Dreame A1 Robotgräsklippare utan begränsningskabel

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Alvin, 22 apr 2024.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hur upplevs kvaliteten på klipparen, välbyggd? Är appen ”polerad” och genomtänkt?

Sen är denna en ny produkt och tror ni den fortfarande kommer fungera om 5-10 år? Det är väl just detta som tex HQ kan glänsa lite, de är väl beprövade. Vi pratar ju om 23k för en klippare som vi inte vet så mkt om ännu.

2. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549

MINA ENHETER

Den skramlar lite tycker jag, men i övrigt tycker jag den ger ett kvalitetsintryck. Appen är bra, och det som är lovande är att det redan kommit ett par mjukvaruuppdateringar. Dess största akilles häl är kantklippningar, men även där tycker jag den har blivit bättre och klipper mer kantnära i och med de senaste firmwareupdates. Tror definitivt att den kommer att hålla länge.

mange76 gillar detta.
  3. kotten33

kotten33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    kanske minns fel, men de blå sakerna på min karta, vad är det för något?

Inget minne att dessa har funnits tidigare

Bifogade filer:

4. kotten33

Mottagna gillanden:
    4
    YOLO

5. Snickaren19

Snickaren19 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Det är sådant som den själv uppfattar som hinder om jag har förstått saken rätt. T.ex. en grop eller liknande.

6. Snickaren19

Mottagna gillanden:
    1
    Vad har ni för FW? Jag har 1346

7. Snickaren19

Mottagna gillanden:
    1
    Du kan välja att den inte skall följa "Kör tills tiden löper ut". Du avmarkerar bara den funktionen under "Redigera schema"

8. kotten33

Mottagna gillanden:
    4
    jag har en zon1 och en zon2 (som jag skapade precis). Nu skulle jag ju vilja testa om den hittar korrekt till zon2 men jag vill ju inte starta klipparen för då kommer den göra klart zon1 först som tar ca 6 timmar. Jag skulle vilja tala om att den skall endast klippa zon2, är det möjligt?

9. Snickaren19

Mottagna gillanden:
    1
    Är det inte bara att schemalägga en klippning av zon 2 isf? Jag har bara 1 stor zon så har inte full koll...

10. kotten33

Mottagna gillanden:
    4
    du har så rätt. :-)

Snickaren19 gillar detta.
  11. fettanka

fettanka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är era maskiner ”still going strong” :-)

Hoppas dom tillåter mer klippt gräs i framtiden. Den är väldigt försiktig.

Sen att dom gör den smartare när den har lite svårt och sitter fast. Nu spinner däcken upp lera/gräs om det vart fuktigt.

I övrigt mycket nöjd. Grym maskin!

12. kotten33

Mottagna gillanden:
    4
    har exakt samma problem att den fastnar direkt om det är blött. Tänk om den kunde fatta det och inte fortsätta försöka komma loss på exakt samma ställe.

13. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549

MINA ENHETER

Det kommer nog komma mera optimeringar till denna via kommande firmwares.

Hubbaa82 och fettanka gillar detta.
  14. Elgen

Elgen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hej
    Jag har i dag installerat min A1 och det mesta gick bra men jag körde lite för nära en brant kant där den tyvärr ramlar över och fastnar. Så jag tänkte att jag skulle redigera kartan genom att fjärrstyra klipparen men lyckas inte få den att connecta med telefonen via bluetooth.

Någon annan som har liknande problem? Kan ni enkelt fjärrstyra klipparen via era telefoner?

Känns som att jag testat allt men A1 dyker inte upp i listan och via appen verkar inget hända.

Jag har Samsung Galaxy S23 plus ifall det skulle vara relevant...

Mvh

Last edited: 30 jul 2024
  15. kotten33

Mottagna gillanden:
    4
    Lite tidigt men håller på att snygga till installationen och vill inte komplicera allt innan jag vet svaret.

Laddplattan, tar man lämpligen in den på vintern?
    Om man gör det, hur pass viktigt är det då att den hamnar exakt på samma ställe så att klipparen hittar till laddplattan om man nu inte lyckats återplacera den exakt lika som säsongen innan. Man vill ju inte hålla på att rita om kartan varje vår.

Trafon, hade tänkt gömma undan den under trallen i altanen, kan den ligga där under vintern?

16. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549

MINA ENHETER

Jag har inga som helst problem att fjärrstyra roboten. Har du den senaste firmwareversionen på roboten: 1346? Om ja, prova att starta om både roboten och mobilen. Stå nära roboten och testa igen.

17. Elgen

Elgen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tack. Ja, inser att jag behöver stänga av appen manuellt och sedan starta om den. Då fungerar det, varje gång.

Men är det möjligt att redigera kartan (kanterna) eller behöver man göra om hela?

18. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Är ny i robotgräsklipparträsket men är lite sugen på att testa denna. Skulle tro att min gräsmatta ligger på ca 2500m^2. Denna ska ju klara 1000m^2 per dag, och den lär väl inte behöva klippa samma yta varje dag antar jag. Någon som testat med större gräsmatta?

19. Snickaren19

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har ca: 1500m² och i normal läget så tar det ca: 20 timmar från start till klart inkl. laddningar och avslutande kantklippning. Första sessionen börjar den med 100% laddat batteri och åker hem och laddar sig när den kommer ned till 15% batteri, när den sedan laddar upp sig under pågående uppdrag så laddar den upp sig till ca: 90% innan den åker ut och fortsätter sessionen.
    Nej du behöver inte klippa varje dag. Du lägger lätt in klippningar i veckoschema och där väljer du även mellan vilka tider som den skall arbeta.

Det finns bra info i FB grupper.

stayfrosty gillar detta.
  20. Snickaren19

Mottagna gillanden:
    1
    Jag är inne på Dreame #2 och den här tuffar på, dock å är det något knas när kartan skall justeras med nya NoGo zoner, det tar typ 20 min att stänga gränsen och sedan ytterligare 25 min för att spara den nya kartan vilket är jävligt störande. Detta är något som har dykt upp för det var inte så när jag skapade första kartan och zonerna.

Vad menar du med att dem skall tillåta mer klippt gräs? Menar du att den överlappar mycket så håller jag med dig.