Drivrutiner

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Roger78, 1 maj 2011.

1. Roger78

Roger78 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har laddat ner sdk installerat usb drivrutiner där ifrån men datorn vill inte läsa in drivrutinerna, går jag in i enhetshanteraren så står det kod 10, har även uppdaterar datorns drivrutiner. Nån som vet vad felet kan vara?

2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har du Windows x64? Ladda ner PDANet http://www.junefabrics.com/android/download.php så får du drivrutinerna där. Är nästan expert på skiten eftersom jag höll på flera timmar in jag kom fram till det (Vista x64 samt Windows 7 x64, samma sak).
    Kom ihåg att testa så att fastboot hittar just din enhet genom att skriva "fastboot devices" (mapp spelar ingen roll) innan du börjar flasha och hålla på. Dubbelkolla ID-nr med ID-nr på din enhet (står bland alla siffror när du är i fastboot-läge på telefonen).

3. Roger78

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har vista 32bitar, laddade ner programmet men datorn verkar ändå inte hitta telefonen?

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
  5. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Precis som DreamHawk säger:

1. Ladda ner (det har du väl redan gjort)
    2. Öppna enhetshanteraren
    3. Välj installera drivrutin
    4. Bläddra dig fram till mappen med drivrutinen

Med andra ord, precis som med vilken drivrutin som helst. :)

Roger78 gillar detta.
  6. Roger78

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Vadå "göra det"? Det är fakta att drivrutinerna som kan laddas ned via tex ADW inte fungerar till Windows x64. En väg förbi det (den enda vägen?) är att installera PDANet.
    Vet du att den modifierade drivrutin du länkade till fungerar med x64? Jättebra isf. För mig känns det dock minst lika bökigt att komma på att söka efter "unrEVOked modified USB driver" som att installera "PDANet".

8. Roger78

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

När jag öppnar fastboot så får jag felmeddelandet AdbWinApi.dll inte kan hittas och jag har sökt men hittar inte den filen, även problem med adb det öppnar sig bara någon sekund för att sedan stänga ner sig

9. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

AdbWinApi.dll finns i platform-tools eller om det var i tools mappen i SDKn om jag minns rätt, flytta till tex system32 mappen så ska den hittas och andra problemet så antar jag att du försöker köra programmen genom att dubbelklicka på dom. Korrekt sätt är att köra programmen via terminalen (kommandoprompten på windowsspråk?)

Roger78 gillar detta.
  10. Roger78

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Där låg den ja var bara inne i system32 och letade efter den.

11. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Uhm, vad snackar du om nu ?

Nexus S är en Google-telefon, dvs drivrutinen hämtas från google.

Finns en bra guide för det, här: http://developer.android.com/sdk/win-usb.html

Dock förstår jag inte varför bara själva, drivisen finns där ute.... utan måste gå via SDK o grejer...

12. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Orkar inte länka åt dig, men mängder av folk på tex XDA med x64-system har också problem med precis det jag skrev - att få drivrutinerna att "fastna". Inte heller genom att tanka ner separat fungerar. Vill du läsa mer finns mängder på xda som sagt. Vissa rootguider tar tom upp PDANet som lösning för x64, eftersom drivrutinerna inte fungerar, även om många inte gör det.

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det är väl oftast bara som så att folk tror det är lätt att installera drivisarna?

Jag har installerat nexus s-drivisen två gånger på denna w7 x64, utan problem, första gången via SDK, andra gången den "manuella" vägen, dvs koppla in telefonen, enhetshanteraren, leta upp mappen..

14. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har pysslat med datorer i 20 år o vet precis hur man installerar drivrutiner. Det är säkert som du säger, att det oftast bara är lätt att installera dem, men faktum kvarstår: ibland går det inte, o det verkar vara isolerat till Win x64. Försökte på alla tänkbara sätt med Googles drives, men det gick inte. PDANet fungerade.

15. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Wow, du har hållt på med datorer ungefär lika länge som jag levt, kan inte påstå att de drivrutinerna du hade problem med för 20 år sen, ger dig samma problem idag men...

Att det är x64 som krånglar , kan inte jag rå för. Samt att, om jag har en metod som innehåller 4 steg, och du har en metod som innefattar att ladda ner ett program. Så måste vi ju få tipsa om varandras?

Folk är lite skeptiska mot program som installerar drivrutiner, samt att jag tyckte det lät bökigt att man skulle behöva installera ett program, för att få in drivisen. Sen att det är många som haft problem med just HBOOT-drivisen, ja det har jag egen erfarenhet utav, ifrån när jag försökt hjälpa ett X antal medlemmar här med att roota sina HTC Desires..

16. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Om du läser tråden igen kanske du förstår varför jag skriver som jag gör. Du inledde med att installation av ett program är krångligt och länkade till en modifierad drivrutin, som om den vore lättare att hitta. Sen skriver du att folk ofta har svårt för att installera drivrutiner, någonting jag måste få påpeka att jag gjort i 20 år o därför kan. Du försvarar därmellan att srivrutinerna inte är svåra att installera, ens på x64, någonting som bevisligen många på sina system anser omöjligt utan att rota o
    i system.

Höll redan i mitt första svar med om att det vore lättare om de drivritiner som du länkade till också fungerar på x64 överlag. Och vidhåller det fortfarande.

Men nu får vi nog räkna med att alla som läser denna tråd fått till sig bådas våra metoder.

Aight? :-)

17. Roger78

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

När jag sätter den i fastboot så verkar datorn inte hitta telefonen?

18. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ja de e lugnt, no hard feelings ;D

Hjälp Roger nue :).

19. Danne_B

Danne_B Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xiaomi mi 9T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi mi 9T
    Telefon 2:
    Samsung galaxy s10
    Har problem med drivrutiner här också...
    Förutsättningar: Har upplåst bootloader, Android 2.3.6.
    Kopplar jag in den i min laptop med Win7 så står det okänd enhet (om den är på eller i fastboot spelar ingen roll). Har försökt använda mig av Pdanet, som Otto föreslog, men då kommer jag fram till det att jag ska ha telefonen inkopplad, då tycker den att ingen telefon är ansluten till datorn.
    När jag kopplar telefonen till min stationära med Ubuntu så upptäcker den heller ingen telefon?!

Det jag vill göra är att få in clockworkmod recovery igen, går det via terminal emulator, om jag laddar ner det direkt till telefonen? I så fall, någon som kan kommandona?
    Eller måste jag ha Superuser för att gå via terminal emulator?

Vill ju köra superuser också, men det går ju (väl) inte att flasha via vanliga recoveryn?

Många frågor, hoppas någon kan besvara några av dem i.a.f.!

20. Danne_B

Danne_B Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xiaomi mi 9T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi mi 9T
    Telefon 2:
    Samsung galaxy s10
    Kan någon vänlig människa leda mig till några fungerande drivisar, tack?! ;)