Döda apps!

Discussion in 'Optimus 2X - Allmänt' started by p0ttan, Apr 26, 2011.

1. p0ttan

p0ttan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har läst i olika trådar ang. taskkillers. Att det är dåligt för telefonen osv.
    Men jag undrar nu om det finns någon annan slags taskkiller som inte är dålig mot telefonen?
    Lite halv jobbigt att manuellt gå in och stänga av apps som suger batteri.

:)

2. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har ingen aning om varför det skulle vara dåligt för telefonen att använda taskkillers?

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

3. the_speed

the_speed Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte dåligt för telefonen, den tar alltså ingen skada utav att använda taskkiller men du kan få sämre batteritid och en slöare telefon!

Android arbetar inte som tex Windows gör till datorer, Om du har ett program öppet o växlar till ett annat så kommer programmet fortfarande köras i bakgrunden o dra CPU kraft i Windows.
    Medans när du växlar mellan program på Android så "pausas" programmet som hamnar i bakgrunden o ligger bara i ram minnet o väntar, det drar i stort sätt ingen CPU kraft i de läget.

Om ram minnet börjar bli fullt så kommer Android att kopiera över programmet från ram minnet till lagrings mediet o sen stänga de o fri göra ram minne.

Man kan säga att man vill ha så många program som möjligt på ram minnet så det inte ligger o gör ingen nytta, men det finns fler fördelar med att ha program i minnet tex så går det snabbare att starta ett program som redan ligger i ram än ett som inte gör det, vilket även gör att du spar lite CPU kraft och lite batteritid :)

De finns även ett problem med att stänga program manuellt, om Android vill använda programmet du stängt så kommer den att behöva arbeta mer för att göra det den nu vill och då slösa energi och CPU kraft.

Sen när du vill använda programmet igen så kommer det starta fort om det ligger i ram minnet, eller lite långsammare om de måste kopieras över till ram från de lagring media de ligger sparat på.

Självklart fungerar inte alla program så, tex kommer din musikspelare att använda CPU kraft även om det ligger i bakgrunden.

Jag säger dock inte att det aldrig kan vara användbart att ha ett taskkiller program, om du tex har en app som inte "vill" pausas o ligger o tuggar på CPUn så kan det vara bra att stänga det manuellt med ett taskkiller program :)

Hoppas mitt inlägg är läsbart, sitter o skriver klockan 6 på morgonen utan att ha fått någon sömn :cool: så ja hoppas det går att läsa :P

VH the_speed :D

4. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder android assistant och jag är jätte nöjd. Den har också en startup funktion vilka program ska startas när man startar telefonen. tex diverse program. Jag känner att min telefon har blivit väldigt stabil på senaste tiden men jag måste nämna att det finns program som segar telefonen.
    Så var noga vad du har på din telefon. Även push i e-mail drar sjukt mycket batteri så jag stängde av den funktionen. Jag ska göra ett försök och låta den vara i standby och se hur lång batteriet räcker. En gång har jag inte använd telefonen på typ 24 timmar och märkte att den förbrukade bara 5 procent.

En gång har jag spelat spel på den efter laddningen i typ 5 timmar om inte mer och då kom första varning att det fanns kvar 15 procent av batteriet. Måste säga fast det är i fel tråd men jag måste, dungeon hunter 2 är så grym. Att det är en så lång spel till mobiltelefon är helt otroligt. Finns fortfarande saker som irriterar mig lite grann.
    Som tex uppstart att den blir lite hackig innan alla process körs igenom. Det är väl lite pinsamt att en dual core har problem med uppstart och när ett program installeras att man måste vänta för att undvika att den laggar.

Last edited: Apr 26, 2011
  5. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag använder advanced task killer. Jag har klickat på "ignorera" på nästan alla apps så att dom kan köra i bakgrunden och sen ifall nått spel eller program krånglar så stänger jag bara av det ifrån task killern :)

6. p0ttan

p0ttan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Måste bara säga att swedroid är underbar! Speciellt användarna, som svarar utförligt och bra! Creds! :-D

OT: Så jag kan alltså tanka en taskkiller och döda apps? T.ex. spel? Bara jag tar bort nödvändiga apps? :)

Ang. Batteritid och push. Jag har stängt av de mesta, dvs. Facebook, gmail och andra appar som vill berätta något nytt, just för att spara på batteriet.

7. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Läs "Ram-minnet:Förklarat" här på SweDroid, där förklarar jag lite hur Android tar hand om program och varför man inte behöver en task killer samt varför det är dåligt. Har iaf för mig att jag skrev det , nåja.