DTM - Problem

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av jorel, 10 sept 2011.

1. jorel

jorel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hittar ingenting som tangerar exakt det här...

Flera Androider, både nyare och orootade telefoner verkar ha dilemman med DTM (Dual Transfer Mode). Vanligtvis skall detta styras av operatören (Telia i de fall jag sett fenomenet).

Fenomenet är att när samtals påbörjas så klipper telefonen av datatrafiken helt, så det går inte surfa eller använda tex Gmaps samtidigt som rösttrafik.

Jag har pratat med Telia och de insisterar på att deras nät tillåter DTM vilket jag köper då min gamla telefon inte haft detta problem, sim-kortet har inga fel och telefonerna (Desire CM7, Galaxy S2 orootad) ger samma fenomen.

Är det någon som har någon clue om detta fenomen?

2. inact_0030

inact_0030 Guest

Inga problem med samtal och datatrafik samtidigt här.

3. dampen

dampen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hmmm kanske lite sent att svara på detta nu men det kanske hjälper nån iaf.

Många rootade customroms har dtm disablat som default pga att många leverantörer inte stödjer DTM som tex AT&T som är en av dom större aktörerna i USA.

Men om du har lite kunskap om att pilla build.prop filer så kan du oftast aktivera detta själv genom att ändra linen ro.ril.enable.dtm=0 till ro.ril.enable.dtm=1 i /system/build.prop

Detta görs enklast genom tex ES File Explorer med rootåtkomst

Varför det inte fungerar på din orörda S2 kan jag dock inte svara på.
    Kör med ro.ril.enable.dtm=1 på min Desire HD med Telia och det fungerar utan problem.

/Jimmy