Försöker inte försvara apple, och deras tillbehörspolitik som går ut på att "vi är störst, andra ska inte få leva på vårt tillbehörsutbud" samt kräma ur så mycket pengar det går på marknader som tillåter.
Dock ska man ha klart för sig att om man köper en produkt för en bråkdel av priset, oavsett om det är en kabel för 10:- som helt enkelt inte går att få till det priset här hemma så beror det på något.
All set aside, den generella poängen är att processen förkortas markant. I de allra flesta fall finns helt enkelt inga mellanhänder och det är där pengarna sparas in. Kollar vad en kabel som säljs i Sverige gått igenom är det inte konstigt att den kostar någon hundring, även om det är 10 ggr priset den kanske "borde" kostat. Detta är såklart med kopior, plagiat och helt enkelt sämre produkter borträknat.
Med detta sagt kan jag ärligt säga att jag handlar en hel del direkt från Asien som jag med ganska stor säkerhet kan säga innefattas av ovanstående, det är billigt och jag kan ibland inte förstå varför jag ska betala en massa mellanhänder. Frågan blir om jag ska ha dåligt samvete för att någon annan blir lidande av detta, kanske, till och med troligtvis. Vem vet, detta blev ju en tråkig moralkaka efter middagssovandet, men det är sånt som händer

Click to expand...