Dum fråga: Hur uppgraderar man OS:et?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Nummerskivan, 16 jul 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag skrev i en annan tråd, men får kanske skapa en egen.

Jag har den korkade frågan: Hur uppgraderar man OS:et?

OTA eller via program? Och vilket program??? Jag har kollat Motorolas hemsida, men hittar inte. När jag skulle välja telefon på ett ställe, fanns bara tre obegripliga koder.

Jag hade kunnat tro att jag är korkad om det inte vore så att jag lyckats helt utan problem med olika Samsungs, LG och SE-mobiler och deras tillverkares hemsidor och uppgraderingsprogram. Så jag väljer att bestämma att Motorolas site är rörig och har dålig information.

Makens telefon har version 2.2.2 är det senaste?

2. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

du uppdaterar via ett program till datorn, och jag det heter Motorola Software Update

finns ett annat program som heter Motorola Update Manager men det fungerar ej. 2.2.2 är senaste på svenksa defys. vill man ha nyare får man flasha in själv, men 2.2.2 är senaste som går att få officiellt via Motorola

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack, då ska jag se om jag hittar software update.

4. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu har jag letat en bra stund efter Motorola Software Update.

När jag till slut hittar det, så frågas det efter min mobilmodell först innan man kan ladda ned. Och i den listan finns inte Defy med, bara tre modeller av icke smartphonetyp.

Jag blir galen på det här, för jag fattar alltså noll känns det som. Kan någon hjälpa mig med en länk till Motorolas hemsida där jag kan ladda ned Motorola Software Update? Jag fattar inte om det är olika varianter på något sätt för olika modeller, men den frågar ju efter modell. När jag kom till sidan med Motorola Software Update från ett annat håll, fanns de andra modeller att välja på, men ingen smartphonemodell. Där fanns något som såg ut som en länk för att starta nedladdningen, men den gick inte att klicka på.

Ja, ni fattar hur frustrerad man blir av att snurra runt på den hemsidan. Tur att telefonen själv i alla fall verkar vara en mycket bra modell, hittills.

5. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

det är krångligt att hitta det som svensk konsument, då Motorola precis har kommit tillbaka till Sverige och iom att ingen svensk kund egentligen har ett behov av det programmet (alla Defy med svenska är ju redan uppdaterade, således fyller programmet ingen funktion). Jag laddade ner genom Motorolas tyska sida, eftersom min Defy är köpt i Tyskland

prova den här länken: Motorola - MOTODEFY - Mobile Phone Software Update - Motorola Deutschland

scrolla ner och markera rutan sen klicka på den stora knappen precis under

annars gå till: Software Update - Country Selector

och välj en region där Defy har funnits ett tag, där den lanserades med Android 2.1 och således kan uppdateras via mjukvaran. England, Tyskland, USA, Frankrike mfl.

edit: direktlänk som borde fungera annars https://rsddownload.motorola.com/download/Motorola_Software_Update.exe

6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    LOL Det står att om jag inte hittar min modell i listan: "Don't see your device listed? No worries; you may already have the latest available software update. But be sure to check back again later!" Ja, det vet väl inte min dator eller deras sida? Jag måste missförstå något rejält här.

Nu lade deras sida av. Typiskt får väl vänta en stund innan jag själv eller någon annan kan hjälpa/kolla.

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ah, skrev förra inlägget utan att se att du hade skrivit.

Är det kanske bara att vänta då, tills/om det kommer en ny uppdatering? Då kanske uppdateringsprogrammet blir tillgängligt?

Tänkte att det borde finnas ute, då, om jag läst rätt, det har sålts Defys med 2.1 och som måste ha uppdaterats på konsumenternas datorer.

Jag ska kolla dina länkar, när sidan fungerar igen.

8. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

de Defys som sålts i Sverige med 2.1 har varit gråimporterade från andra länder, från tiden då Motorola inte saluförde sina produkter här. De kom tillbaka typ två månader sedan, med just Defy som startprodukt. Det finns ingen anledning för dem att erbjuda mjukvaran på deras svenska sida, alla Defys som sålts genom officiella kanaler är ju redan uppdaterade med senaste versionen.

Det är det de syftar på med att du redan har senaste versionen. Har man köpt en gråimporterad telefon (eller importerat själv) ska man givetvis i första hand vända sig mot det land produkten ursprungligen kommer ifrån. Motorola har inget krav på sig att erbjuda support på språk som produkten inte är ämnad för

Last edited: 16 jul 2011
  9. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för all hjälp :)

Jag gör helt enkelt så att jag väntar tills det kommer en eventuell uppdatering, och så struntar jag i programmet tills dess. Håller koll här på forumet om det verkar komma någon uppdatering.

Skönt att ha rett ut grubblerierna i alla fall :)