Donera en HTC magic till android-wifi-tether utveklarna

Diskussion i 'Magic' startad av TheNano, 7 jul 2009.

1. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle vi kunna samla pengar för att köpa och donera en Tre magic till android-wifi-tether folket så de löser eländet med kärna kompileringen , ev. skulle det gå att låna ut en också med lättare och donera om vi lägger var sin 50 kronor skulle det kunna fort bli tillräkligt .
    Då har vi en special kärna som vi kan baka in alla nya ROM !
    Vad tycker ni ?

2. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det vore mycket trevligt om vi kunde få igång netfilter/iptables på Magic. Vi är flera som jobbar på det. Problemet är att HTC delvist har byggt sin kärna för Magic med källkod som vi ännu inte lyckats få tag i. Jag tvivlar tyvärr på att utvecklarna bakom android-wifi-tether har det heller, men det skadar inte att fråga dem såklart.

Om du har tid över får du gärna PM:a ehnvis och tillsammans med honom skriva en förfrågan på XDA där ni listar vilka config-parametrar som verkar saknas (ehnvis har koll på det) och om de känner till någon specifik kernel source tree för HTC Magic.

3. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag donerar gärna under förutsättning att det jag donerar för släpps under en fri licens, såsom GPL.

4. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Eftersom det innebär att vi kan kompilera in nödvändig kod i kärnan som redan är under GPL-licens är detta inget problem alls. Källkoden för lösningen måste släppas under GPL eller kompatibel licens.

Faktum är att vi redan byggt en ny kärna med stöd för netfilter/iptables men den vägrar att boota, vilket i dagsläget ser ut att bero på att HTC sitter på en del nödvändig källkod som vi inte kan hitta.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Om HTC sitter på egen kod så låter det inte som att kärnan är GPL? De borde det vara en annan licens.

En snabb googling gav svaret. Android är Apache licens.

7. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Linuxkärnan är och förbli GPL för alltid! Android är ju den javabaserade delen ...

8. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ok. Så linuxkärnan som Android bygger på är GPLv2, och då ser jag inte problemet. HTC måste väl i så fall ge ut källkoden?

Om den hade varit Apache så hade de inte behövt göra det.

10. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

grejen är så att visa drivrutiner kan finnas med i spelet som inte är gpl men då kan man inte rätt baka in de i kärnan heller utan blir moduler eller sånt.
    Htc har en egen forum , jag kanske ska fråga där .
    Edit :
    hittar inte dit längre det var ett tag sedan , htcforums är inte htc s egna ...

Last edited: 8 jul 2009
  11. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Låter som en ypperlig idé :)

12. Andreas

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har själv riktigt dåligt med tid till dett projekt för tillfället då jag jobbar på att göra färdigt min avhandling inom kort så har ni tekniska frågor föreslår jag att de riktas till ehnvis.

Jag tycker också att vi fortsätter själva diskussionen om netfilter/iptables i den andra tråden på swedroid som jag länkade till ovan och låter denna tråd samla folk som är intresserade av att donera pengar till hårdvara, vilket ju var TheNanos syfte med den från början.