DLNA med AllShare-appen

Diskussion i 'Galaxy S' startad av gazab, 23 jun 2010.

1. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Jag installerade TVeristy som DLNA-server på datorn och lyckades dela ut filer och även få AllShare att hitta dem. Foton verkar fungera okej men filmer antingen bara laddar tills appen hoppar tillbaka till huvudmenyn eller så kommer "This video cannot be played" upp.

Efter mycket pillande så verkar appen (eller ja, processen mediaserver) dessutom sno åt sig all CPU och sega ner telefonen rejält. Så jag fick till slut starta om när OS monitor inte ville döda den.

Är det någon som fått det att fungera bättre? Kanske borde testa en annan DLNA-server?

2. DAAL

DAAL Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har testat att strömma genom WMP12 och det fungerar ganska bra. AVI och MKV filer fungerar. Ska testa med lite fler format snart.

Testade även Serviio DLNA server, men jag kan inte få telefonen att se servern.

3. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Jag får testa lite olika servrar då. Hade hoppats slippa installera WMP iaf :)

4. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag lyckas inte få Allshare att hitta mina mediaservrar. Jag har en nätverksdisk med en Twonky-server körandes (som andra nätverksanslutna enheter hittar fint), samt WMP på båda datorerna, men Allshare hittar ingen av dem.

Är det någon speciell inställning eller annan konfig som behövs?

5. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det vara nån brandvägg som spökar?

6. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kanske ... inget är omöjligt i nätverkssammanhang :)

Jag kommer åt SMB-shares via Astro från det trådlösa, men alla de andra enheterna är anslutna med kabel, så möjligt att det sitter något i brandväggen som spärrar trådlös åtkomst via DLNA-protokollet. Jag använder ComHems bredbandsmodem som router, och konfigureringsmöjligheterna där är minst sagt bristfälliga.

Ska nog prova att köra upp servern i Allshare ikväll och se om de andra enheterna ser den.

Edit: Brandväggen verkar vara avstängd i routern. Kan det ha att göra med att jag inte kan ange arbetsgrupp i Allshare? Jag har tre DLNA-servrar på nätverket, två datorer och en nätverksdisk och fem klienter, datorerna, en Xtreamer mediaspelare, en Popcorn Hour och en nätverksansluten förstärkare. Ingen av dem vill kännas vid telefonen, varken när jag sätter den som klient eller server. Det får mig att tro att den inte riktigt har annonserat ut sin närvaro ordentligt.
    Kan fortfarande ha att göra med att den är den enda trådlösa enheten iofs.

Last edited: 30 jul 2010