Problem: Distortion i högtalaren + låg volym

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av stingfoot, 2 dec 2013.

1. stingfoot

stingfoot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej. Köpte ny Nexus 5 igår. Mycket trevlig lur, men något står nog ändå inte helt rätt till är jag rädd.

Ljudet från högtalaren undertill ger distortion. Detta hörs framförallt i tal men även vid musiklyssning. Frekvenserna runt tal och däromkring blir ristat. Kölns som är det sitter en högtalare av samma tweeter-typ som i spelande kort, ni vet. Låter mycket illa.

Ljudvolymen är väldigt låg med. Vi pratar fortfarande b om den externa högtalaren. Jag kan bara använda en ringsignal son ger en klassisk bipbip-ringning, för annars hör jag inte. Trots detta låter ändå ljudet som skit, speciellt runt vissa frekvenser. Detta känns verkligen b inte så premium.

Hur låter era externa högtalare? Hur högt låter dem? Jag är nog väldigt normalhörande då det ska bli intressant att höra vad ni säger. Har ni läst något på nätet om detta osv? Man hoppas ju på mjukvaran men det låter mer som klassiskt budgethögtalarfel. Telefonen ligger ju bra i pris så en normal fungerande högtalare för samtal borde maj väl kunna kräva?

Funderar på att lämna igen den som en DOA, eller om jag ska avvakta lite några dagar. Tänkte kolla vad ni har att säga först.

2. Mr_Hero

Mr_Hero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min är ok, hör samtal och så. Men det är ju ett kännt fel som man har sett att folk har haft bla på xda forumet. Men passa dig för att vänta för länge innan du lämnar in den för DOA. Hade ett problem med vibratorn i min Galaxy Nexus men ringde inte om det förrän efter en vecka. Så fick lämna in på reparation istället för helt ny telefon. Har för mig att det är 3 dagar som gäller. Någon annan som vet mer exakt?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

3. FrozenWithin

FrozenWithin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Låter som det man läst om, att klister har läckt in över högtalaren. DOA är mitt förslag! :)

4. stingfoot

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Får nog bli så. Har ni länkar till andra inlägg där det står om detta? Så surt bara. Alltså... Klister? Eh...

5. stingfoot

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Blir iväg för att fixa DOAn redan ikväll. Om jag inte får en fungerande telefon efter tre byten så får jag häva köpet hoppas jag. Tror det är riktlinjen har jag för mig...

6. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Hade exakt samma fel som dig men eftersom jag köpt i UK fick jag lämna in på garanti istället för att göra DOA.

Lite om det i denna tråd:

https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1439590

7. stingfoot

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sent svar, men det blev som sagt en ny via DOA. Märker dock att det är ju samma sak med den här: Högtalarna verkar vara gjorda av papp och skränar enormt på vissa frekvenser. Lustigt nog låter vissa ljud från vissa källor bättre i högtalarna än andra. Likaså är volymen lite ojämn beroende på vad jag lyssnar på. Vissa källor ger betydligt högre ljud, och då menar jag inte att de filerna är normaliserade på något vis osv.

8. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Då är det bara o köra samma en gång till då.. alternativt garanti så blir den fixad istället.

9. Doflamin

Doflamin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Min låter bra när jag spelar upp musik o så, men högtalarna när jag är i samtal är inget vidare :P

10. Mythos

Mythos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
  11. stingfoot

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

När släpps den där 4.4.1 officiellt egentligen, då får vi se vad som bättrar sig...?

12. stingfoot

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sorry, Mythos missade att svara dig. Tack. Får kolla länkarna...

13. stingfoot

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

4.4.2 ryktas ju fixa ljudet för en del. Om man nu får den uppdateringen någon gång...

14. Megabyte

Megabyte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

4.4.2 höjde volymen i högtalaren för mig, och jag fick uppdateringen OTA för några dagar sen.