, det är oftast bara utseendet som är olika. Windows känns så mycket modernare än android, tycker jag. Detsamma gäller blackberry som känns modernt, och samtidigt skönt med riktigt tangentbord!

4. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Jag hoppas på fyrkärnig mobil snabb nog för CAD och matlab, med laptop docka och windows 8 så jag enkelt får in alla program. Jag vill ha datorn i fickan och kunna koppla in skärm och tangentbord eller laptop dock då jag är på resande fot. Men är redan nu sugen på att byta mot något tvåkärnigt... snabbt ska de gå!

5. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Trevlig läsning!

Nästa "stora grej", tror jag, är att mobilerna lär ersätta de flesta teknikprylar. Kunna koppla upp sig, till en tv kanske, hemmet, bilen, skärm för att agera dator, skärm för att agera spelmaskin, osv. Det skulle vara riktigt trevligt, och det känns som att detta börjar komma lite i fokus när saker som Atrix släpps med datordocka, samt när ASUS tänker något i stilen Phone pad, även då HDMI verkar bli viktigt för många, vi har redan sett t.ex. Swedroid förvandla en transformer prime till en gamingkonsol, då hårdvaran faktiskt börjar bli kraftfull nog att agera ersättare till det mesta.

Menmen, inte hoppas för mycket nu. Vi får inte glömma att det hade varit väldigt trevligt med lite fokus på batteritiden absolut först.

6. kanor005

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kul med lite kommentarer! Jag tror precis som ni att mobilen är det framtida alltiallo. Rätt intressant när man tänker på det!

Sent from my X10i using Tapatalk