Problem: Död hårddisk

Diskussion i 'Allmänt' startad av PatrikDroid, 3 feb 2024.

1. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Hej, hoppas ni kan hjälpa mig!

Har en hårddisk med MÄNGDER av bilder på barnen när de var bebisar. Och den är stendöd.

Finns det något hopp att på något sätt bärga något? Har googlat fram att det finns företag som gör lite sånt och kan rädda filer från hårddiskar, funkar det? Är lite motvillig att betala tusentals kronor innan jag vet mer. Surt annars om det misslyckas :(

Tack på förhand!

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det beror helt på vad det är som gjort att den är död, dvs vad som behöver bytas. Du får väga hur viktigt bilderna är mot kostnaden för dataräddning. Och till framtiden kanske också lagra bilderna hos antingen Google Photos eller iCloud, beroende på vilket du vill använda :)

MultiMan, PatrikDroid och Kristy gillar detta.
  3. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 050
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag var med om det för några år sedan med svärmors disk. Det slutade med att hon betalade IBAS för att återställa det som fanns på disken och hon fick tillbaka allt som låg på disken.

Jag förstår att kostnaden suger hårt men eftersom du skriver mängder av bilder på barnen får du som skrevs ovan väga priset mot att förlora bilderna.

Jag kan bara tala för mig själv men jag hade bitit i det sura och betalat för det. Bättre låta någon som kan grejerna ordentligt göra det och inte riskera att göra det värre.

Sen som @jnsson@jnsson skrev, backup, backup och lite mera backup. Jag har själv alla mina foton på 3 olika ställen. Mobilen, NASen ocjh på OneDrive. Har kanske till och med en USB-disk liggandes med bilderna också.

bernard, Kristy och Buzz gillar detta.
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det håller jag helt med om. Försök inte själv om den är död/inte kan hittas av Windows eller Linux på enkelt sätt för dig. Låt proffs göra det då det kan förvärra det om man försöker själv

Kristy, Buzz och DanielÖ gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Är det en intern eller en extern disk?

Jag har råkat ut för flera "döda" externa hårddiskar som jag plockat ut ur lådan och monterat in i datorn och de har fungerat utmärkt där i flera år (innehållet har det inte varit några som helst problem med)

Oftast har jag skrotat dem efter en tid för att de inte längre har en relevant storlek och platsen behövs till en större hårddisk.

katho och PatrikDroid gillar detta.
  6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det går tyvärr inte med alla externa diskar. Till exempel så har WD numera anslutningen (t.ex. micro-USB eller vad för anslutning det är) direkt på disken för vissa enheter och då går det inte att ta ur den. Vad jag förstått så är det på deras 2.5 tums diskar.

Heleg gillar detta.
  7. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 757
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De där dataräddningsföretagen gör väl ofta så att först debiterar de en undersökningsavgift för att bedöma hur och om disken går att rädda. Sedan får du en offert på vad det skulle kosta i ditt fall. Skulle de mot förmodan inte kunna rädda innehållet på disken tror jag att du bara behöver betala undersökningsavgiften som kanske ligger runt en tusenlapp.

MultiMan, bernard, Kristy och 3 andra gillar detta.
  8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Ryktet säger att Ahlgrens data är ungefär lika bra som IBAS. Skillnaden är att de ofta tar längre tid men att man får lägre pris vilket brukar vara att föredra för privatpersoner.

PatrikDroid och bernard gillar detta.
  9. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag hoppar på tråden då jag själv har samma problem. :(

Jag har också ett halvdussin med hårddiskar som bör gås igenom där jag inte kommer åt det material som ligger på dom. De äldsta är väl ca 30 år gamla dvs från den tiden är MS Windows kom och jag själv lämnade lek- och speldatorer som Atari och Amiga och gick över till PC.
    Hur många av dessa hdd som är kraschade dvs där själva "läsarmen" fysiskt har skadat själva skivytan vet jag inte. Kanske ingen. Mer troligt att själva elektronikkomponenterna i sig har lagt av. Men i de allra flesta fall tror jag att det beror på att jag själv gav upp att försöka med olika "konverteringshårdvarusatser" köpta på Ebay försöka läsa av de gamla IDE-hårddiskarna och försöka få över materialet till nya moderna SATA-hårddiskar.

Det bästa hade väl varit om jag varit tillräckligt smart och hyfsat tidigt lagt över allt material till M-disk eftersom både SSD-diskar och USB flashminnen förr eller senare tappar all datainfo om de får ligga alltför lång tid oanvända utan blivit "aktiverade" med ström.

Men bara att testa om mina gamla IDE-hdd är läsbara borde väl vilken datafirma som helst kunna klara av... eller?

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan du göra själv väldigt enkelt: Amazon.se

Aniquibobo, jnsson och Kristy gillar detta.
  11. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Den har bara legat i en låda och vips slutat fungera. Den är tom helt enkelt.

12. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Extern, men det där låter för avancerat för mig, plus att jag inte har någon stationär dator :)

13. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Är det själva kretskortet som gett upp, så kan man om man har tur få igång den genom att köpa en så lik disk som möjligt (givetvis samma modell men helst också med liknande serienummer om man kan hitta) från t.ex. Ebay och byta kretskortet (vet i alla fall två hårddiskar som vi fått igång på det viset). Men det görs ju så klart på egen risk.

14. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 035
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    om den inte startar alls, så kan det vara huvud kortet på hårddisken som är död. Om det är vanlig SATA kontakt kolla ebay efter exakt likadan huvud kort med samma version nr och modell. Sedan låt en lödd verkstad prova löda om BIOS chippen från den döda kortet till nya. Sedan sätt på nya kortet på hårddisken och sen prova koppla upp den.

Jag har varit med om där själva hårddisken inte spinner up mm, när man satt själva hårddisken i en dock station, då lyste dockstations lampan men ingen blinkande. Efter jag gjorde steget ovan så gick hårddisken till liv och kopplades up i datorn och då kunde jag komma åt all data igen.

tänk också på att huvud kortet som sitter under Hårddisken ska ha SATA kontakt inte USB-B till USB A / USB 3. Då sådana huvud kort är svårare att få tag i.

OBS detta är om det är en mekanisk disk, annars om det är en SSD så funkar detta inte!

Heleg gillar detta.
  15. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Och det är en mekanisk HDD inuti, inget flashbaserat? Flashminnen bör man undvika att ha som backup över längre tid (eller alls) då de dels tappar laddningen i cellerna och tömmer sig själva över tid, samt att det är mycket svårare att försöka återställa data från skadade kretsar som oftast har datan utspridd mellan sig och är krypterade som standard.

Edit: De allra tidigaste flashbaserade minnena med enkla minnesceller (SLC) kunde hålla laddningen i en evighet. Har första generationen Corsair Voyager som hade just SLC och den har aldrig tappat minnet trots många, många år. Samma sak med första gen av Intels SATA-diskar med SLC. Redan gen 2 hade MLC och väsentligt sämre hållbarhet. Det har fortsatt med TLC osv. Moderna NAND där man ska klämma in fler och fler bitar i samma cell gör de mycket mer sårbara för urladdning, läsfel och databortfall.

Difference between SLC, MLC, TLC and 3D NAND in USB flash drives, SSDs and Memory cards

Last edited: 4 feb 2024
    Kristy gillar detta.
  16. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har själv så gamla diskar.

Problemet kan mycket väl vara att huvudena klistrat fast på skivytorna och motorn inte orkar dra runt, eller att huvudena blivit skadade pga detta. Det var först iom WD Green som 3,5"-diskar fick ramper där huvuden landade istället för direkt på skivorna (i särskilt spår längst in). Detta pga Green skulle dra mindre ström. Samma funktion hade funnits länge på 2,5" men då av helt andra skäl, de skulle kunna parkera huvudena och tåla mycket större stötar om datorn tappades.

Jag minns särskilt när jag skulle starta en 5-plattors gammal Seagate från stenåldern. Disken låg löst på bordet och roterade runt tills kablarna tog stopp pga kraften som krävdes för att få runt skivorna, troligast pga fastkletade huvuden, men motorn lyckades dra runt och allt funkade. Moderna diskar där huvuden vilar ovanför skivorna har inte detta problem.

Modernare diskar har tyvärr ofta glidlager med olja som kan kleta ihop på samma sätt och då orkar inte motorn dra runt heller. De äldre diskarna hade oftast kullager som inte fastnade oavsett hur länge de låg.

17. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    På jobbet hade vi en gammal dator där disken inte snurrade igång när den startades, chefen lyfte datorn några cm och släppte den igen, då gick den igång så det var bara att ta backuper på eländet innan vi skrotade den.

Kristy och bernard gillar detta.
  18. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Jag har lyckats rädda innehållet med hjälp DMDE free edition, det var lite omständligt med gratisversionen eftersom man inte kan hämta hem en hel mapp, men lätt värt!

Jan-Bertil, bernard, Heleg och 2 andra gillar detta.
  19. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Grattis!

PatrikDroid gillar detta.