Fråga: DOA Telefonen hos Telenor?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Haesten, 6 maj 2013.

1. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tänkte prova och DOA (Defect on Arrival) min telefon hos Telenor. Någon annan som lyckats med detta konststycke?

1. Har problem med usb anslutningen mellan dator och mobil, provat de mesta. Tjejen har en S4 hon med och hon har inga problem med sin att koppla upp.

2. skorrar i högtalaren när man ringer, inte alltid men ofta.

3. Home-Knappen känns "lös". De är ungefär som jag kan klicka på den fast de blir inte ett knapptryck. känns nästan som ibland när jag trycker på den när jag ska använda den som att den dubbelklickar, Sjukt störande i alla fall.

Tänkte gå ner där nu idag när de öppnar, vad tror ni mina chanser är att få ut en ny direkt? hämtade ut den i tisdags förra veckan så de är 6:e dagen idag.

Är ju inte jättesugen på att skicka iväg den på lagning..

sist jag köpte en smartphone 2011 så gjorde det de nämligen (då var jag i och för sig inte där efter 6 dagar utan mer en månad) och då höll de på att skicka den fram och tillbaka (den kom tillbaka med fler fel än när jag skickade in den), tror jag var utan smartphone i 4 månader innan de gav mig en ny, så känner nästan lite ångest för att gå ner med den.

Ska man ligga på och säga att man accepterar inte en lagning utan man vill ha en DOA? Eller tror ni de blir utan krångel och de gör det utan "tjafs"? Har jag ens rätt att DOA? Aldrig DOA:t en telefon innan.

Last edited: 6 maj 2013
  2. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Är det inte alldeles för sent för att doa?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Brukar vara upp till 7 dagar hos de flesta återförsäljare vad jag hört

edit: nu är ju inte detta Telenor (inte hittat någon om deras policy) men så här säger Phone House:

http://www.phonehouse.se/Kundtjanst/FAQ

4. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Borde inte vara några problem, du har tiden på din sida.
    Har du sen jämfört med tjejens S4 som inte har samma problem/känsla som din har så vet du ju att andra funkar på ett bättre sätt.

<edit>
    Tycker mao. att du ska stå på dig. :)

5. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Borde jag säga något speciellt? Ska jag ligga på och säga att jag ska ha en DOA?

edit: hehe ser att du redigerat dit ett svar på min fråga redan :)

6. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ta med dig kartong och hela faderullan och hävda att du vill ha den utbytt mot en enhet som inte har de fel du upplever och har konstaterat att din har, enligt DOA vilkoren (som jag antar är lika hos Telenor/Samsung). :)

7. Talaz

Talaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

mellan 7-14 dagar på doa! Ring och dubbelkolla med Samsung också och säger dom att det är en doa så säg det vidare till dom i butiken. Gjorde så och jag fick byta ut min s4a mot en till defekt som ska in nu igen ! Hoppas det löser sig för dig ! :)

8. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nu är jag tillbaka igen. Blev lite rörigt måste jag säga! :)

Jag tog med mig kartong laddare hörlurar mobil kvitto, ja rubbet.

Åkte ner till Telenor i "byn" där jag bor och pratade med dem.

Jag informerade om alla fel med telefonen och han lämnade mig en stund för att ringa. Efter en stund återkommer han och säger att han vill skicka ner den till serviceenheten som får titta på den. Jag informerar han om att jag ej vill de för Telefonen är 6 dagar gammal och jag vill ha den på DOA, ville ej gå och vänta på någon lagning på en splitterny telefon.

Jag frågade då om de fick in några telefoner nu i veckan så kan jag ju behålla min och byta då när de får in, för även om telefonen fungerade dåligt så funkade den i alla fall bättre än min gamla. Detta gick ju inte för då hade ju DOA tiden gått ut, den går ut imorgon. Däremot om jag gav han telefonen så han kunde skicka den och vänta ett par dagar till serviceenheten fått titta på den så skulle jag antagligen få en ny ändå nästa vecka. Men om jag väntade till i morgon så skulle de gå på garantin istället. Vilket betydde att då hade de fått skicka den på lagning istället. De roliga i de hela var att han talade om för mig att hade de haft några inne så kunde han faktiskt ha bytt med mig direkt, bara de att de hade de inte.

Jag poängterade för han att de ska inte spela någon roll tyckte jag för jag är här idag inom gränsen för dagarna för DOA och talar om vad de är för fel på min telefon, så tyckte jag att han skulle anteckna de i mitt kundregister att de är fel på min telefon och jag är beviljad en ny och kan då lämna in min gamla när de skulle få in nya imorgon (onsdag) och få en ny då.

Men detta gick ju då inte. Då frågade jag att jag tyckte de var konstigt att jag skulle bli lidande bara för att de inte hade någon telefon inne, hade de haft en inne hade jag fått den i handen men för att de inte får in förrän i morgon så ska jag behöva skicka in den, och alternativt få den reparerad istället (hans ord).

Jag talade om för han att jag förstår ju att de inte är hans fel men jag blir irriterad på situationen och poängterade att jag hade ingen större lust att lämna in telefonen, speciellt inte när den skulle gå under DOA. För sist jag gjorde de när jag köpte ny telefon 2011 så åkte den fram och tillbaka på deras serviceenhet i 4 månader. En av gångerna lämnade jag inte ens butiken utan skickade tillbaka den telefonen efter 2 minuter.

Detta fick han att gå iväg igen. Efter en stund kom han tillbaka och då hade han pratat med Telenor inne i stan (yes, vi har 2 affärer där jag bor, lyx! ;)) Och de hade tydligen 1 svart kvar sa han. Så om jag kunde styrka datumet när jag hämtat ut mobilen med kvitto (så att de verkligen var DOA tid kvar) så kunde jag lämna in den där och få en ny.

Tackade så hemskt mycket och begav mig runt huset för att gå bort till posten och begära kvitto genom att ge dom mitt kolli-nr. Där kunde man klart och tydligt se uthämtningsdatum.

Åkte efter detta in till Telenor i stan. Där fick jag dock det roliga beskedet att killen i den första butiken hade trott jag hade en SG3 4G och inte en SG4 och de sa att de inte hade några svarta inne. Tänkte för mig själv, "f*n jag orkar inte mer!".

De slog dock ihop sina kloka huvuden och kom fram till att jag kan ju inte vänta till i morgon för då går DOA ut, men samtidigt kan jag inte få den idag för de finns inga svarta.

Men då sa en av dem, "Om du lämnar in din svarta nu, så får du en vit av oss, sen bokar vi en svart av dem som kommer i morgon i den andre Telenorbutiken och då tar du med dig din vita med obrutet emblem och får den bytt mot ett svart och du får ny garanti från och med i morgon med 7 dagar DOA och allting.

Så nu sitter jag här hemma med papper, kvitton och en vit SG4 med obruten emblem bredvid mig och väntar på min Svarta som är på väg.

Så de löste sig till slut ändå! De var lite krångligt men jag kände mig aldrig dåligt bemött för jag kände ändå att de försökte göra allt för att hjälpa mig, men jag förstår ju att de har visa regler de måste följa.

Så tummen upp för servicen, den kunde varit lite mer simplare men under omständigheterna så fick jag ju ändå de jag ville ha.

tl;dr Fick telefonen bytt, dock fel färg. Ta med obruten förpackning i morgon och få rätt färg när nya kommer in. bra kundtjänst dock en aning krånglig.

9. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Telenor är schyssta att ha och göra med enligt min erfarenhet. Kul att se att de tar ansvar och gör det där lilla extra för kunden. Synd bara att de velade lite, men det är väl mänskligt :)

10. silca

silca Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge 32gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge 32gb
    Köpte min mobil på söndagen 28/4 hos telenor i norrköping. Doa mobilen på tisdagen 30/1 för "ghosting". fick en ny direkt. var bara tvungen att visa "felet". Den nya mobilen var det svarta inte riktigt svart. och det fanns små röda grå prickar på skärmen när jag hade en helsvart bild uppe. Så åkte in på onsdagen 1/5 och skulle doa mobilen. då jobbade "butikschefen" i butiken och visade felet för honom. Han ringde sedan deras verkstad och frågade om dom hade fått in något mera fel som jag tänkte doa mobilen för. och sen efter som jag redan hade doat en mobil för liknande fel så blev han tveksam på att få doa den igen. Men efter en stund och påpekande om att jag har rätt att doa produkten om jag anser att det är fel på den från fabrik, så fick jag en ny. Denna nya mobilen har rätt svärta, dock har den "ghosting" men antar att det är en uppdatering som kommer fixa det??. Jag tror att kommer man in i en butik o skall doa en produkt ska man stå på sig och ha lite fakta i bakgrunden o förklara felet för dom i butik som om dom är 3 år och inte förstår bättre pga att dom tror att dom kan mera än vad kunden kan eftersom att dom jobbar med mobiler hela dagen. Ringde även samsung o fråga om detta fel, självklart så vet samsung sverige inte så mycket, men dom sa doa den direkt. och det sa jag även till dom i butiken. ps en av tjejerna som jobba i butiken ville byta ut mobilen direkt efter jag visa felet, men det var en av killarna i butiken som villa ifrågasätta min doa, för han kan ju bättre en vad en tjej kan? vet ej vad han trodde. ds :P haha

11. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Pratade med Telias kundtjänst, man har sju dagar på sig att DOA. Lite snålt tycker jag, borde iaf vara 14.

Kommer antagligen DOA min telefon pga hör värme.
    Känns ju dock riktigt surt att behöva bråka ifall jag ska få DOA eller inte.

12. Zalamander

Zalamander Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

hade samma problem på telenor i farsta. den killen vill jag aldrig möta igen. otrevlig, inga telenor kläder, dricker dricka samtidigt han pratar med mig, snobbig som fan.

hade samma läge jag dem hade inga i butik och han säger till mig att jag får ringa runt och testa olika butiker. mm på en lördag när man ringer butiksnummret hamnar man på telenor som säger att dem bara har öppet måndag till fredag.....

slutade med att jag orkade inte åka runt hela sverige för att hitta en svart telefon har annat för mig. en vit funkar inte för mig i mitt yrke.

och varför fick du en vit telefn som du inte får bryta? är ju samma sak som att dem bara antecknar att dem tagit emot telefonen? du kan ändå inte ringa..

13. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag får ju bryta den vita om jag vill, men då får jag ju behålla den och kan enbart lämna tillbaka den om jag skulle vara i behov av att DOA den. Jag väljer att inte bryta den för att de får in svarta här nere i byn imorgon så jag åker ner och ger dem min vita och får deras svarta.

De var något prat om att de blev fel (minus eller något i systemet, ingen aning vad de menade) så för att kunna ta emot min telefon på DOA så var de "tvungna" att ge mig någon telefon. Och eftersom de bara fanns vita så blev lösningen att jag tar den vita tills imorgon och byter den mot en svart. Och därför "kan jag inte" bryta förpackningen.

Jag klarar att leva med min gamla mobil i 24 timmar, är bara glad jag slapp skicka den till serviceenheten.

14. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Ett tips. Köp ej era lurar direkt från operatören. Köp den från tex. NetonNet som har 14 dagars öppet köp oavsett om den är använd eller ej. Så sätt kan man alltid snabbt byta ut den.

S4

Last edited: 7 maj 2013
  15. Stoffiss

Stoffiss Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Fick min telefon från telenor igår.. och har nu upptäckt att det är en väldigt liten repa längst uppe på skärmen samt på ett ställe nere vid touchknapparna ett litet mellanrum mellan ramen och skärmen (typ 1 mm).

Tycker ni jag ska DOA den? Köpte via onlineshoppen och har ingen telenorbutik i närheten, hur gör man då?

EDIT: Vi har däremot Telenor-Ombud som ex. Audio Video och Elgiganten, fast där kan man inte DOA eller?

16. Gurra101

Gurra101 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Ring dom! Klart du ska doa.

17. Stoffiss

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ska nog försöka göra det, detta är de två skråmorna som jag stör mig på hos min nya telefon.
    Springa mellan skärm och ram, endast på en sida.
    Repa i skärmen

Sorry för suddiga bilder, men vad kan man förvänta sig av en gammal ajfån..

18. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Här kommer en andra update om min doa. Var ju som sagt inne o byte telefonen fick en vit så länge (som jag ej öppnade) och sedan hämtade jag ut en svart.

Har haft den svarta nu i 3 dagar och de har inte varit några problem som jag upplevt eller sett än så länge.

Dock upptäckte jag här för 2 timmar sedan innan jag skulle iväg att hörlurarna som medföljer var sönder. Basen var helt kass. (Första gången ja använde dem så inte uptäckt de förrän nu)

Tog mitt kvitto och åkte ner till telenor och tänkte att de skickar väll den till serviceenheten eller nått men gjorde inte så mycket tänkte jag, hellre utan hörlurarna än telefonen.

Döm till min förvåning (han provar först så de är kassa "är ju som att lyssna på hörlurar från typ 70 talet, de är ju 0 bas" säger han) när han tar mitt kvitto och går och kopierar de sedan hämtar han en ny s4 och öppnar den bara för att ge mig ett par nya hörlurar! Detta tog inte mer än 30min (kö inräknad).

Måste ju säga att min bild av telenor har blivit avsevärt bättre de senaste 2 veckorna.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

galaxy81 gillar detta.
  19. Stoffiss

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Telenor har varit en jävla pain in the ass mot mig! Har försökt DOA idag, ringde kundtjänst under gårdagen som sa att jag skulle DOA i en telenorbutik (har ingen nära mig så fick åka 5 mil) och detta även att jag beställde online. Väl i butiken så säker expiditen att jag inte får byta i butiken eftersom att köpet gjordes online och att jag ska ringa kundtjänst och be och få en påse hemskickad??? Och så ringde jag kundtjänst än en gång och får prata med någon okunnig som inte hade hört talas som DOA-rätten och sa att de inte bara kunde skicka ut nya telefoner sådär. Han ville att jag skulle återkomma på måndag till reklamationsavdelningen på kundtjänst. Har jag haft väldigt otur? Och varför bollas jag runt? Kan man byta en telefon köpt online i butik eller inte?

20. Haesten

Haesten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Står ju tom. På deras hemsida ungefär "de som är så bra med oss är att även om du handlar på nätet så kan du få hjälp om du kommer till butiken.

Så de är bara fjanteri.

Och dessutom, min var köpt på nätet av dem. De var inga problem alls med den biten

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2