Fråga: Dölja sitt telefon namn på anslutning

Diskussion i 'Allmänt' startad av gurgel, 9 jan 2023.

1. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tjolahopp.

Jag har en huwei mobil och har fått lösenordet till jobbets wifi, dock vet chefen inte om detta och jag vågar inte ansluta mot detta wifi för att jag är rädd att det ska stå tex Lennarts Huawei eller något liknade i loggen på routern, var ändrar man detta i mobilen?

2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej, riktigt så enkelt är det inte att se vem som kopplat upp sig. "Heter" din mobil "Lennarts Huawei" i någon inställning? Om inte, hur skulle det då kunna stå i loggen?
    Dock gör jag reflexionen att om det nu är så pass förbjudet att chefen kollar loggen, är det verkligen något man ska pyssla med? OM chefen anser att det är viktigt att veta vilka som kopplar in sig kan hen ju forskar vidare med den information hen ändå hittar. "Vem f-n är det som har en Huawei?"

Jörgen Ö, Kristy, katho och 3 andra gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, alltså, om du inte är behörig att ansluta till nätverket och gör det ändå, så kan du ju riskera din tjänst i värsta fall. Jag skulle inte säga att det är värt risken.

Det är ju inte så svårt att forska fram vem som anslutit heller, eftersom din telefons MAC-adress kommer synas (en adress som är unik för din telefon), så det vore ju enkelt att kolla. Men visst, det namn du ser i nätverket är det som brukar stå under "om telefonen".

Det kan ju finnas goda skäl till varför ett nätverk inte är öppet för alla. Vad man dock kan fråga om är kanske om chefen kan sätta upp ett fristående gästnätverk? Det känns som något de flesta skulle kunna ordna kan man tycka.

Jörgen Ö, Buzz, Kristy och 2 andra gillar detta.
  4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Som redan nämnts, gå till "om telefonen" så kan du byta namn. Du kan logga in på ditt egna WiFi och verifiera att namnet ändrats i DHCP-loggen.

För att dölja din MAC-adress kan du välja "Randomized MAC" under WiFi-inställningarna:
    Screenshot_20230109_192632_Settings.png

Kristy gillar detta.
  5. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

tack för era svar, jag har hittat var jag ändrar mitt namn på telefonen, ska även titta på randomized mac.

Kristy gillar detta.
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Det känns för mig som att de flesta företag låter sina anställda använda företagets wifi om de vill. Är det uttalat att ni inte får det, eller är det bara något du gissar? Känns ju enklast att fråga chefen, och han säger förhoppningsvis ja - det skulle vara min spontana tanke utan att veta dina specifika förhållanden..

De wifi-namn som syns i loggar trodde jag var något närmast hårdkodat i produkten, som snarast används för att identifiera produkttyp (Huawei-telefon) snarare än att innehålla det namn du själv döpt enheten till (Lennarts Huawei-telefon). Så det namnet går att ändra alltså? Hade missat det.

En annan sak, det var ju en känd grej att telefoner alltid sänder ut de SSID/nätverksnamn den har sparat, så att vem som helst i omgivningen kan se detta. Det vill säga, den som vill kartlägga en person kan med lite modifierad nätverksutrustning få fram alla de nätverk personens telefon nån gång har använt och sparat. Då skulle man ju kunna se att en viss enhet någon gång varit ansluten till "Bosses hemma-wifi", "Café Skånegatan" osv. Är detta fallet fortfarande, eller har det ändrats i någon nyare wifi-standard? Om jag klickar bort "anslut automatiskt", kommer det förhindra att telefonen publikt ropar efter det nätverksnamnet på detta sätt?
    Hur som helst, det är ju ytterligare en riskfaktor (om det inte ändrats), att en tekniskt kunnig person skulle kunna få fram alla dina sparade wifi-nätverk, och på så sätt identifiera dig, trots att telefonens eget namn är anonymt.