DNS,felmeddelanden och SD-frågor.

Diskussion i 'Allmänt' startad av John368, 2 aug 2012.

1. John368

John368 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, plattan det handlar om:
    http://www.teknikproffset.se/DATOR/...Point-of-View-ProTab-2-XXL-101-Android-40.htm.

Jag ändrade nyligen DNS-intällningarna, för att få upp farten, men förbättringen är försumbar. Har även kört Norton DNS. För att förtydliga kör jag endast wifi och har ändrat DNS för nätverket.
    Kan/hur hittar man DNS-inställningar optimerade för just sig själv?

Jag får konstant felmeddelande om att programmet inte svarar/fungerar, det gäller både appar, bakgrundsskärmen?, och när jag är inne i inställningar.
    Jag har Avast antivirus om det har nån betydelse.
    ALLT, både uppstart av appar, hantering i appar och surf går äckligt långsamt.
    Jag körde bredbandskollen och hastigheten var bra, 7,5Mbit/s. Den stationära med tråd ligger runt 18Kbit/s.
    Har nån någon aning om varför saker går så segt, och är det nåt jag kan göra åt det?

Slutligen,
    jag kan inte ladda ner appar osv. för att det inbyggda (4gb) minnet är fullt. Jag kan inte heller lägga appar mm. på SD-kortet.
    När jag kollar i inställningar ser jag att 20gb är ledigt, men när saker ska installeras är det fullt.
    Har det nåt att göra med externt resp. internt minne på kortet, eller är jag ute och cyklar?
    Kan jag avsätta en del av minnet, så det fungerar att installera appar mm. på det?

Väldigt många frågor:o.

Tackar och bugar för all hjälp!

John

2. futureon

futureon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8
    Hej!

Har den alltid varit lika slö eller har det kommit hux flux?

Har du möjlighet att göra en backup och sedan återställa den? Lika seg utan någonting installerat? Funkar det så installera en app i taget och kolla när/om det blir någon förändring.

Vet inte riktigt hur det är med just din platta men du borde kunna välja vart du skall installera apparna. Vad är det som tar plats? Titta i inställningar och sedan lagring.
    app2SD-appen kanske kan vara nåt för dig... dock borde du klara dig utan den med android 4...

Last edited: 3 aug 2012
  3. John368

John368 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den har alltid varit slö. Den käkar minne.
    Om jag har två program igång, använder den 90% av minnet (512 ddr3).
    Vad tror ni, kan plattan verkligen vara så kass?
    Prosessorn är på1,2 gz.

Mvh john

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

I Linux-världen finns det ett gammalt tales-sätt som fritt översatt lyder ungefär:

"Minne som ej används är minne till ingen nytta."

Att en stor del av ditt RAM-minne används behöver i sig inte vara något fel. Det är meningen att RAM-minnet skall användas inte bara av applikationer utan även till att cacha data från diskar så går det fortrare att läsa dessa data nästa gång. Problem med för mycket använt RAM-minne får man först när datorn börjar swappa så pass mycket att användaren tvingas vänta på sin swappande dator.

Om du laddar hem appen Quick System Info https://play.google.com/store/apps/details?id=org.uguess.android.sysinfo kan du se vilka processer du har igång, hur mycket minne varje process tar och vilka processer som för stunden käkar CPU.

Att din platta "känns slö" kan bero på mycket. Det kan vara så att du väntar på CPU, du kan vänta på att få minne, men du kan också som du först trodde vänta på data från nätverket, t ex ett namnuppslag. Normalt sett brukar man dock inte behöva ändra sina default-inställningar för DNS.

m v h Henrik

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Ja, det där har precis som du gissat att göra med internt respektive externt minne. Nu är det ju en ganska udda enhet som du har, men lösningen brukar vara APP2SD som är en metod för att nyttja det externa minnet för att lagra applikationer. Förr var enda möjligheten att få APP2SD att lägga in en speciell ROM samt att partitionera upp sitt SD-kort med en extra linux-partition. I nyare versioner av Android (kanske kom det i version 2.0?) så finns ett begränsat inbyggt stöd för APP2SD som tillåter att en del applikationer installeras på SD-kortet.

Att ditt minne på 4 GB är fullt i kombination med att din platta känns slö tolkar jag som att du har installerat minst en app för mycket. Nu gäller det att identifiera boven och slänga ut den.

m v h Henrik