DTMF (Tonval) "Hjälp"

Discussion in 'Allmänt' started by gnutten, Aug 7, 2009.

1. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tänkte kolla om någon känner till en lösning på ett problem jag har stött på.

Jag har tidigare använt min telefon för att ringa upp för att styra mitt larm som jag har hemma.

Men sedan jag bytte ut min gamla Nokia till min Magic så verkar det inte längre fungera.

Efter lite rotande så har jag kommit fram till att min Magic inte verkar sända någa DTMF signaler (Tonval) ljudet för knappen spelas i telefonens högtalare så det verkar ok men den sänder uppenbarligen inte iväg någon DTMF signaler (Tonval) till larmet.

Jag har provat med flera telefoner här hemma både mobiler och vanlig telefon och det är inga problem att styra larmet så
    problemet har med Androids OS att göra alt själva telefonen.

Är det någon som vet någon om det här och om det finns något man kan göra för att få igång det.
    Jag har hittat en halvtaskig app på Market när jag sökte på DTMF men det verkar inte fungera,
    programmet bara fryser så fort jag startar det.

Jag har letat en del på nätet i dvs diskussioner men jag har inte hittat någon bra svar.

Känns rätt puckat att behöva skaffa ett abonnemang till för att kunna styra larmet.

2. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Skumt. Jag har hoppat runt i växelmenyer och så med min Hero. Funkar det att styra t.ex. röstbrevlådan? Skickas det på olika sätt?

3. MrLeopoldStotch

MrLeopoldStotch Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

4. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo det var den jag hittade också som fungerade som S#¤#¤t...

Jag löste problemet igår efter lite pillande av en slump.
    Efter att ha flyttat abonnemanget till en annan telefon och testat där det fungerade utan anm, så satte jag tillbaka abonnemanget i min Magic.

Jag provade ringa mobilsvaret för första gången och det fungerade helt ok.
    Provade på nytt att ringa mitt larm och det fungerade hjälpligt.

Omstarten av telefonen verkade lösa problemet men jag har noterat att
    DTMF signalerna inte alltid skickas, ibland får jag repetera knapptryckningen får att få den att fungera.

Men det hela verkar lite skumt.

5. eklund

eklund Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

vet att på vissa telefoner så finns det ett val som ställer in längre DTMF. så det kanske handlar om att android har för korta toner för ditt larm. medans mobilsvar är modernare och klarar korta toner. detta är ju ingen lösning för dig, men kanske en hjälp på vägen.

6. look2

look2 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur har det gått för dig?
    Jag har samma problem med mitt larm. När jag läste instruktionerna för larmet så står det att man skall hålla in knappen på telefonen ca 2 sekunder, men det spelar ju ingen roll hur länge jag håller ned knappen, det är typ 0.5 sekunder så det borde ju gå att få signalen längre på nått vis...

7. Zmurfen

Zmurfen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hur gick det?, har också samma problem...

Tips tages emot tacksamt!

8. look2

look2 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

har inte testat på länge, ialalfall inte efter de senaste uppdateringarna. Så om någon har nått tips så får ni gärna komma med tips och ideér....