Dum fråga om "låst" och "låsa upp"

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nummerskivan, 14 jun 2012.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    :) Världens dummaste fråga kanske, men jag har aldrig ägt en låst telefon.

Jag kanske ska köpa en telefon låst till 3, och undrar då följande:
    - går den att låsa upp nu? I så fall, var och hur gör man det, och vad kostar det?

- när abonnemangstiden gått ut (typ två år) låses 3 upp den gratis då? Eller är den ändå låst till 3? Hur gör man?

- När den låsts upp, har den annan mjukvara än olåsta telefoner? Typ en massa bloat från 3? Är det bara att blåsa in original-ROM via Kies (en Samsung alltså) eller måste man köra med Odin?

Dumma frågor jag vet, men som sagt, har aldrig ägt något sådant.

Gärna snabbt svar, innan personen säljer till annan...

2. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Låsat telefoner brukar vara låsta under bindningstiden på abonnemanget.
    Den låses inte upp gratis av operatören, de brukar ta 350:- eller nåt för att låsa upp.
    Går att låsa upp mycket billigare hos tredjepart.
    Mjukvaran på telefonen förändras inte för att man låser up operatörslåset.
    Den kommer att vara "brandad" av tre, dvs "bloatad".
    Har inte själv lagt på custom ROM på någon samsung men det finns guider på detta forumet och självklart på xdadevelopers-sida.

Nummerskivan gillar detta.
  3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för ditt svar! Jag har fattat att inte alla låser lurarna. Kontaktade Halebop som sade att de varken låser eller ändra mjukvara.

Bloatware finns så det räcker ändå, jag måste ha en fri telefon.

Ursäkta att jag inte svarade förrän nu. Läste ditt svar, men hann inte svara och tacka, och sedan glömde jag.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 381
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är bara 3 som låser och brandar mjukvaran i sina lurar idag (vissa undantag om låsta telefoner finns dock).

Om du ska köpa en ny med 3 så kan du ju kolla på The Phone House, de brukar sälja de flesta telefoner olåsta med 3s abonnemang.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Nummerskivan gillar detta.
  5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för det, då vet jag. Nu ropade jag in en ny/beg (en dag gammal) S III på Tradera, så nu blev det inte aktuellt ändå.

Jag har nog med GB o.s.v. i nuläget, så jag tror att det blir bäst ändå. Om jag räknar inköpspriset och att jag ringer som nu (jag sparar inte hysteriskt, men ringer ändå inte mycket, och streamar sällan, går åt med 0,5 GB MAX per månad om jag kör på allt vad jag kan med uppdateringar och visar mig själv på youtube för folk...) så blir det en månadskostnad på 300 kr per månad (räknat på två år), INKLUSIVE allt jag ringer och har mig (inga minutpriser pålagda eller att någon pott tar slut en månad). Billigaste jag kunde komma undan med abonnemang och inga minutpriser pålagda eller löjligt låg datahastighet, var 400 kr/mån i två år (och då är jag på det låst och kan inte ändra prisplan hur som helst).

Jag kör på så här, och om 1-2 år så märker jag väl om jag tjänar på att skaffa abb med nästa lur.

Hur fungerar det förresten med Telenors pott? Om jag ringer för 50 kr en månad, har jag överskottet att ta på i framtiden då, eller nollställs det varje månad?

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 381
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Detr lika med alla pottabonnemang, det nollställs varje månad. Du kan alltså inte spara någon pott.

Ett tips är att du kollar på 3s Mini abonnemang, lågt minutpris och datatrafik ingår, 49kr/månad, om du inte har bindningstid idag alltså :)

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har kollat det abonnemanget, men Comviq kontant smart blir bättre för mig. Och jag vill nog inte ha tre om de låser och bloatar luren.

Det blev en olåst S3 nu, utan Abb. Köpt av en som fått den av Halebop (personen ville ha abb men ingen telefon).

Nästa lur kanske jag köper med abb men det verkar inte löna sig nu. Bra att de flesta lurar är olåsta numer, det räcker ju för operatören att kunden är låst till abonnemanget.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 381
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Menade inte att du skulle köpa mobilen med abonnemang, utan mer för att a abonnemang ibland blir billigare än kontantkort. Mobilen påverkas ju inte om du köpt den på ett annat ställe, ju.

Men använd der du tycker passar bäst! :)

9. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok :) Jag har ändå inte hittat ett billigare alternativ än det jag har. Jag ringer för 19 öre per minut, ingen månadskostnad som inte går att ringa för (kontantkort), 49 kr/mån för surf (jämförbart med det där miniabonnemangets kostnad då) samt får ofta erbjudanden om gratis telefoni. T.ex. tre månader ringde jag för noll kr/min förra året, och i år samma erbjudande fast bara två månader. Ibland är det andra erbjudanden.

Jag brukar tanka för i genomsnitt 100 kr/mån och kan byta till en bättre prisplan lite hur som helst.

A-ja, nu tror jag att mina två trådar om två olika saker, har gått lite åt samma håll, så jag är nog OT i min egen tråd. :D

Det blev i alla fall aldrig den där telefonen från 3, utan jag köpte en som köpts från Halebop.

Men som sagt, jag ser att många abonnemang kan bli lönsamma för mig om jag bara ändra ringbeteende lite (använder hemtelefonen annorlunda, eller får bättre mottagning), så jag får se vid nästa telefonköp. Men jag väljer inget som är låst eller bloatat, om de flesta har telefoner utan sådant.