Does desire still got it?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av io53, 2 oktober 2010.

1. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Hej! Long story short, är en iPhone 3Gs fattigare jag är ute efter en telefon som jag ska ha tills det kommer någon fancy dual-core telefon som lyser upp mina ögon. Jag funderade på att köpa en Desire men är lite osäker på hur HTC behandlar äldre modeller när det gäller mjukvara. Vad säger ni, är det värt att vänta och lägga lite extra för en Desire HD eller klarar sig en vanlig Desire ~ett år till utan att börja kännas helt antik? :P. Sen undrar jag även hur bra Desire håller vid tuffare tag? (har nämnligen en en 1årig dotter som springer runt och nu som då får tag i telefonen som hon sedan tappat i golvet ;))

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Mitt abonnemang är bundet i 2 år till, så min desire får stå sig oavsett den vill eller inte :P.

Jag skulle dock föredra att du rootar isåfall och kan ta del av custom roms kanske, som kan optimera och få dig att gilla telefonen länge. Hur HTC gör med framtida desire, vet ingen.

Desire är väl rätt okej vid tuffa tag, den känns ganska tanig, och jag är väääldigt rädd om den. INGEN får hålla den förrutom jag, plus att jag satt på ett Siliconcase, och den gör att den känns lika stabil som en iPhone 3gs.
    Vad jag tipsar om när det gäller barn, släpp fånen inte ur sikte, ha den alltid på dig, låt inte barn hålla i den :P. Har själv 2 döttrar på 2år5månader och 5månader.

3. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag tror nog den står sig ganska väl ett tag till och som DreamHawk säger, med custom ROMs kan man nog hålla den färsk ännu länge. Det finns ju t.ex redan nya Sense att få till den innan Desire HD har börjat hamna i folks händer.
    Har ännu inte hittat någon app som sänkt min Desire. Jag spelar dock inte så mycket, men av alla de jag testat så har det flutit på bra. Däremot kör jag ganska mycket multitasking så jag vet av erfarenhet att det finns gott om kräm i den.

Har själv inte vågat mig på att roota än, men det kommer närmre och närmre :)

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vill du ha telefon-assistans ;D

5. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Haha tack - den dag det är dags får du PM. Du verkar ju vara root kungen här.

6. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Skulle valt HD framför Desire.
    - Nya HTCSense som alla älskar.
    - 1.5GB mot Desire 512MB intern utrymme.
    - Större chans HD stödjer Gingerbread när det kommer än Desire.
    - Bättre CPU

Negativa med HD är väl den är stor och en tapp så större chans glaset går i spillror. :/

7. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Kan tänka mig att skärmen ganska lätt skulle få stryk på Desire HD. Får nog bli att springa efter en vanlig Desire i veckan. Läste att Desire HD's CPU inte är så mycket snabbare och jag bryr mig inte i GPU'n, hinner inte spela anyway :P.

8. listagangstern

listagangstern Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Desire klarar sig bra ett bra tag till tror jag ;)
    Sen så tycker jag att den håller ganska bra, har tappat den några gånger från ca 1 m men den håller än...

9. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Är du noga med uppdateringar så bör du inte köpa htc. Alternativt köper du deras senaste och absolut dyraste modell, den kommer den fixa uppdateringar till i ett år till de släpper en ny värsting, då skiter dem i din telefon.
    Som det ser ut nu så har endast Desire fått uppdateringar. Htc hero sket dem fullständigt i och lika så htc legend (där släppte de en uppdatering med en bugg som gjorde sms-programmet odugligt, sen sket de i att fixa det).

Som sagt, htc prioriterar deras dyraste telefnon, resten skiter de i i princip. Desire är inte längre deras flaggskepp och är därför ett dåligt val ifall du är noga med uppdateringar.

Köp htc desire HD ifall du ska ha HTC

10. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Sådär ja, får min Desire imr. Desire HD har inget release datum här i Finland ännu, enda telefonen man tycks få vid officiell release här är Nokia men dom har tyvärr inte hunnit med i utvecklingen.

Det enda jag är lite tveksam för med Desire är att det känns som om app menyn inte riktigt hinner med fingret när man scrollar. Finns det något vis att fixa det? Eller är det bara jag som har blivit känslig efter att ha varigt iPhone-användare? ;)

11. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag hade samma "problem", lösningen var att installera LauncherPro som gör all menyscrollning MYCKET smidigare. Nu är jag kanonnöjd med min desire (Dock är den även rootad med OpenDesire)

12. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tror att chipet som läser av touchen är segare i desire än iphone 3gs, därför reagerar den inte lika snabbt. Något jag inte förstår är hur desire med 1ghz processor kan smålagga när man scrollar eller när man surfar på en hemsida, medans iphone med en hälften så snabb processor bara flyter. Hur har apple lyckats, eller rättare sagt, hur har htc misslyckats??:S

Glad att jag inte köpte htc legend i alla fall. Samma mjukvara som desire, men liknande hårdvara som iphone 3gs - där kan vi nog snacka lagg

Angående att den känns seg när man scrollar osv. Man vänjer sig vid att den inte är lika snabb som iphone. Bara störande i början

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det är nog bara du, för jag upptäcker inget lagg, överhuvudtaget. Inte ens när jag var orootad :S

14. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Okay, antar att jag vänjer mig, annars får jag prova launcher pro.

Jag har en annan fråga jag kanske borde ställa innan jag har telefonen i hand. Den skall givetvis rootas med det samma jag får den. Och jag antar att den kommer lastad med android 2.1? Ska jag då roota innan jag uppgraderar till 2.2 eller kan jag slänga in 2.2 och sedan roota? (Kommer man från iPhone-världen så blir man välldigt noga med att inte installera uppdateringar som kan ställa till det ;))

15. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Uppdatera telefonen till 2.2 direkt samt nya OTA innan du rootar, går att roota då och det tar 5min.

16. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Min Desire kom med nyaste android 2.2 direkt ur lådan faktiskt.

17. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

App-lisan laggar lite när man precis öppnat den och skrollar direkt, men sen släpper den. Det var det jag märkt.

Väderwidgeten laggar lite när man byter mellan städer. Animationen mellan väderskiftningarna laggar. De vita meddelande- och mailwidgeterna laggar också. Man sveper med fingret och det översta mailet hackar iväg och ger plats åt det under.

Sen laggar de flesta hemsidor. Det flyter inte när man skrollar osv. Men det värsta av allt:
    Man nyper med fingrarna för att zooma -> sidan somas in för att någon sekund senare hoppa till ett helt annat ställe på skärmen. Detta är sjukt irriterande då man zoomar in och klickar på en länk -> då hoppar den tgill ett annat ställe direkt efter så att klicket registreras på en annan länk så man hamnar helt fel.

Dessa smålagg och småfel som är irriterande. Den är sjukt rapp i övrigt, (allt går snabbt, trotts små animations-lagg, men saknar den där smootha känslan som iphone har.

18. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har haft telefonen i ett par dar nu och är riktigt nöjd, speciellt över att den har 900Mhz UTMS och min operatör har byggt ut 900Mhz UTMS i så gott som hela landet! Så härligt att ha HSDPA även utanför städerna och i skärgården! :). Imr ska jag ge mig på att roota den och se vad för roligt man kan åstadkomma :).

Tack till alla som har svarat på mina dumma frågor!

19. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Varför roota en Desire??:P Den har redan androis 2.2 froyo. Enda är väl om man vill överklocka den eller köra udda appar?:P

Att överklocka en snapdragon känns inte riktigt värt. Den är redan snabb och överklockning suger mer ström. Enda som är riktigt klent på Desire är grafikchipet, det vore inte fel att kunna klocka!

20. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Det är en prinsipsak lika mycket som jag tycker om att leka runt i terminalen ;). Dessutom känns det som att a2sd+ är ett måste med tanke på den minimala rom minnet.