Donationer i app

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av tophe, 21 aug 2014.

1. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sitter och jobbar med de sista detaljerna i en app som snart ska släppas på Play. Allt går fint, har beta-tester ute och så.

Men nu jobbar jag med olika modeller för att tjäna pengar på appen. Jag kommer ha en relativt liten användarbas, på kanske 3-4000 användare. De har en väldigt positiv och lite nördig koppling till appens område.

Jag vill att appen ska vara gratis, eftersom jag vill nå alla som sysslar med det appen är till för. Eftersom användarna kommer vara ganska lojala så tänker jag att jag ska testa donationer.

En idé är att ha fyra knappa där man kan donera .99, 1.99, 2.99 eller 3.99 dollar.

Mitt problem nu är egentligen rent tekniskt. Det vore ju kanske enklast att använda Googles in-app purchase (även om de tar en bra bit av kakan). Det gör det enkelt att donera.

Men kan göra så att användare kan donera med in-app purchase flera ggr samt att de inte får något i utbyte? Alltså är det möjligt att ha in-app purchase utan att faktiskt sälja något?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att ta emot pengar utan att använda funktionerna i Play Store är i regel inte tillåtet. Det finns några undantag, men en donation faller inte under dem.
    https://play.google.com/about/developer-content-policy.html#payments

Du kan ju sälja vad som helst. En digital badge av någon typ eller något annat som inte kostar något för dig.

Eller så kanske de kan köpa "Ett leende hos utvecklaren" eller något annat ganska meningslöst :)

3. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, min tanke var ju att använda Googles inapp-purchase för donationen. Men jag vill ju samtidig att användarna ska kunna donera flera gånger, och allra helst utan att något låses upp eller så.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det måste væl går att sælja samma "item" (ett leende tex) flera gånger? Tænker på alla spel dær man kan køpa smurf-bær och whatever.

Edit:

Sedan kan du ge ju køpa creds då du lægger till något i appen och om det finns någon slags "share" funktion kan du ju lægga till att personen har donerat, hoho.

tophe gillar detta.
  5. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Den idén slog mig just med. Appen har ju en share-funktion där man delar ut en bild med information. Jag kanske kan ha fyra knappar där man kan donera typ 1, 2, 3 eller 4 dollar. Sedan får man en guldstjärna på sin share-bild med en level-siffra i eller nåt.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Låter egentligen som en ganska bra ide, man får gærna ha funktionen att inte lægga till den informationen. Men anvændarskaran kanske blir triggade att donera om de ser att andra också har donerat. Men det kan ses som skryt/spam så det ær væl smart att kunna vælja bort det om man vill.

Vill du fula så kan du ju lægga till någon info om att anvændaren inte har donerat och kan donera før att få bort infon om att denne ær snål - Alternativt lægg till en lænk før donering via en dator (direktlænk till paypalkonto-donation kanske). Men jag ær inte sæker om det sistnæmnda ær tillåtet, tekniskt sett sker inte den donationen i appen och den ær utanfør. Men Google kanske blir lite småsura.