Har en nyinköpt Blade från Comviq som nu funkar med andra operatörers SIM efter upplåsningskod från Nextegenserver. En av anledningarna till att gå över från iPhone till Android var möjlighet att köra dubbla SIM-kort med hjälp av adapter. Det såg helt strålande ut med ett kontantkort från Comviq och sen ett från Telia. SIM toolkit-programmet dök under Inställningar och det var inga problem att switcha mellan SIM-korten. Bytte sen Comviq-kortet mot ett Tele2-abonnemangskort men då slutade det att fungera. Får ingen kontakt med SIM när jag startar telefonen. SIM toolkit-programmet syns inte under Inställningar men däremot i Program-hanteraren. Respektive SIM-kort funkar individuellt. Kan det bero på att jag laddat ner AVG från Market eller vad tror ni experter?
Jag med, det låter intressant. Du får gärna skriva en mer utförlig guide för hur du gick tillväga. I mitt fall vill jag kombinera privat- och jobb-SIM.
de finns även en adapter till ipod touch för ca 400 spän, som ser väldigt bra ut på "iphonen" för de är som ett skal till bara.. funderade ett tag att skaffa mig ipod gen4 bara för att...blir billigare än ip4 men ja håller mig till android
Jag tror att jag lokaliserat problemet. Klämde nog sönder kontakteringen när jag satte på luckan. Har beställt ny adapter nu. Kolla eBay i England, www.ebay.co.uk och sök på dual eller twin sim adapter så får ni fram en variant som heter MAGICSIM. Kostar 50-150 SEK. Väl i telefonen kan man byta mellan SIM-korten via ett litet java-program som ligger med i adaptern. Det går inte att ha igång båda korten samtidigt, men man kan ju koppla vidare t.ex. privatnumret till jobbet på arbetstid. Det finns tydligen en app som heter MultiSim, men den hann jag inte testa innan adapterna la av. Det funkade riktigt bra innan så jag hoppas det blir lika bra med den nya adaptern.
Skulle detta funka på en nokia c3 också? En polare har en sån och skulle vilja använda två sim. Gärna samtidigt men det går väll inte. Men hur funkar det med specifikt?
Jag har testat MAGICSIM (www.magicsim.com) i ett antal Nokia-mobiler; E75, E70, E66, 2630, 2600 och så länge det får plats under skal/batteri så är det smidigt. Hittills har de inte stött 3G, men i nuvarande versioner ska även det fungera. Det sköna är att man inte behöver klippa korten, nackdelen är utrymmet. Finns ju även för iPhone, men då hänger det ut och får döljas i skal samt att det ska jailbreakas för att låsa upp operatör och det orkar jag inte.
Kan verkligen båda vara aktiva samtidigt? Och hur får det plats under skalet på en Blade? EDIT: Ahh.. nä, de kan inte vara aktiva samtidigt.
Fortfarande problem Har nu fått en ny adapter men har fortfarande problem. Fungerar inte över huvud taget i Blade eller en Nokia E75. Svajigt med 3G i E66. I en Nokia 2630 funkar det bra men det är å andra sidan en GSM-nalle. Funderar på om det på nåt vis krockar med den tidigare adaptern jag använde som också funkade i E75 och Blade. Om jag kollar bland programmen i Blade så finns där en STK, men den går inte att avinstallera. Ska testa att avinstallera AVG även om det inte ger några felmeddelanden. Har fortfarande inte rootat den. Väntar hellre på 2.2 från Tele2Comviq. Dela gärna med er med idéer eller tips.
Kan nån förklara nyttan med två simkort? Jag vet att många kinesiska mobiler brukar ha plats för två simkort - så det finns ju uppenbarligen en nytta med det.
Lite vägledning Från ebay-försäljaren directdevices som erbjuder Magicsim-produkter på ebay.co.uk: "The cutting version of this model (which we also sell) is compatible with that phone [Blade]. It requires you to trim down your sim which is very easy and straight forward. It also comes with 2 sim recovery adapters should you ever wish to turn your sims back to regular size." Av nån anledning så är det varianten där man klipper ner korten och stoppar in i en SIM-kortsstor adapter som gör att det funkar och inte den jag har skaffat där man viker in ett extra kort under locket. Finns säkert en bra förklaring, men jag orkar inte fördjupa mig.
det finns en firma i Schweiz som heter Simore: Dual SIM card - Intelligent device of SIM Card Extension har inte köpt, så jag kan inte avge nån testrapport
Även DX säljer MagicSIM $5.06 - MagicSIM 2008 New Dual-SIM Card (20th-Generation) - Phone Gadgets (Har inte använt den själv)
dubblasim.se Eller så köper man bara en Android telefon som klarar dubbla SIM-kort där båda är aktiva samtidigt! dubblasim.se har flera modeller. jag har en Lonovo A60 och är mycket nöjd ...bara ett tips
Står ju att den har "Dual Sim Dual Standby" Dubbla aktiva är ganska så ovanliga då de måste ha dubbla 3g/gsm-moduler
Båda är ju aktiva på det viset att du kan ta emot samtal och sms på båda numerna samtidigt men har man ett samtal så inaktiveras det andra simkortet. Men jag ser ingen nackdel i det direkt då man inte kan prata med mer än en person samtidigt ändå.