DNG foton till molnet?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av swedenroid, 15 jul 2016.

Taggar:
  1. swedenroid

swedenroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    När man fotar dng+jpg i S7 Edge så hamnar bilderna i enhetsminnet. Sorgligt :cry: och tyvärr kan man inte lagra dem i sd-kortet.

Men finns det någon molnserver out there som erbjuder sig att ta emot mina dng foton direkt från S7 Edge? Själv har jag inte lyckats hitta nåt.

Eller finns det nån annan möjlighet, tex genom någon app som gör att man kan krypa runt "spärren" och flytta sina dng bilder från enhetsminnet till sd-kortet?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 923
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här appen låter dig synka valfri lokal katalog till Google Drive, Dropbox eller vad för tjänst du nu föredrar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync

Synken kan du ställa in på en mängd olika sätt. Exempelvis om filerna skall vara kvar efter att de synkats eller om de skall tas bort så snart de är uppladdade etc.

3. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tack bernard! Det kanske är den bästa lösningen. Jag har dock försökt ta reda på om (1) appen klarar av att synka just dng-filer, det framgår inte tydligt vad jag kunnat se, (2) om tex Google Drive el. Dropbox kan ta emot och visa dng-filer?

4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 923
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, du kan synka vad du vill som ligger på minnet, inklusive DNG-filer.

Du kan sedan använda valfritt program för att öppna DNG-filerna efter att du synkat dem till Google Drive, Dropbox eller vad du föredrar.

5. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    bernard, jag följde ditt råd och skaffade mig appen (Onesync eftersom jag valde Onedrive). Man kan dock inte ha basversionen utan måste uppgradera till en mindre kostnad för att man ska kunna föra över dng-filer eftersom de är större än 10MB som basversionen har som gräns.

Men det ser ut att funka bra så här långt. Det går dock inte att se någon preview bild av dng-filerna i Onedrive, vilket man kan med jpg-filerna.

Men menar du att jag kan använda Lightroom för att ladda ner dng-filerna från Onedrive? Jag har inte kunnat klura ut om det är möjligt. Nu har jag bara lyckats ladda ner bild till min stationära dator och det kommer ju bli ett väldans arbete om man måste ladda ner några hundra bilder efter en fotosession och måste sortera en och en.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 923
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de flesta molntjänster har inte stöd för att visa previews av RAW-bilder. Jag känner i alla fall inte till någon som har stöd för det. Adobes egna molntjänst kanske fixar det? Har inte provat den själv.

Du får installera OneDrive-klienten på din dator också, så att du kan hämta hem filerna till datorn från molnet, och öppna/redigera dem lokalt på datorn, exempelvis med Lightroom.

Du hade väl Mac? Här är appen i sådana fall: https://itunes.apple.com/se/app/onedrive/id823766827?mt=12

7. swedenroid

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    bernard, guldstjärna till dig! :)

Alla dina goda råd (som jag följt) har gjort att jag nu tror att relationen mellan mig+mobilen+dng kan vara helad. Jag ska sätta det hela på prov om nåra dar då jag ska ut och fota en hel del så får vi se hur det blir i praktiken. Men jag har gott hopp.

bernard gillar detta.
  8. kajsa_J

kajsa_J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är DNG-bilderna samma som de rörliga bilderna som man kan se i "gallery" när man går in på enstaka bilder och kan de typ en 5 sekunder lång video innan fotot togs? De skulle jag nämligen också vilja synka. Just nu synkas endast mina bilder till Google photo, men jag skulle också gärna vilja ha dessa 5 sekunder innan stillbilden ju ju uppenbarligen är lagrad någonstans på mobilen.

9. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Att de måste sparas i enhetens minne när de tas beror på hastigheten på respektive minnestyp, men efteråt kan du väl flytta dem till minneskortet med valfri filhanterare, dock måste du hantera dem som filer inte bilder.
    Du kan behöva avkryptera dem oxo.

10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 923
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, de bilderna är väl något eget format? Tror man får använda Drive sync i sådana fall och välja att synka katalogen där just det bildformatet hamnar till din Google Drive, men då hamnar de bara i en vanlig katalog och går inte att bläddra igenom på samma tjusiga vis som bilderna i Google Photos: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync

Google Photos har för närvarande bara stöd för PNG, JPG och GIF tror jag.

kajsa_J gillar detta.
  11. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag har själv inte provat DNG (ingen av mina enheter stödjer det tyvärr) men har följande uppsätt för mina bilder tagna med alla telefoner (och platta).

Jag använder Quickpic för att se på bilderna lokalt.
    I Quickpic har jag lagt att den skall ladda upp bilderna till Onedrive Camera roll (Onedrive/Pictures/Camera Roll) som automagiskt synkar till min(a) PC.

På min stationära PC som jag använder för Lightroom har jag satt upp att när Lightroom är igång så övervakar den Camera Roll mappen, och importerar bilderna om den finner bilder nya där.
    Det går att använda sig av Auto Import funktionen eller av separat plugin som har många andra funktioner också.
    Jag avnänder mig av Folder Watch som importerar bilderna till lightroom, flyttar de till där bilderna skall vara, samt lägger till de i en collection som är syncad till Lightroom Mobile för hantering av bilderna på plattan.

bernard gillar detta.