Docs, Dropbox, Skydrive, server. wth

Diskussion i 'Allmänt' startad av otto, 30 nov 2011.

1. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har ända sedan intåget till gmail för hundra år sedan förstått fördelen med moln-lagring. Då var man i en exklusiv liten skara med tillgång till hundra hela megabyte. Idag är läget lite annorlunda.
    En gigabyte upplevs som lite och allting bör vara synkroniserat, alltid. En del har man löst, men annat hamnar emellan.

Nuvarande setup...
    - Foton från telefonen synkas direkt med Google+. Bilderna kommer jag åt via tex Picasa.
    - Kontakter ligger hos Google.
    - Mail ligger hos Google.
    - Musik har jag börjat synka upp mot Google Music (tar väl någon vecka...)
    - Dokument... F.n. används Dropbox och manuell uppladdning från telefonen. Automatisk sync från datorn.
    - Filer. F n används Dropbox.

Mina tre största problem:
    1. Dokument och redigering av dem. Google Docs suger verkligen om man ville skriva mer än svart text på vitt papper. I jämförelse med Office (även web-variant) är Docs ett spädbarn på universitet.
    Jag har gluttat igenom Skydrive, men ser ingen vettig uppladdningsfunktion eller integrering med Windows(!). Skydrives utrymme lockar mycket dock och integrerar Office light föredömligt.

2. Picasa erbjuder endast 1gb utrymme. Mitt bildbibliotek mäter f n ~7gb. Dessutom använder jag gärna Lightroom istället för Picasa-programet. Picasa har dock smidig delning av album och lite annat attraktivt...

Hur ordnar ni upp era liv?

2. Graffen

Graffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

20 Gb hos Google kostar ju bara 35 spänn om året....
    Det är värt att betala, för då är man lite mer säkrad.

otto gillar detta.
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Alla min dokument ligger på Google Docs. Det är sällan jag behöver göra något särskilt avancerat för att det inte ska funka. Använder iofs mest Spreadsheets. De dokument jag konverterat från Word till Document har jag lyckats få till snygga, men det krävde en del jobb. Det kan vara smidigare att börja om från början istället för att försöka få till allt så det ser exakt likadant ut som innan. Fundera på hur avancerad formattering du egentligen behöver. Innehållet är ju det viktiga.

Angående utrymmet så är det bara att köpa mer. Det är så billigt att när jag väl behöver mer utrymme så köper jag det.

otto gillar detta.
  4. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Mail synkas med GMail
    Alla andra filer ligger på minneskort eller Dropbox Har mer plats på Dropbox än på minneskortet. Nästan 19GB.

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Tack för tipset om utrymme, visste faktiskt inte om det. Har väntat på GDrive i en halv evighet nu, men efter en del sökningar verkar det vara igång iom ICS.

Angående formateringen i word/excel och dess motsvarighet i molnet klassas jag nog som en power user, eller typ rött bälte :) Text är en sak, där fungerar moln-tjänster bra så länge det inte handlar om några mer grafiska formateringar och infogningar, men spreadsheets är en annan femma. Excel är exceptionellt bra, och inte bara för att jag är van vid det. Det är ett fantastiskt program som är precis hur avancerat som helst. Att blanda olika lösningar (tex Google spreadsheet med Excel) innebär rätt stora problem. Håller mig gärna till det ena och Office är överlägset konkurrenterna. Tyvärr nästan, konkurrens är ju positivt.

Därav Skydrive som ju blandar in Office och filhantering, men på ett o-integrerat sätt. Underligt nog då det är Microsoft båda två...

6. Ulrik

Ulrik Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Microsoft har en lösning för skydrive-syncning från datorn. Tror det heter windows live mesh, kan även stumma mellan flera datorer och köra fjärrstyrning i det :-)

7. Marianne

Marianne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Använder Windows Live Mesh i jobbet. Synkar mappar med kollegor och min dator på jobbet och hemma.

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Google har backup på:
    - Kontakter
    - Email
    - Kalender
    - Bilder

Lyssnar knappt aldrig på musik genom något annat än Spotify.

Dropbox använder jag som filsynkare mellan min stationära dator, laptop och telefonen. Perfekt för högskolan.