Dölja mappar i gallery

Discussion in 'Allmänt' started by noShame, Mar 1, 2010.

1. noShame

noShame Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Android 2.1 och gallery är tjusig men saknar helt några inställningsmöjligheter och buggar lite då och då.

Ska inte mappar/filer som börjar med "." vara dolda? Gjorde två dolda mappar för bilder och videos som jag ej vill ska vara synliga i gallery. Har för mig att de funkade först men nu syns de, ena mappen heter ".Filmer" och andra "doldaBilder" i gallery (fastän båda mapparna börjar med en punkt). Verkar dyka upp, försvinna samt ordningen på mapparna i gallery kastas om.

Någon som har en lösning? Gallery hittar ju alla bilder på kortet och ger en ingen möjlighet till att göra några inställningar.

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Tror att det ska gå att skapa en tom fil som heter ".nomedia" i mappen man vill dölja. Har dock inte testat själv.

3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stämmer. Jag själv lyckades inte skapa en sådan fil i Windows (jag kanske är dålig), så jag kopierade samma fil från någon app som redan hade den, till alla ställen där den behövdes.

4. noShame

MINA ENHETER

Tackar för svaren det fungerade fint!

Ang skapa filer som börjar på . i windows:
    start/kör/cmd
    "copy con .nomedia"
    tryck ctrl+z
    tryck enter

Jag gjorde det dock i ES file manager i mobilen direkt

5. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast det sägs att alla filer i kataloger med .nomedia deletas om inte .nomedia fanns där när katalogen skapades?

6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nej, de försvinner inte fysiskt. Det försvinner bara från spellistorna. .nomedia gör så att mediascannern ignorerar den mappen de ligger i.

7. maximalistic

maximalistic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker det är lite störigt coverart från musikmappen hamnar i galleriet men om man lägger en .nomedia i musikmapparna borde väl inte spelaren hitta musiken? eller hur funkar det?

8. noShame

MINA ENHETER

Kan bekräfta att .nomedia tar bort mina videofiler :(

Skapade filen .nomedia i en mapp ".Filmer" som innehöll två .mp4 filer som nu har försvunnit. Testade att lägga in ännu en fil som även den försvann efter ett tag.

Samtidigt har jag en mapp som heter .bilder som INTE dyker upp i gallery men är full av bilder

Medan mappen .Filmer2 med några videofiler (inte innehåller .nomedia) är fullt synlig i gallery

Något buggigt/osammanhängande? Finns det andra sätt, något simpel önskan som att dölja filer och mappar verkar inte stödjas som det ska i android?

9. noShame

MINA ENHETER

Att bara dölja mappen med en punkt, .Filmer, fungerar har jag märkt. Dock är det någon bugg eller liknande för om man lägger in nya filmer/bilder i mappen så dyker de upp i gallery trots att de har attributet hidden.

Först när man startar om telefonen (remountar sd kortet antar jag) så uppdateras galleriet och alla dolda filer/mappar förblir dolda.

EDIT: Ropade hej innan jag var över ån. Alla filer som är i en mapp när man gör den dold (börjar med .) blir dolda och försvinner inte vid reboot. Alla filer som sedan läggs till den dolda mappen försvinner sedan vid omstart.

Dessvärre en bugg, stjärnmärk gärna tråden på google code så att det blir åtgärdat,
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=3692#makechanges

Last edited: Mar 3, 2010