Diverse observationer i jämförelse med iPhone

Discussion in 'Galaxy S' started by cmlewan, Jul 24, 2010.

1. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    GPS

Jag tog ett varv runt ett kvarter och vidare längs några gator och höll en SGS och en iPhone 3GS i handen. Husen verkar vara av typ sten och fyra våningar kanske, så båda hade lite av en utmaning. Ingen tilläts uppkoppling på 3G. Resultatet: GPS:erna var ganska jämförbara. Ibland fattade den ena bättre position, ibland den andra. SGS:en gjorde bort sig klart längst en gång, men var i övrigt kanske lite exaktare.

Kompass

Jag gjorde inte några omfattande kompasstest, men ingen är någon fena på kompassriktning. Även 3GS kan få för sig att norr är t ex 15 grader fel - precis som SGS - och inget tycks kunna få den att rubba sig. En gång för en vecka sedan gick jag dock längs en väg intill en park i två, tre minuter med en SGS och "gjorde åtta" och allt möjligt och inget lyckades få den att fatta riktningen öht. Vete tusan om 3GS nånsin kan vara så jäklig...

Google Maps

Däremot tycker jag rent mjukvarumässigt att Google Maps till iPhone är bättre gjort. Markören för position flänger inte omkring på skärmen som en idiot utan startar och stoppar mjukt. Multitouchen gäller inte bara bestämda lägen utan kan ställas in steglöst. Det är dock lite av chimär, för det är egentligen samma lägen; det är bara det att den kan förstora eller förminska lägesbilderna. Det känns nästan ärligare på Android och man kan använda förstoringsglaset med en hand.

Gatunamnen på Maps iOS är inte skrivet så stort över vägarna utan man har sett till att de ryms inuti. Å andra sidan blir de mindre på skärmen och därmed inte så lättlästa väl. Maps på iPhone kan också få hela kartan att rotera, vilket är häftigt. Det kan man inte på Maps för Android. Jag har dock varit irriterad på att det är det enda sättet att se riktning på, på Maps för iPhone. Den där diskreta pilen på Maps för Android kan man definitivt också tycka är något bra.

WiFi

En gång gick jag ut från lägenheten på fjärde våningen där routern står. På gatan utanför hade 3GS:en helt tappat WiFin, medan jag fortfarande kunde surfa på SGS:en.

iPhone 4

Jag var inne i en affär här i Frankrike och fick testa en iPhone 4 lite. Skärmen är jämförbar med den i min SGS. Lika klar. iPhone 4 kändes även den ha en lite blåaktig skärm - jag jämförde bl a med ett papper - trots att det inte är en OLED. Jag jämförde med min SGS. Dock var min ännu blåare. Det som är synd med 4:an tycker jag är att 3.5" känns för litet. iPhone OS är också iPhone OS oavsett ny hårdvara; det är i jämförelse ett ganska trist OS/GUI. När man har dragit runt ikonerna lite fram och tillbaka så är man färdig med det grafiska. Sedan gäller det verkligen att apparna levererar.

2. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag blir förvånad att du fått Galaxyn att slå 3Gs på fingrarna när det gäller WiFi och GPS. Inte för att jag tror att iPhonen är nån stjärna på dom grejerna hellee men min Galaxy har stora problem på dom fronterna. GPS:en vill inte låsa och WiFi får kass speed redan nån vägg ifrån routern. Där min Nokia N82 fick brutal speed får jag max 3 Mbit ner på WiFi. Surfar alltid snabbare med 3G, även om täckningen är sådär.. Dessa saker går säkert att lösa med en uppdatering så jag oroar mig inte så mycket..

3. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Väldigt bra första inlägg. Sådant här hjälper verkligen.

4. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    GPSen är i nuläget dålig på Galaxy då den e såpass ny och behöver en fix. På iPhone 3GS däremot har den alltid varit kass och det har Apple aldrig fixat. Jämförde med min förra telefon HTC Legend och den var betydligt bättre på Legend.

5. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Exakt min erfarenhet också. Jag har haft flera iphone och GPS:n har varit usel på båda, till och med sämre än på Galaxyn.

När jag tänker efter så inser jag ju att det är nåt fel på iphone-folk. När jag hade iphone så accepterade jag bara att den inte var särskilt bra, och ryckte på axlarna åt eländet. Men med Galaxyn Känns det på nåt sätt att jag vill att den ska fungera.

6. Stal

Stal Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

GPS:en är lite ojämn för mig, ibland så fungerar den hur bra som helst men sen kan den helt strejka. Fast slår jag av och på GPS:en så brukar det lösa sig.

Wifi-delen är bättre i min SGS än i min Desire. Så jag kan inte klaga på den biten.

7. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mitt intryck av SGS so far..
    Jag har nu mera också en SGS. Då jag tidigare har haft en HTC Tattoo så kan jag jämföra med den. Precis som du skriver så är skärmen något blå, speciellt om man tittat lite från sidan på skärmen. Jag måste säga att skärmen är inte perfekt enligt mig. Men man vänjer sig nog. Färgerna är starka och bra osv. Men jag föredrar nog en vanlig LCD ändå. Annars är ytan glatt och touchen funkar utmärkt. Jag gillar även touchknapparna som nästan är lite väl känsliga och snabba.

Hastigheten är blixtrande snabb. Speciellt som jag jämför med min Tattoo. Det är som att gå från en 386a till i7 ungefär. Jag gillar inte heller tangentbordet. Men det går ju att byta. Där tycker jag Sense tangentbord är bättre. Måste erkänna att jag saknar HTC sense något..men det är inte så farligt. Det mesta går att ordna med apps från market. Det märks också att 2.1 är mycket bättre än 1.6 finns mer inställningar osv.

GPS/Wi-fi/G-sensor
    Jag har provat g-sensorn och den verkar funka som den ska. GPS har jag inte provat ännu. Wi-fi funkar också men den kopplar inte upp automatiskt som HTC gör. Dvs att den återupptar en Wi-Fi koppling som den har tappat.

Rent allmänt gillar jag telefonen. Den inbyggda högtalaren var inte så bra.. Det går att få den helt tyst genom att bara hålla för det lilla hålet på baksidan. Men jag antar att de är svårt att ordna en bra högtalare i en så tunn telefon.

8. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jag är också lite förvånad över att WiFi i detta läge är BÄTTRE än 3GS. Jag minns någon annan gång då det verkade vara tvärtom, men kanske räknade jag då pinnar snarare än verkligen connection/mottagning; det senare bör man nog inte.

Jag tror verkligen man vänjer sig vid mobilers brister. Jag minns hur bekymrad jag var över kompassen i iPhone 3GS och testade på olika sätt. Sedan tänkte jag inte på det. Den fungerade ju oftast och så var det inte mer med det. Det är på så sätt lätt att lura sig själv när det gäller minnesbilder.

På så vis vill jag hissa ett varningens finger mot hågkommelser av "hur bra" gamla mobiler var. Nej, jämför dem sida vid sida och observera resultatet.

Last edited: Jul 24, 2010
  9. Androido

Androido Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske har nånting att göra med förväntningar ( det ska bara funka, inte ) eller grupptryck från Apple folk som ifrågasätter ( och idiotförklarar ) allt och alla ifall man nämner en liten brist på iPhonen på deras forum och så tycker man att bristen eller felen är en feature som man ska bara godta utan några invändningar. När man dyrkar en gud ( Apple ) så förblindas man av dess sken (reklam ) och ser ofta inte bristen i produkten (iPhone ) man själv också äger.

Det är likt fanatiska religiösa samlingar som bara blint följer sin tro och accepterar ingen inflytande från omvärlden och förnekar all kritik.

10. milsjg

milsjg Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Om SGS är lika bra eller bättre än iPhone 3GS eller Desire med orginalrom, borde vi inte då prova och jämföra dessa telefoner med SGS med senaste uppdateringen JM2. Vi vet ju att uppdateringen ger ett mycket snabbare OS, bättre GPS etc. Det är ju lite konstigt att jämföra en telefon som har uppdaterats ett flertal gånger med en som är nysläppt. Vi vet ju av erfarenhet att alla nya "state of art" telefoner kräver uppdateringar för att fungera bra (Iphone modeller, Nexus One, HTC kaiser, Nokia N95, Xperia etc).