Problem: Drar batteri fortare än vad den kan ladda

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av alhal, 20 jun 2012.

1. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har som vana nu att ha en microusb kabel med mig vart jag än är. Laddar hemma, laddar i bilen och laddar på jobb :)
    Med tanke på hur dåligt batteriet är försöker jag ladda vart jag än kan.

Idag satt jag på jobb, telefonen på laddning vid datorn i vanlig ordning och fullt batteri 100%. Blev bajjnödig så jag kopplar ur laddaren och går in på dass. Slösurfar, tapatalkar och pillar lite under bajjet, uppskattningsvis 10min batteriet nere på 85% vafan! Seriöst ? Tar en halvtimme att ladda upp dom där 15% igen!!

Magisk

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Säker på att du inte har massa andra saker som ligger i bakgrunden? Kanske något synk program eller liknande?

För jag brukar väl göra lite liknande saker på dasset... fast blir aldrig av med 15% :D

Hur hög ljusstyrka har du?

3. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

De där första 15 procenten har en tendens att gå betydligt fortare per procent än vad de gör sen, särskilt om man drar ut sladden kort efter att den gröna lampan börjar lysa. Kanske kan ditt toalettbesök ha fungerat som en batterioptimering i miniformat?

Sleepwalk gillar detta.
  4. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har autosync på, vet inte vad det innebär? Jag har ställt in att den ska hämta mail från exchange 1gång i timmen. Gmail hittar jag inget ställe där jag kan ställa in synk frekvens.

Kör med ca 40% ljus på skärmen.
    Se min bif skärmdump på autosync.

Bifogade filer:

5. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag skrev i en annan tråd att mitt exchange-konto med push åt batteri. Efter att jag raderat kontot började den uppföra sig som man kan förvänta. Testa

6. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja, ok. Jag har ju ändrat sync från push till en gång i timmen på vardagar mellan 8-5 och var 4:e timme på kvällar och helger. Att radera exchange kontot är inte ett alternativ för att få dräglig batteritid. Jag måste ju kunna läsa min mail.

7. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kommer med ett förslag utifrån egen erfarenhet. Det står dig fritt att behålla kontot och inte få veta om det är det som drar batteri. Det står dig också fritt att söka här och på resten av internet efter lösningar på de problem du har.

Vad just du kan göra för att komma åt mail under en testperiod har jag svårt att se. Kanske följa tipsen jag fick här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=75631 eller webmail eller om kanske gmail kan vittja din brevlåda.
    Själv raderade jag det för att inom ett dygn kunna konstatera att det var det kontot som drog batteri, jag har möjlighet att under tid som annan läsa mina mail via outlook på min stationära.

Jag tror jag svarat så gott jag kan i ärendet.

8. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Kom ihåg att usb bara kan ladda med 0.5a. Den har inte mer att ge, laddaren ger väl det dubbla...

Skickat från min GT-I9100

9. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Förstår vad du menar. Jag säger bara att för mig är det inte ett alternativ, även om det visar sig att det nu är exchange synken som suger batteri. Vad gör jag om det nu är den som är boven? Inser fakta och fortsättningsvis skiter i att läsa jobbmailen?

Hur löste du det själv?

10. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag pollar min brevlåda, egen domän hos space2u.com, via gmail.

Jag tycker du ska läsa igenom tråden jag länkade i mitt förra inlägg. Där ges en möjlig lösning att fortsätta med stock mail och ett alternativt program. Där skrivs också att äldre versioner av exchange spelar dåligt med stock mail

OBS! Exchange kan vara ditt problem, det behöver inte vara så. Om du tänker tillbaks kanske du kan relatera strömförbrukningsökningen till något annat, en ny app kanske?

Har du gjort en hard reset nån gång? Att hålla in powerknappen c:a 10 sekunder för att simulera en omstart med urtaget batteri? Det hjälper mot mycket.

Jag kanske låter smått irriterad och det kan i såfall bero på att du verkar vilja ha allt serverat på silverfat med tanke på hur du svarar mig. Ändå svarar jag och jag hoppas att du uppskattar att jag tar mig tid med dig

alhal gillar detta.
  11. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Självklart uppskattar man att folk tar sig tid och svarar. Lite därför man postar frågor på ett forum ju. Jag tolka bara det som att ditt förslag på en lösning skulle vara att radera exchange kontot (om det nu var det som spökade) och sedan gå vidare med mitt liv :)

Jag ska läsa länken du hänvisar till och se om där kan vara något matnyttigt.

För övrigt så tror jag dessvärre att det faktiskt är skärmen som gör det. Trots att jag kör med relativt låg ljusstyrka så står i princip alltid skärmen för den största delen av förbrukningen, typ 80%

Vet att jag tidigare testat en app som ger mer detaljerad info om vad som förbrukat batteriet, minns bara inte vad den heter.

12. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Skärmen drar en del, men inte så mycket att den slukar 15% så snabbt. Du kan väl pröva med att stänga av auto-synken på exchange kontot? Så får du synka manuellt varenda gång du vill titta på mail. Själv kör jag så med min gmail och har väl märkt lite skillnad, inte mycket men lite... har även ingen auto-synk på kontakter och sådant.

Tänk även att widgets och liknande med väder raporter kan dra en del.. då det både vill veta din plats med GPS och även hämta raporter från nätet.

Lite småtips följde med också menmen du fattar nog vad du kan kika på! :)

13. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Den bästa lösningen vore väl att inte bajja så länge? :)

Allvarligt talat så har jag varit med om att jag använt telefonen med laddaren i och då har den dragit ur batteriet, trots att den laddas. Första telefonen som gjort så för mig.

14. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jepp satt i bilen idag och läste tapatalk samtidigt som touchdown för exchange synkade mail. Hade laddaren ansluten (belkin som laddar 1,5 ampere peak och 1 continuous) och batteriet gick ner ett par % under tiden.

Mögkass!!!

15. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Ja, det gäller ju att ladda när man kan, t.ex. varje natt.

Nu har jag inte testat navigering så mycket men det vore ju rätt kasst om den skulle dra så mycket ström när den kör t.ex. Telia Navigator att den laddar ur trots att man använder billaddare :)

16. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ska åka 20 mil imorgon. Ska använda navigation, fartkamera och Spotify alternativt Subsonic så kan jag kolla om car d110 kan klara att ladda batteriet. Bluetooth på, wifi av och musiken strömmande.

17. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Låter bra. Återkom gärna med hur det går.

18. pki

pki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    När jag kör bil så strömmar jag alltid musik med laddaren i och skärmen påslagen. Konstant 100%. Likaså när jag och sambon bilade upp till hälsingland för ett tag sen. Strömmade musik, körde med den inbyggade navigatorn och skärmen påslagen, 100%. Jag använder mig av en original billaddare från HTC.

19. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jaha. Resultatet av mitt test blev något nedslående. På utresan i fredags startade jag resan med i princip fullt batteri och vid ankomst på resmålet var batteriet fortfarande fullt.

Tänkte inför hemresan att jag skulle starta med mindre i batteriet vilket jag gjorde. 55% har jag för mig att jag hade och vid hemkomst låg batteriet på 58%.

Förutsättningarna var dessa:
    Billaddare: DELTACO 1.2A max ( http://www.dustinhome.se/product/5010544325/deltaco-micro-usb-laddarkit-230v-cigg/ )
    Wifi off
    Bluetooth on ständigt strömmande till handsfree
    Skärm 100% och alltid på
    Google maps navigation on
    Carhome Ultra on
    Fartkamera (det är en app) on
    (Goggle maps, Carhome ultra och Fartkamera använder alla tre GPS)
    TunIn Radio on (strömmade NRJ hela vägen)
    Inga andra speciella inställningar gjordes för att dra eller spara ström. Alltså var synkronisering igång osv.

Det var ju tokigt att jag inte använde den medföljande USB laddaren som ingår i CAR D110 och jag vet inte om den kan leverera mer ström, det får jag kolla. Men i alla fall anser jag att jag nästan inte kunde göra av med mer ström än jag gjorde och laddaren klarade iaf av att hålla det tempot.

20. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau om du funderar över allt som du hade igång så är det klart bra. ;)

Sen tror jag inte man bör ladda med mer än ca 1A för går luren på fullvarv och samtidigt laddas så kan det bli minst sagt varmt.

Hade du även satellitkartan vald med Maps ?

Jag brukar slå av den för att minska mängden data som laddas ner.

Summa summarum så laddades inte luren ur så det är väl mycket bra med alla dessa funktioner du hade igång !