Fråga: Drar mer batteri än vad den laddar.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av alhal, 2 feb 2012.

1. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har en belkinladdare i bilen på 1A. Om jag tex kollar mailen eller surfar in på nån sida (jag vet man inte ska kolla sin mail när man kör bil men vi låtsas att jag kör in till kanten) :) så drar telefonen mer ström än vad laddaren kan skicka in.

Är detta normalt ? Törstig jävul den här nexusen.

2. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Den laddar antagligen bara med 500mA. Vill man ha 1A ur laddaren så måste du modda sladden/laddaren lite, finns många guider ute på nätet.

3. Spineshank

Spineshank Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Finns det någon vettig laddare som ger 1ah utan ingrepp?

4. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

OM du verkligen får ut 1A (kan kollas om du går in i batterigrafen vid laddning, står där charging A/C så är det 1A står där charging USB är det 500mA) låter det orimligt.

Med tanke på att det tar ca 1h20 min att ladda fullt från noll (avstängning) med 1A och ingen vad jag vet har lyckats dra ur hela batteriet utan laddning genom att kolla mailen/surfa i 1h20 min.

5. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Någon som vet varför vissa tillverkare envisas med att konstruera dem så att de ger så låg laddström? Jag har själv en teori om att det är för att skona batteriet i längden, vad tror ni om det?

Tycker att äldre mobiler oftast gick mycket snabbare att ladda...

Via Tapatalk.

6. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Samsungs original laddare funkar.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

7. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

USB standarden säger att det skall vara en output på 500mA.

Skona batterier i all rätt, men ett Li-ion batteri självdör snabbare än du hinner ladda sönder det med 1A ;)

Äldre.. Hur mycket äldre? En Nokia 3310 tar längre tid att ladda än GNex.. Det är inte många telefoner jag sprungit över som laddar fullt 1750mAh på under en och en halv timme.

8. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Brodits billaddare ger full kräm.

9. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tror inte det har med att skona batteriet utan snarare värme problem att göra.

Tror alla Li-ion batterier klarar att laddas i 1C.
    1C = batteriets kapacitet
    dvs. batteriet i Nexusen skulle kunna laddas i 1.75A utan att ta skada och laddningen skulle då ta ca 40 minuter. Men laddas den med nästan 2A så kommer laddnings elektroniken att utveckla värme motsvarande ca 2A och skulle behöva kylas mer en den nu kan göra på grund av plats och storlek gissar jag på.

Finns Li-ion batterier som klara 2C-5C i laddning åter igen ta Nexus batteriet och då hamnar vi på 1,75 * 5 = 8,75A i laddning och den skulle teoretiskt bli klar med laddningen på 8minuter men du skulle även kunna steka korv på telefonen under laddning så att säga ;)

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Att de flesta generiska USB-laddare som anger 1A bara laddar de flesta enheter med 500 mA är enbart för att är anpassade för att ladda Apple-produkter med 1A. Det finns en standard för hur laddare signalerar till enheten att de klarar mer än ursprungliga USB-specifikationen 500 mA så att det är ok för enheten att försöka dra mer än så. I princip kortsluter man data-pinnarna.

Apple frångick dock som vanligt standarden och kör sin egen variant, troligen för att i början hindra användare från att använda annat än deras egna laddare som de säljer för rejäla överpriser (eller åtminstone historiskt har gjort) om de vill ladda snabbt. Exempelvis säljer de sina USB-kablar för 200 kr när motsvarande kan säljas med vinst i Asien för 10 kr inklusive frakt hit.

Last edited: 2 feb 2012
  11. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Försöker inte försvara apple, och deras tillbehörspolitik som går ut på att "vi är störst, andra ska inte få leva på vårt tillbehörsutbud" samt kräma ur så mycket pengar det går på marknader som tillåter.

Dock ska man ha klart för sig att om man köper en produkt för en bråkdel av priset, oavsett om det är en kabel för 10:- som helt enkelt inte går att få till det priset här hemma så beror det på något.

All set aside, den generella poängen är att processen förkortas markant. I de allra flesta fall finns helt enkelt inga mellanhänder och det är där pengarna sparas in. Kollar vad en kabel som säljs i Sverige gått igenom är det inte konstigt att den kostar någon hundring, även om det är 10 ggr priset den kanske "borde" kostat. Detta är såklart med kopior, plagiat och helt enkelt sämre produkter borträknat.

Med detta sagt kan jag ärligt säga att jag handlar en hel del direkt från Asien som jag med ganska stor säkerhet kan säga innefattas av ovanstående, det är billigt och jag kan ibland inte förstå varför jag ska betala en massa mellanhänder. Frågan blir om jag ska ha dåligt samvete för att någon annan blir lidande av detta, kanske, till och med troligtvis. Vem vet, detta blev ju en tråkig moralkaka efter middagssovandet, men det är sånt som händer ;)

Last edited: 2 feb 2012
  12. Gargo

Gargo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Jag köpte en dyr HTC laddare på siba (259kr). Den är grymt bra. Med gps navigation samt spotify på så laddar den lätt upp batteriet. Kanske 20%/timme. Rekommenderas varmt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

13. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    En bra USB-kabel kostar ju fortfarande ca 15-20 kr i Sverige, även efter att ha passerat mellanhänder. Med tanke på att kostnaden för tillverkning av en kvalitativ kabel troligen är under 1 kr/st ser jag inte riktigt din poäng. 50 kr hade jag kunnat förstå men 200 kr är inte skäligt på något sätt.

14. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Nej, det jag poängterade var inte priset i sig, utan steget att handla direkt från Asien och på det sättet pressa priserna. Som sagt, jag försvarar inte butiker/tillverkare som tar (enorma) överpriser för tillbehör, men det finns baksidor med allt. Ingen direkt kritik till ditt inlägg, utan mer den sista meningen. Att samma produkt kan säljas med vinst i Asien inkl. frakt hit för en bråkdel av slutsumman kan ha en del baksidor.

15. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Det är sant. Anledningen att jag tog upp det var mest för att visa hur billigt de egentligen kan säljas om man verkligen ser till den faktiska kostnaden. Det är inte skäligt att lägga på 190 kr på den faktiska kostnaden, även om man räknar in mellanhänder och vinst. Frångåendet från standarden är ju också svaret på frågan ovan.