Problem: Död telefon och försoven användare

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Blondyz, 16 nov 2012.

1. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jaha.. då vaknade man precis.. När man skulle haft möte klockan nio och satt larmet på kvart i åtta. Inte nog med det, skulle kolla klockan på luren, som hade stängt av sig helt och hållet.

Startar den, och den har bara laddats till 60% även om laddaren suttit i hela natten.

Vad har hänt? Och varför?

Kör allting stock.

En sak jag la märke till var att wifi dog i luren, fast att den visade att jag hade full täckning och pilarna blippade runt så kom jag inte åt internet alls.

Last edited: 16 nov 2012
  2. swejuggalo

swejuggalo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    En regel jag har sedan många år... Kör dubbla väckarklockor. En vanlig väckarklocka kraschar inte ;-)
    Har inte litat på enbart en mobil sedan min andra mobil på 90-talet

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

3. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Hade förstått det om jag hade kört custom rom osv.. Stock ska väl ändå klara basic saker?

Vad händer här?! Orkar inte ha en telefon som inte går att lita på.. Funkar inte i längden. Om detta inte löser sig får det bli att lämna tillbaka luren, tråkigt eftersom jag älskar den när den fungerar.

Edit: Hade laddaren i när jag skrev inlägget, på den tiden gick batteri % ner från 40 till 38.. Känns ju inte rätt att jag tappar batteri när jag laddar? Köpte en 5m förlängningskabel till laddaren, vilket inte skulle vara några problem, kan detta påverka? Laddar ju i snigelfart, utöver problemet som bilden visar, vilket jag inte fattar alls.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

4. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag skulle gissa på att laddaren har inte varit ordentligt isatt i ström kontakten eller lossnat på något sätt då. Eller du har glömt sätta in laddaren i kontakten då du anslöt den till usb på mobilen.

5. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Plingade till och stod charging. Den har laddat från 20~% till 60%, sen händer något? (Se bild) telefonen stänger av sig helt och slutar ladda. Vaknar, sätter på telefonen och då har den 60% kvar, 4 missade samtal, 3 sms, ett larm som inte gått och ett missat calendar appointment.

Verkligen allt annat än en härlig start med luren.

Laddningen går fortare nu när jag tog bort förlängningskabeln. Men då är jag tillbaka på ruta ett, kan inte använda telefonen alls när den laddar, eftersom jag sitter på andra sidan skrivbordet i förhållande till eluttaget, kan inte använda telefonen innan jag somnar, eftersom sladden inte räcker till sängbordet. Förbannelsen är på en allt för hög nivå.

Frågan kvarstår även, vad händer vid dippen/avstängningen? Ser ut som en random kortslutning. Följdfrågan blir, kan detta bero på förlängningskabeln? Det känns väldigt orimligt, men man slutar aldrig bli förvånad.

6. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Något lurt med laddaren om du tappar batteri när den är i.. Särskilt om det funkar med originalladdaren? Random reboots kan ju hända även med stock rom, fortsätter det så är det ju bara att doa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Japp, ska ner och skrika mig hes på kjell & co snart..

Ja, en reboot kan jag ta, bara alarmhelvetet ringer så jag inte sabbar en heldag. Sett i ekonomisk förlust så är en dag mycket pengar, och sett till välmående kommer jag väl ha magsår om det ska vara på detta viset framöver.

Att köpa en stor telefon, och sen behöva släpa med sig en extern väckarklocka när man ska iväg känns ju kul.

8. GregerW

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

För mig ser det ut som att du har haft strömavbrott under natten medan du sov..

9. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

I telefonen ja, men hur går jag strömavbrott i en telefon utan tomt batteri, med laddaren i? Dessutom hade den som sagt 60% batteri när den startades.

10. GregerW

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Enligt bilden så gissar jag på att WiFi sög ut all laddning de 60% som du hade kvar... kanske något fel på din förlängningskabel kanske lossnat från väguttaget under natten, jag vet inte, en rebot stänger inte av alarmet så det kan inte vara det eftersom alarm inställningar läses in när telefonen startas on.

11. Spineshank

Spineshank Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Längre kablar tappar väl mah.
    Så att den hade 60% när du slog igång den beror på att den laddade snabbare när luren var avstängd/inte förbrukade ström.
    Gissar att någon app var igång i bakgrunden och dränerade batteriet eller att signalstyrkan på 3g eller wifi var väldigt dålig.
    Har teknikmagasinets 1.8m kablar till våra lurar i originalladdare och en skarvsladd för att det ska räcka. Funkar mkt bra.
    Hade clas ohlsons billigaste 2m kablar först, men dom blev glappa väldigt lätt. För att undvika ofrivilliga sovmorgnar så slängde jag alla veka kablar och köpte dom från TM. Dom är lite tjockare och styvare - rekommenderas.

12. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Tror problemet ligger i 5m förlängnings sladden och inte alla USB kabel kan ge 2A laddning. Måste vara av bättre kvalitet och specificerad för klara av 2A.

Att den tappar helt plötsligt så mycket, enligt bilden och kan bero på nån app som spökar och suger ur batteriet rejält.

Ladda ner BetterBatteryStats och kolla på wakelocks, för se om vad som håller telefonen vaken. Kostar på Google Play. Men är gratis att ladda ner hos xda: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179809

Annars funkar GSam battery Monitor lika bra.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gsamlabs.bbm

13. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Tack. Ja precis detta är det väl som har hänt. Var nere på Kjell & co och de kollade på mig lite snett för jag hade fått tag i en vanlig kabel, när jag skulle ha en "aktiv kabel".. Så nu har jag en 5m sladd med en liten dosa på som ska förstärka signalen.

Frågan är nu, förstärker inte dosan bara datasignalen? Hur skulle dosan förstärka strömmen så att den håller 2A till telefonen?

14. viwa

viwa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Den förstärker nog hela signalen inkl ström.

Prova med den så kommer nog problemet vara löst. Sen kan du ju stänga av wifi på natten. Har du en dlink router? Ser ut som den suger ut ditt batteri

15. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Japp, har en dlink. Inte märkt att den suger batteri på dagen, men wifi var på ja. Skärmen stod högst upp i listan, den lär ju ha varit släckt hela natten?

16. GregerW

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

M.a.o så är det ditt eget fel att du försov dig till jobbet och inte telefonens fel...

17. swejuggalo

Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Min "regel" att en backup till telefonen som väckarklocka började med att vissa telefoner inte var att lita på. Redan på tiden med monokrom 2 raders skärm... Jag hade oftast telefonerna avstängda under natten. Ibland så hoppade inte larmet i gång. Det var typ 98% säkert att den väckte mig, men det räcker ju aldrig.
    En annan telefon som hade tillräckligt bra batteri för att vara på dygnet runt telefon så "dog" antennen på den under natten... Jag vaknade av att batteriet var nära på att dö för att den hade sökt nät konstant. Den väckte mig åtminstone...men på en ledig dag ;-)
    Moderna telefoner är ju mer datorlika än vad telefonerna varit någonsin...och då inte bara på positiva sätt. Krasher, låsningar och omstarter följer, med olika omfattning beroende på flertalet faktorer, med på köpet.
    Jag anser mig ha haft tur när det gäller Android. Ytterst sällan låsningar eller omstarter trots en del program som är problemastiska för en del.
    Jag har en batteribackupad väckarklocka. Skulle den gå sönder så blir det en ny samma dag. Inte en natt utan för min del (om jag nu inte har semester för då skiter jag i vilket). För när det gäller telefoner, gamla som moderna, kan något hända så händer det förr eller senare. Så då är det ju aldrig 100% säkert av du blir väckt.

18. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Wohoo! Världens energiproblem är löst! Gratis ström till alla! :D

Förlåt! Kunde inte låta bli :)

19. swejuggalo

Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    En rättning skulle kanske kunna vara på sin plats... Den förstärker signalen först och främst. Den kan säkert kompensera för kabelns spänningsfall också, men strömmen ökar inte, snarare minskar. Den är ju trots allt en förbrukare i sig och någonstans försvinner det alltid något.

Aldrig läst ett datablad på en aktiv kabel... måste nog leta upp ett ;-)

20. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det är väl ett sätt att se det, ett annat kan ju vara att det är Kjell & co som gav mig fel info, och sålde mig en kabel för ett ändamål den inte klarar av. Frågade specifikt och beskrev vad jag skulle ha den till.

Att jag "skyllde" på telefonen berodde mer på att jag inte fattade varför den hade 60% batteri kvar när jag vaknade och den var död, men det har luskats ut nu.

Tack för alla svar iaf. Kan återkomma med hur den nya kabeln med förstärkare funkar.