Fråga: DLNA från YouTube och webben?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Cygnus, 5 maj 2012.

1. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155

MINA ENHETER

Köpte min Xperia S idag och är grymt nöjd från att ha haft en megaseg Arc tidigare! En cool grej som bara "funkade" var att ifrån galleriet välja "spela upp på". När jag valde det dök min Samsung LED upp som är kopplad till min router och när jag valde den så spelades helt plötsligt det jag valde i galleriet upp på tvn utan att jag behövde göra någonting, hur grymt och lätt som helst! Försöker trixa lite med det med min Arc men det var så bökigt så sket i det. Nu är min fråga, går det att spela upp mer innehåll på något sätt denna vägen, till exempel genom YouTube eller webben eller valfri app? Vad är det som hindrar det? Hittar inget val för det någonstans...

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Funktionen kallas för DLNA Media Controller (DMC) och fungerar ungefär som Apples AirPlay.

Denna funktion måste dock varje apputvecklare själv lägga in support för i varje app. Medan det i iOS verkar finnas support för AirPlay i nästan alla mediaappar (youtube inkluderat) verkar det i Android fallet vara det omvända dvs. väldigt få appar som stödjer DMC av det lilla jag sett.

Hoppas att det ändrar sig för jag tycker också det är en smidig och användbar funktion.

3. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    coolt, märkte nu också hur lätt det gick. Däremot ville inga riktiga filmer spelas upp. Bara de som man gjort via egna kameran typ

4. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Kan ju vara så att du enbart kan spela upp 3GPP och MP4 filer med DMC funktionen vilket är vad din telefon supportar out-of-the box. Andra format som MKV går nog inte att skicka med Sonys native appar eftersom de troligtvis först måste transcodas, men då måste Sony lägga till support för dessa andra filformat.

5. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har du xbmc som du kör på en htpc kopplad till datorn så kan du då spela upp från youtube så det dyker upp på din tv. T ex

Sent from my HTC One X

6. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, men luren verkar ju supportat avi och vissa divx också. För de filmer jag försökte spela upp, funkar i luren i den Sony vanliga filmuppspelare. däremot inte via DLNA? kan tycka det vara konstigt? Hur skall man då få över filmen?

7. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

OK. Jag förstår.

Använder du samma app både för att spela upp lokalt på din telefon samt skicka till TV:n ?

Är det Sonys egna appar i båda fallen eller använder du någon 3:dje parts app ?

Vilka format stödjer din TV (kan ju vara den som är problemet i den mån filen inte transkodas) ?

Med DMC så pushar du upp innehållet till TV. Du kan ju testa att göra det omvända dvs. att låta din TV hämta innehållet istället. För det behöver du en app som låter din telefon agera som DLNA server (om det inte redan är inbygt out-of-the-box i din telefon, vilket jag tror det är). Sen letar du upp telefonen från din TV och testar att spela upp samma filer.

8. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, det är ju min dator som tar emot det hela och inte tv apparaten. Kör jag via HDMI-kabel ( då får b idag det att funka) så funkar det som det ska.

Skickat via tapatalk från min fina Xperia S

9. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155

MINA ENHETER

http://www.youtube.com/watch?v=34nuR8LiHDo

Se ovan länk, där har de ett program som heter Sony Remote för att kunna styra tvn. Jag har dock inget sådant program och hittar det inte på market heller?! Är det någon av er som har detta program? Verkar ju grymt smött att kunna styra tvn så där. Har försökt å ladda ner andra DLNA-fjärrkontroller men då fungerar de bara till vissa utvalda tvmodeller...

10. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Den heter troligen Media remote i din lur.

Skickat via tapatalk från min fina Xperia S

11. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Då kan du ju försöka hitta telefonen från datorn istället då och spela den vägen, så får vi se om det är någotgenerellt problem i DLNA protokollet eller bara strul med DMC funktionen i Sony appen på din telefon.