DIY Android-docka

Diskussion i 'Off Topic' startad av DeepSilence, 21 feb 2012.

1. DeepSilence

DeepSilence Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla glada!

Androidfrälst som man är så vill jag gärna använda min mobil till det mesta.
    Något jag dock lagt märke till, och irriterat mig på nå otroligt, är bristen på schyssta android-dockor. Jag känner därför att det är mitt ansvar att göra en docka, i form av en pelarhögtalare!

Min tanke är att ha en pelare på ca 110*20*20cm, lackad i högglans vit. Ovanpå skall man kunna docka mobilen (kommer vara skräddarsydd efter min Galaxy Nexus, men andra ska även kunna anslutas). Det ska alltså finnas en USB-kontakt för att kunna ladda. Iom att det ska vara högtalare i så tänkte jag ansluta mobilen till högtalarna via Bluetooth, så man slipper fula kablar. Kommer dock se till att det finns en 3.5mm kontakt att pilla fram vid behov.
    Högtalarna i sig är ett par 6.5" mellan/bas som jag haft ett tag, okänt märke, som dunkar rätt bra, samt en diskant. Det ska drivas av en liten Tripath-förstärkare med TA2024 chippet, vilket borde kunna slänga ut helt okej ljud för mina behov.

Jag kommer försöka ta bilder/filmer på "hela" förloppet, från tanke till färdig produkt, och ni kan följa det här!

Här följer lite bilder och en film:

Fick godis i brevlådan idag!
    Diskant, bluetooth-receiver samt TA2024 förstärkare, och de 2 mellan/basarna jag hade sedan tidigare.

Närbild på förstärkaren.
    Drivs av 8-13Volt, trycker ut "hela" 2*15 watt.. Men det duger, TA2024 chippet är faktiskt riktigt bra!

Bild på Bluetooth-receivern.
    Drivs av mini-usb på 5V. 3.5mm plugg för ljud ut.

De första delarna till lådan tar form.
    Det är sidor, front/bak samt topp och botten.
    Front och baken är samma skiva, ska köras i CNC-maskin för att fräsa ut
    hål för högtalarna.

Här är en liten film på när CNC-maskinen gör sitt. Får ju inte göra för mycket själv ;)
    http://tinypic.com/player.php?v=29bebkh&s=5

Det var allt för idag, glömde ta bild på den färdiga fronten, kommer senare i veckan!

Om ni har något förslag på hur man ska lösa dockningen på ovansidan så får ni gärna dela med er av idéer och tankar, då jag ännu inte riktigt löst den delen!

2. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Bra ide detta! För dockningsproblemet så kan du kanske köpa en docka och sedan bygga in den i dockan? (Dockception)

3. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också funsat på det! MEN, jag glömde nämna att detta är ett lågprisbygge, så jag vill inte punga ut 600:- för en docka som ja sen bygger in, när nästan hela bygget i sig med alla delar kommer gå på ungefär 700:- :P

Men om det finns någon billig fräsch docka så kan man ju absolut fundera på det!

EDIT:
    Nu när du sa det så smet jag ut på Ebay och lekte omkring, och ramlade över den här!
    http://www.ebay.co.uk/itm/Galaxy-S2...ccessories&hash=item3cc231f8f0#ht_3743wt_1396
    Ser rätt frän ut, och inte tokdyr heller. Är ju till en SII, men lär ju funka till en Nexus också?

Vad tror du/alla ni andra?

Last edited: 21 feb 2012
  4. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Denna verkar rätt så billig och användbar. Du kan kanske försöka bygga in den?

5. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den såg helt ok ut! Vore najs om man kunde sänka ner den i toppen så den liksom "växer" upp. Finns dock ett par problem som jag ser direkt.
    Nr1: Jag använder skal (hard case), så det blir omständigt att behöva ta av skalet varje gång ja vill docka den.
    Nr2: Den utesluter totalt möjligheten att kunna ansluta andra enheter. Det var just den fördelen jag såg i den jag länkade till.

Men absolut bra förslag! Keep em´ coming! :)

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Riktigt cool ide. Tror det finns många användare på swedroid som hade velat göra något liknande. Så se till att ha med mycket bilder och även länkar till var du köpt saker ifrån.

Jobbar du på något ställe där du har tillgång till CNC maskiner eller hur kommer det sig att du har tillgång till det?

Blir det bra så kan du räkna med att det finns folk som vill köpa dem av dig :P

Lycka till!

7. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar tackar!
    Ska se till att proppa in så mycket bilder som möjligt :) Brukar vara dålig på att dokumentera mina projekt, men ska verkligen försöka denna gång.

Min far äger en möbelfabrik, som även är min arbetsplats för tillfället, därav tillgång till CNC maskinen :) Grymt bra att ha vid såna här tillfällen.

Haha, vi får väl se hur slutresultatet blir, och hur mycket jobb det blir ;)

8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Känns som en klar fördel! :D
    Ser verkligen fram emot slutresultatet.

9. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Glömde ta bild på den färdiga fronten idag. Men i morgon, om jag är kompis med mitt minne ;) Ska i alla fall snart kexa ihop alla sidor tänkte jag. Testade dock min förstärkare idag för att se att den var okej, samt bluetooth-receivern.

Det lilla Tripath chippet dunkar på jäkligt fint trots sin storlek! Storleken verkar faktiskt inte ha någon betydelse... Här har jag mobilen inkopplad direkt i förstärkaren.
    TA2024 utan Bluetooth
    Är faktiskt riktigt nöjd med ljudet so far. Svårt att få en riktig ljudbild när jag ännu inte monterat något i lådan. Men det kommer snart hoppas jag! :)

Här är mobilen kopplad via BT till förstärkaren.
    TA2024 med Bluetooth
    Det funkar precis så som jag tänkt. MEN, ljudet är liite dovt liksom. Får inget riktigt djup i det, och det låter ganska oklart. Kanske om man kunde koppla in någon form av ställbar EQ så skulle det gå att få till ordentligt.
    Men även här dunkar det på bra!

När det gäller dockan för mobilen så funderar jag på att dra hem en sån här:
    http://www.ebay.co.uk/itm/110769665...X:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_2111wt_1396

Sen modda in en usb-kontakt i den. Och för att få den att se "lite" roligare och fräschare ut så kanske man kan klämma på några dioder som får kanterna att lysa i t.ex. blått? Vad säger ni?

10. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har varit lite aktiv idag. Har pusslat ihop min låda nu, med så kallade "kex". Man liksom fräser ur flera små spår längs kanterna, som gör att man kan stoppa ner de här kexen, och sedan limma ihop allt. I princip precis som en vanlig plugg, fast lättare att arbeta med och få bättre precision.

Här har jag bara lagt bitarna på plats, för att se hur låfan blir på ett ungefär.

Och såhär ser det ut när man "kexar"

Första delen limmas.

Medan jag väntar på att det ska torka så tar jag lunch. En cola och en kexchoklad i den sköna fakevårsolen! Man får inte vara kräsen.

Och nu ska fronten på, vilket kräver lite fler tvingar..

Färdigt resultat! Colaburk på topp för storleksjämförelse.

Snodde med mig lådan hem också för att testa sätta i elementen och provspela lite för att se vilket ljud ja kan förvänta mig av allt när ja är klar. Och satan vad det spelar bra, faktiskt! Trodde faktiskt inte det skulle trycka på så bra som det gjorde! Testade också med bluetooth adaptern igen, vilket inte alls kändes okej den här gången. Rassligt ljud, och inte alls skönt att lyssna på, så kommer nog faktiskt slopa den idén, om det inte är någon annan som har något bra förslag?

Tog ingen bild på när elementen sitter i lådan, men filmade lite när allt satt på plats och spelades. Lådan ligger på golvet för att det ska bli helt slutet, har nämligen inte limmat fast bakdelen än för att kunna pilla inuti högtalaren utan större svårighet. Dessutom är inte elementen fastskruvade, så de flåsades en del genom springorna som blev runt kanterna. Som vanligt är det filmat med en enormt stadig hand... not.
    Provspelning

Hepp!

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Alldeles lysande....:teeth: Tack !

Man kanske skulle slita sig från soffan och gå ner i källaren och mecka...:o

Men... utan fräsmaskiner så ser det sådär "amatörmässigt" ut när man skruvar ihop spånskivor..:P

Hur tänker du göra med fronten ??

12. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör hårt! Man kan få allt att se bra ut, bara man ger sig fan på att göra det bra :)

Menar du hur ja tänker behandla fronten? Jag tänker spackla och slipa hela lådan så alla små kanter och skavanker försvinner, sen grundmåla den för att sedan lacka den i högglans vitt :)

Man kan ju även köpa som en plastfilm som man lägger på, i olika färger och mönster. Finns ju i ek, björk, bok, valnöt etc, även ganska glansigt vitt och svart. Det är samma typ av plast som används till bildekaler, så att kolla med din lokala reklam-firma om de har något :) Man bör dock lacka lådan först då, för att plasten ska få riktig fästyta. Men det är ett enkelt och snabbt sätt att få det snyggt, om man inte har tillgång till lack eller t.ex. laminat :)

13. DeepSilence

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I brist på annat att göra en slösöndag så modellerade jag lite snabbt upp högtalaren i 3D för att få en liten bild av hur det kommer se ut när allt är klart, typ.
    Kom även då på en idé som kanske kan lösa mina dockproblem. Det kommer krävas lite modifiering av akryl-ställen jag köpte hem, men kan nog bli bra.

Tanken är att fräsa ur en plats för stället i toppen på lådan, där det sitter en anslutning för USB, samt en för 3.5mm kontakt i botten på urfräsningen. Och kommer sedan montera in en kort USB, samt en kort 3.5mm sladd i stället, som sedan kopplas in i de två kontakterna som sitter på toppen av lådan.
    På så sätt kan jag göra ett ställ som är anpassat efter min mobil, men också göra andra ställ som passar till min sambos mobil, samt ett universalställ.
    Bilderna kanske förklarar lite mer, om det jag skrev var lite otydligt.

Helhetsbild. Fick ta en Iphone-modell, då jag inte orkade modellera upp min Nexus :)

Närbild på hur jag tänkt mig med sladdarna.

Annan vinkel. Själva anslutningarna syns inte, men ni kanske förstår ändå :)

Bild i vardagsrummet på hur det kanske kommer se ut när allt är klart :)

14. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Har du kommit någon vart med denna? Tråden har varit inaktiv nu en stund.