"Död" ubuntu-server, hjälp önskas

Diskussion i 'Off Topic' startad av Zooklubba, 11 dec 2011.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tar och skapar en tråd och kör en mention på DocklandDockland; då jag vet att han huserar på ett ubuntu-forum.

Jag har en server som körd Raid 5 i mjukvaruraid på en ubuntu-server, det är dessa diskar jag vill spara data ifrån. Datorn i sig har även en hårddisk som inte är med i raiden som är för operativsystemet.

Nu till problemet, den startar men ger ingen signal till bildskärmen/ar. Inte någon signal kring BIOS eller något alls. I samma veva ser jag i routern att den inte verkar få en ip-adress heller så den verkar inte lyckas boota upp korrekt.

Datorn i sig startar, LEDen lyser och fläktar/diskar spinner igång men inget mer än så.

Last edited: 11 dec 2011
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Grafikkortet är integrerat i moderkortet. Så om det inte ges någon output och därmed inte ens BIOS, antar jag, att moderkortet kan vara kört.

I så fall behöver jag tips och tricks hur jag (om jag kan) få tillbaka raiden och spara datan i en ny dator.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 244

MINA ENHETER

Tänkte först säga att det är väl bara att flytta diskarna till en ny maskin och återställa enligt How do I move a Linux software RAID to a new machine? - Server Fault men sedan såg jag att du kört hårdvaru-raid. Då måste du nog sätta diskarna i en maskin med identisk hårdvara i form av disk-kontrollern.

Men sedan kan det förstås också vara så att det inte behöver vara moderkortet som är tras utan kan vara t.ex. strömförsörjningen också. Ett sätt att felsöka är att koppla loss *alla* kablar från moderkortet och sedan koppla det till ett annat kragg och bara bildskärm och se vad som händer.

Vill du ha bästa chans att återställa så rekommenderas nog att ta hjälp av någon erfaren på plats. Raid är ingen ersättning för backup.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har ju skrivit helt fel, förstår inte vad jag har skrivit. Jag menar givetvis mjukvaruraid! Ska gå igenom länken, tack som fan.

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hoppas det löser sig. Du har redan fått hjälp ser jag. Kör på det och hör av dig här igen om det inte skulle fungera.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mina, hyffsat begränsade, felsökningskunskaper låter som om det kan vara moderkortet då man inte ens får signal för BIOS eller liknande. Så nu har jag beställt ett nytt kort från webbhallen, beställningsvara så jag får se till helgen.