Döda tasks elller inte?

Discussion in 'Galaxy Spica i5700' started by Mr_East, Sep 3, 2010.

1. Mr_East

Mr_East Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som många andra har jag en taskkiller som dels dödar en del tasks när skärmen släcks men kan även gå in o döda manuellt när den blir Seg.

Det sägs på flera ställen att Android fixar det där själv och att tasks som rullar i bakgrunden inte stjäl batteri eller prestanda.

Hur kan det då komma sig att jag fick mycket bättre batteritid med Taskkiller än utan och att när telefonen håller på att sega ihop så dödar man allla tasks, frigör minne och telefonen blir sig själv igen.

Vad är era funderingar omkring detta? Gör inte Android sitt jobb eller beror det på dåligt skrivna Apps som inte lägger sig i viloläge när dom rullar i bakgrunden.

Här står det en jädra massa om varför man inte ska döda tasks
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=678205

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle tro det senare i huvudsak. Men inget system är perfekt förstås så det är klart att det finns buggar i Android också. Att manuellt döda program vid misstänkta fel är nog helt ok men att låta en task killer köra kontinuerligt och döda allt den får syn på tror jag oftast inte är bra.

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har helt enkelt en dåligt kodad app som ligger och suger resurser när den inte ska det. Leta reda på vilken det är och maila utvecklaren om problemet istället för att maskera symptomen med taskkillers.

Taskkillers är bara plåster för dåligt kodade appar.

4. Mr_East

MINA ENHETER

Ska göra det och se om jag kan hitta nån bov :P

5. Skywriter

MINA ENHETER

Spare parts och Astro file manager är 2 bra appar för att hitta batteribovar.
    I Spare parts kollar du batterihistoriken och använd delaktivering. Där kan du se om nån app håller telefonen vaken. Du kan även nå batterihistoriken genom att slå *#*#4636#*#*

Astro kan du använda när du tycker att telefonen känns slö. Den har en processhanterare där du kan se vilka appar som körs för tillfället och hur mycket CPU dom använder. Det uppdateras med några sekunders mellanrum.

6. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Jag använder enbart taskkiller för att döda facebook då skiten drar batteri som in åt helvete..

7. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har en taskiller installerad men har stängt av autokill. kör den bara om telefonen segar ihop

8. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har börjat starta om telefonen titt och tätt, nån gång per dag eller så. Det är faktiskt inte så farligt.

9. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jag brukar starta om efter varje laddning. Så var andra till tredje dag typ..

Annars finns det AutoKiller, som är en förbättrad version av androids egna. Den förbättrar funktionen för när android ska stänga ner apps själv med andra ord. Har dock inte testat den själv.

10. Skywriter

MINA ENHETER

Autokiller gör att man kan ändra gränsvärdena på den inbyggda processhanteraren och kan inte riktigt jämföras med vanliga Taskkillers.

Att det finns lite ledigt minne är bra men grundinställningen är att Android börjar frigöra minne vid 24MB och det är lite för lågt eftersom många appar kräver minne i den storleksordningen. Det gör att det måste frigöras minne innan appen kan startas och det är inte optimalt. Ökar man till 48MB kan man utnyttja Androids vilja att ha så mycket som möjligt i minnet samtidigt som man inte får negativa effekter av det när man öppnar nya appar.

Autokiller kräver dock root och bör användas med försiktighet. Ställer du gränsvärdet för högt finns det risk att Android dödar allt i ett försök att hålla igång en minneskrävande app. I värsta fall kan även appen du håller på med dödas :P

11. pjb

pjb Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker definitivt att Adv Task Killer med autorun och direkt Kill efter påsättningen (av Spican, inte sambon) på morgonen ger längre batteritid. Sällan att den varnar om lågt batteri numera på vägen hem på em/kväll.

12. d71

d71 Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Nexus Player
    Har kört på Optimum-preseten i Autokiller under de senaste månaden och det har fungerat hur bra som helst. Man bör nog akta sig för att gå högre om man inte vet vad man gör.

13. Skywriter

MINA ENHETER

Man bör helt klart vara försiktig men rätt använt funkar det utmärkt.
    Jag har själv skrivit in mina värden innan jag bakade min ROM så jag har inte Autokiller.

Vad får du för värden när du har optimum inställt?

14. d71

d71 Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Nexus Player
    Hidden app: 40
    Content provider: 50
    Empty app:60

15. Skywriter

MINA ENHETER

Verkar vara bra värden.

Det är aningen högre än vad jag anser nödvändigt men inte så högt att det ställer till problem.

Mina värden är
    Hidden app: 20
    Content provider: 44
    Empty app:48

Jag har funderat på att sänka Content Provider ytterligare för det är trots allt processer som kan behöva vara igång

16. Mr_East

MINA ENHETER

Har kört utan autokill under helgen och har fått en total nersegning av telen, enligt astro gick cpu på 100% 800mhz men kunde inte visa vad som använde cpu:n.
    Slutade med omstart fick inte till det på någe vis liknande har jag inte upplevt på veckor med autokill på. Fortsätter att köra utan autokill för att se om det går att relatera till nåt.

17. Jickelsen

Jickelsen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte kamerabuggen? CPUn slutar ju klockas ner efter att man använt kameran, tills nästa omstart.

18. Mr_East

MINA ENHETER

Just det, den hade ja glömt av hade för mig att en firmware uppdatering fixade det men så verkar ju inte vara fallet. Fanns det nån lösning på det problemet?

19. Cee

Cee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Teoretiskt sett så ska det inte behövas, men i praktiken är det en annan sak. Som många andra har sagt så är det lätt hänt att en dålig app ligger i bakgrunden och äter onödig CPU-tid. Jag har rätt bra koll på vad jag kör nu så jag vet ungefär vad jag ska döda när något segar. Annars så är en omstart efter laddning rätt bra med.